اخباروگزارشات کارگری   20 تا 29  دی1393

 

اخباروگزارشات کارگری20دی1393

 

- یورش نیروهای اطلاعاتی به منزل فعال کارگری جلیل محمدی

- در محکومیت قتل روزنامه نگاران فرانسوی

- حکم ۹ سال و نیم  زندان  علیه بهنام ابراهیم زاده را محکوم می‌کنیم

- اخراج ۲کارگرو قرار بازداشت ۲۴ ساعته برایشان در پی اعتصاب کارگران معدن چشمه پودنه دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوقشان!

- سوء استفاده وبی حرمتی به متقاضیان آزمون عملی درسازمان فنی حرفه ای شهر سنندج

- اعتراض متحدانه هزاران کارگر ایرانخودور با خواست افزایش مزد ادامه دارد

- کارگران لوله صفا با تجمع در مقابل کارخانه و بر افروختن آتش دست به اعتراض زدند

- ادامه اخراج کارگران سد بنیر مریوان

-۱۳ کارگر پیمانی آب و فاضلاب اهواز اخراج شدند

- سرانجام ۵ ماه حقوق معوقه کارگران معدن سنگرود پرداخت شد

- عدم پرداخت چندین ماه حقوق کارگران ماشین‌آلات صنعتی تبریز

-۵۰ روز تحقیر کارگران راک سرامیک شهرضا پشت درهای بسته کارخانه

- گزارش از کارگرانی که در پمپ‌بنزین‌ها، سرطان و بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌گیرند

- مرگ 2کارگربدنبال ریزش سقف یک کارگاه در بهبهان خوزستان

- کشته شدن ۳۶۱ کارگرمعدن ترکیه در سال ۲۰۱۴

یورش نیروهای اطلاعاتی به منزل فعال کارگری جلیل محمدی

بنا به گزارش رسیده روز چهارشنبه 93/10/17 چندین نفر از مامورین وزارت اطلاعات در ساعت هشت و نیم صبح به منزل فعال کارگری جلیل محمدی یورش برده و اقدام به تفتیش منزل ایشان نمودند. با توجه به اینکه نامبرده مدتی است در شهرستان مشغول به کار می باشند در زمان مراجعه مامورین در منزل حضور نداشتند. مامورین اطلاعاتی علت این اقدام خود را برای خانواده ی این فعال کارگری درخواست برای پاره ای از توضیحات از جانب وی دانسته اند. لازم به ذکر است که جلیل محمدی ازفعالین کارگری و از چهره های خوشنام درمیان کارگران شهر سنندج می باشد و سالهاست که در راستای حقوق کارگران فعالیت می کند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری این اقدام نیروهای امنیتی را به شدت محکوم نموده و خواهان رفع هرگونه فشار و اتهامی علیه این فعال کارگری می باشد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

19 دی 1393

در محکومیت قتل روزنامه نگاران فرانسوی

چند اسلحه به دست وابسته به گروه های بنیادگرا در یک یورش غیرانسانی 12روزنامه نگار و کاریکاتوریست مجله شارلی ابدو را در فرانسه به قتل رساندند. صرف نظر از وحشیانه بودن هر شکل از کشتار انسان‌ها به هر بهانه، این حرکت یادآور افکار قرون وسطایی و وحشی‌گری‌های ضد فرهنگی عهد بربريت است. طرفه آنجاست که دولت‌های نظام سرمایه‌داری و جناح‌های فاشیست و جنگ‌طلب این نظام در چند دهه گذشته نه تنها این افکار ارتجاعی و بنیادگرایانه را برای مقابله با کارگران و زحمتکشان در منطقه‌ی خاورمیانه تقویت کرده و حکومت‌های دست نشانده‌ی غرب در منطقه،آنان را به انواع سلاح‌ها مجهز کرده‌اند، بلکه ارتش‌های تا دندان مسلح این دولت ها در کشورهای افریقا، آسیا و خاورمیانه خود دست به جنایت‌هایی مشابه زده‌اند. اکنون وقت آن رسیده که وجدان‌های بیدار انسانی در سراسر جهان به هم دردی و هم آوایی با هنرمندان و نویسندگانی صدای اعتراض خود را بلند کنند که دسته دسته بر اثر همین تفکرات در گوشه و کنار جهان، راهی زندان‌ها و قتلگاه‌ها شده‌اند و دولت‌های سرمایه‌داری همین کشورهایی که اکنون بخشی از این توحش را از نزدیک مشاهده می‌کنند، در تمام این سال‌ها در برابر این فجایع عکس‌العمل جدی نشان نداده، بلکه بیشتر به فکر سودهای سرمایه های خود بوده‌اند

ما ضمن محکومیت این اعمال غیرانسانی از همه ی آزادیخواهان و مدافعان حقوق انسان ها می خواهیم تا با هماهنگی و همدلی به این توحش‌های ضدانسانی پایان دهند و از آزادی قلم، اندیشه به هر شکل و درهر حالت به دفاع برخیزند. ا

کانون مدافعان حقوق کارگر

اطلاعیه شماره ۳۱ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

حکم ۹ سال و نیم  زندان  علیه بهنام ابراهیم زاده را محکوم می‌کنیم

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که اطلاع دارید بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و فعال کودک از تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۹  بازداشت و سپس به ۵ سال زندان محکوم شد که در حال گذراندن دوران زندان بود ، قابل ذکر است که بهنام ابراهیم زاده در این مدت ۴ سال چندین بار شکنجه شده به انفرادی انتقال منتقل و چند ماه پیش از زندان اوین به زندان گوهر دشت تبعید شده بود که در آذر ماه امسال مجددا در یک حرکت ضدّ انسانی‌ و ضدّ کارگری به دلأیل واهی محاکمه‌ شد و به ۹ سال و نیم زندان دیگر محکوم شد.

ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکومیت حکم جدید و ضدّ کارگری که برای بهنام صادر کردند خواستار آزادی بدون قید و شرط بهنام ابراهیم زاده و دیگر کارگران و فعالین کارگری زندانی و زندانیان سیاسی هستیم.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

بیستم دی‌ ۱۳۹۳

اخراج ۲کارگرو قرار بازداشت ۲۴ ساعته برایشان در پی اعتصاب کارگران معدن چشمه پودنه دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوقشان!

از یکشنبه هفته گذشته (14 دی) کارگران معدن چشمه پودنه دراعتراض به عدم پرداخت4ماه حقوقشان دست به اعتصاب زده اند.بدنبال این اعتصاب کارفرما 2نفرازکارگران را اخراج کرده است.

به گزارش20دی ایلنا،۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه درکرمان، نزدیک به ۴ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند و از یکشنبه هفته گذشته (14 دی)  دست از کار کشیده‌اند.

بنا بر این گزارش، بدنبال اعتصاب کارگران این معدن، حقوق مهرماه کارگران پرداخت شده است و فعلا در پی وعده های داده شده از امروز شنبه (20 دی) به کار بازگشته‌اند.

یکی از کارگران معدن چشمه پودنه درباره دلایل اعتراض همکارانش توضیح داد: کارگران از این وضعیت خسته شده‌اند. از شهریور ماه گذشته حقوق کارگران پرداخت نشده و در شرایط سختی به سر می‌برند. اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت در این منطقه آنقدر زیاد است که نمی‌توان مدت طولانی به این وضعیت ادامه داد. او پرسید: چرا باید برای دریافت مطالبات به حقمان این همه سختی را تحمل کنیم؟

منابع کارگری همچنین از اخراج دو نفر از کارگران در پی این اعتصاب خبر می‌دهند.

بنا به گفته کارگران، در پی تجمع هفتهٔ گذشته، دو نفر از کارگران معترض توسط کارفرما اخراج شده‌اند. گفته می‌شود این دو کارگر اخراجی، از کارگران بخش استخراج و ایمنی معدن هستند.

یکی از کارگران این کارخانه روز شنبه (20 دی) گفت:با وجود آنکه کارگران چیزی بیش‌تر از حقشان نمی‌خواهند، اما کارفرما می‌گوید فعلا پول ندارد که به کارگران بدهد و از آن‌ها خواسته چند روزی صبر کنند.

این در حالی است که به گفتهٔ این کارگر، بعید به نظر می رسد که به زودی مطالبات وصول شود.

او در این باره گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال کارفرما باید با بخش خصوصی و کارگران تسویه کند نه اینکه آن‌ها را به حال خود‌‌ رها کند. اگر قسط بانکی تان یک روز عقب بیفتد باید جریمه دیر کرد پرداخت کنید در چنین شرایطی این شیوه برخورد با کارگرانی که در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و حتی سختی کار هم دریافت نمی‌کنند غیرمنصفانه است.

وی همچنین به شرایط سخت کار در معدن اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچگونه سختی کاری به کارگران معدن پرداخت نمی‌شود. یکی از دلایل اعتراض کارگران هم همین عدم در نظر گرفتن شرایط سخت کار است.

این منبع کارگری همچنین به عدم وجود نماینده کارگری و شورای کارگری در معدن چشمه پودنه اشاره کرد و گفت: در حالیکه طبق قانون کار در کارگاه‌های بالای دویست نفر باید شورای کارگری متشکل از ۴ عضو اصلی و سه عضو علی البدل تشکیل شود اما به دلیل عدم پیگیری‌های مستمر تاکنون این قانون در معدن چشمه پودنه اجرایی نشده است.

لازم به یادآوری است که در فروردین ماه سال جاری نماینده کارگری این معدن در پی پیگیری مطالبات کارگران مجبور به استعفا و ترک کار اجباری شد. ترک کار اجباری این فعال کارگری پس از آن صورت گرفت که وی در رابطه با حادثه ‌ای که در روز یکم اسفند ماه منجر به کشته شدن سه نفر از کارگران این معدن به نام‌های «محمدرضا صادقی»، «حسین محمدی» و «حسین اسلامی» شده بود، در گفتگو با اهمین منبع از به روز نبودن استانداردهای ایمنی در این معدن خبر داده بود.

قرار بازداشت ۲۴ ساعته برای کارگران اخراجی

در پی اعتراض کارگران معدن چشمه پودنه که منجر به اعتصاب این کارگران در هفتهٔ گذشته شده است، یکی از دو کارگر اخراجی این شرکت معدنی از طرح شکایت توسط کارفرما خبر داد و گفت: به دلیل اعتراض هفتهٔ گذشته، کارفرما از ما دو نفر شکایت کرد که به همین دلیل باید به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت باشیم.

وی گفت: اعتراض هفتهٔ گذشته که منجر به اعتصاب کارگران شد دلیل اصلی اخراج و طرح شکایت علیه ما بود.

این کارگر اخراجی همچنین در خصوص وضعیت کارگران این معدن گفت: شرایط سخت کار و عدم پرداخت حقوق و معوقات به مدت ۴ ماه باعث می‌شود فشار زیادی به کارگران وارد شود که در ‌‌نهایت منجر به اعتراض آن‌ها می‌شود.

گفتنی است، معدن چشمه پودنه یک معدن نوپاست که ۱۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد. به گفتهٔ کارگران، این معدن تا سالهای آینده ذخیرهٔ بالایی جهت استخراج دارد.معدن چشمه پودنه در 45 کیلومتری شهر کوهبنان در شمال استان کرمان قرار دارد.

سوء استفاده وبی حرمتی به متقاضیان آزمون عملی درسازمان فنی حرفه ای شهر سنندج

طبق گزارشات دریافتی، سازمان فنی و حرفه ای سنندج که ظاهرا وظیفه آموزش فنون ومهارتهای کاری را به عهده دارد به هنگام مراجعه افراد به این سازمان، جهت برگزاری آزمون عملی در خصوص حرفه خود و کسب کارت مهارت، تنها بعد از پرسیدن چند سئوال آنها را به بیگاری در اموری نظیر جارو کشی و تی زدن سالن ها و جا به جا کردن صندلی ها و جارو کردن محوطه این سازمان وادارمی کند و بعد از اتمام کاری که به شخص محول کرده آنها را به امور اداری معرفی و امور اداری نیز برگه ای را امضا کرده به اتاق امتحان تحویل داده و به اصطلاح از این طریق قبولی این افراد را تایید می کنند. لازم به ذکر است که این عمل شرم آور بدون در نظر گرفتن سن وسال وتوانایی جسمی افراد انجام می گیرد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری این رفتار توهین آمیز، غیرانسانی و غیر قانونی را که با سوءاستفاده از شرایط موجود در جامعه، یعنی بیکاری مفرط از یک سو و فقدان تشکلهای مستقل کارگری و بیکاران از دیگر سو صورت می گیرد به شدت محکوم کرده تاکید می کند تا زمانی که کارگران و ازجمله بیکاران نتوانند تشکل های مستقل خود را تشکیل دهند هرروز شاهد تحمیل بی حقوقی هرچه بیشتر به این طبقه خواهیم بود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

19 دی 1393

اعتراض متحدانه هزاران کارگر ایرانخودور با خواست افزایش مزد ادامه دارد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: با گذشت 5 روز از عدم پذیرش غذای کارخانه توسط کارگران ایران خودرو که در اعتراض به پایین بودن مزد آغاز شده است این اعتراض بطور متحدانه ای از سوی کارگران این شرکت بزرگ خودرو سازی ادامه دارد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم سیاست دادن وعده و وعید و تهدید کارگران از سوی مسئولین ایرانخودرو که طی 5 روز گذشته در قسمتهای مختلف این کارخانه ادامه داشته است کارگران حاضر به پایان دادن به اعتراض نشده اند و همچنان بطور متحدانه و قاطعانه ای بر تحقق خواست خود مبنی بر افزایش فوری مزد اصرار دارند.

بنا بر این گزارش، بدنبال حضور انتظاری مقدم معاونت منابع انسانی شرکت ایرانخودرو در سالن 206 و وعده وی مبنی بر صدور نامه ای  جهت رسیدگی به خواست کارگران در دو روز آینده، کارگران معترض اعلام کردند شما اگر راست میگویئد چرا دو روز دیگر؟ همین امروز این نامه را ابلاغ کنید. در پی این وضعیت نامه ای در سالن 206 با مضمون رسیدگی به خواست کارگران نصب شد اما کارگران معترض ایرانخودور با دیدن این نامه آنرا کافی نداسته و حاضر به پایان دادن به اعتراض خود نشدند. بنا بر اظهار کارگران ایرانخودور این نامه چنان گنگ و مبهم است که معلوم نیست چه میگوید. در قسمت نیرو محرکه، سالن سواری  و سایر قسمتهای شرکت ایرانخودور نیز طی روزهای جمعه و امروز چنین اتفاقاتی افتاده و اینطرف و آنطرف بحث اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش پاداش کارگران مطرح شده است اما کارگران معترض ایران خودرو با تاکید بر افزایش مزد پایه حاضر به پایان دادن به اعتراض خود نشده اند. همچنین در سالن تری مری یکی از مسئولین تولید ایرانخودرو به نام دهقان، کارگران را تهدید به عدم تمدید قرارداد کرده و به آنان گفته است چنانچه به اعتراض ادامه دهید قرادادهایتان را تمدید نخواهیم کرد. اما کارگران در پاسخ به وی او را "هو" کرده و با قاطعیت اعلام کرده اند تا رسیدن به خواست هایمان اعتراض خود را ادامه خواهیم داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 20 دی ماه 1393

کارگران لوله صفا با تجمع در مقابل کارخانه و بر افروختن آتش دست به اعتراض زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: صبح امروز کارگران نورد لوله صفا با تجمع در مقابل کارخانه و بر افروختن آتش دست به اعتراض زدند و خواهان پرداخت 4 ماه دستمزد معوقه خود شدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این تجمع اعتراضی بدنبال آن صورت میگیرد که پس از  اعتصاب کارگران این کارخانه در اعتراض به عدم پرداخت مزد در روز هفتم دی ماه ، کارفرما بلافاصله و از همان روز کارخانه را تعطیل و تاکنون کارخانه و کارگران را به حال خود رها کرده است.  کارفرمای این کارخانه پیش تر نیز بمدت یکهفته تا روز 5 دی ماه کارخانه را تعطیل کرده بود.

بنا بر این گزارش بدنبال این تجمع اعتراضی، مامورین اطلاعات و نیروی انتظامی و همچنین  نماینده اداره کار ساوه در میان کارگران حاضر شدند و از آنان خواستند تا آتش را خاموش کنند اما کارگران تا پایان تجمع به خواست مامورین اطلاعاتی و امنیتی تن ندادند. همچنین حق پرست نماینده اداره کار ساوه  از کارگران خواست تا شکایتی را نسبت به وضعیت خود به اداره کار بدهند که با اعتراض کارگران مواجه شد. کارگران معترض در برابر این خواست نماینده اداره کار گفتند:  خودت را به آن راه نزن ما قبلا شکایت کرده ایم و شما شخصا در جریان همه مسائل ما و کارفرما هستی و حال خودت را به بی اطلاعی میزنی و برای سر دواندن از ما میخواهی شکایت کنیم. 

در ادامه این تجمع مسئولین حاضر در محل با این وعده که حتما یک ماه از حقوق معوقه فردا صبح به حسابتان واریز خواهد شد تلاش کردند کارگران را از ادامه تجمع برحذر و آنان را وادار به حضور بر سر کار کنند  اما کارگران حاضر به پذیرش این وعده ها نشدند و اعلام کردند اینبار ما همه مزدمان را میخواهیم و تا زمانی که پول به  حسابمان واریز نشود بر سر کار حاضر نخواهیم شد.

 بنا بر اظهار کارگران نورد لوله صفا از آنجا که فردا قرار است نماینده جهانی استاندارد ایزو از دستگاههای کارخانه بازدید کند کارفرما میخواهد با وعده پرداخت یکماه از دستمزد معوقه کار خود را راه بیاندازد.  به همین دلیل کارگران نورد لوله صفا اعلام کرده اند تا زمانیکه پول به حسابشان واریز نشود بر سر کار حاضر نخواهند شد.   

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 20 دی ماه 1393

ادامه اخراج کارگران سد بنیر مریوان

بنا به گزارش رسیده روز چهارشنبه 17/10/93 تعداد 250 نفر از  کارگران سد بنیر مریوان شاغل در قسمتهای تونل و معدن توسط کارفرمای این پروژه به مرخصی اجباری بدون حقوق و مزایا فرستاده شده اند. کارفرما دلیل این اقدام خود را کمبود بودجه و اعتبار کافی دانسته است و این در حالی است که این کارگران حقوق معوقه خود را از سه ماه و نیم پیش دریافت نکرده اند.

لازم به ذکر است این سد خاکی در 5 کیلومتری روستای نگل از توابع مریوان واقع و دارای 450 نفرکارگر می باشد. کارفرمای این شرکت از آغاز فصل سرما در سال جاری اقدام به اخراج کارگران به بهانه های مختلف نموده است و در همین راستا چندی پیش نیز 70 نفر دیگر از کارگران را اخراج و از کار بیکار نمود. در حال حاضر تعداد معدودی از کارگران این شرکت در قسمت خاک برداری مشغول به کار می باشند و پروژه به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

19 دی 1393

۱۳ کارگر پیمانی آب و فاضلاب اهواز اخراج شدند

۱۳ کارگر پیمانی شرکت آب و فاضلاب اهواز به دلیل «عدم نیاز کارفرما به آنان» اخراج شدند.

به گزارش20دی ایلنا، ۱۳ کارگری که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» برای شرکت آب و فاضلاب اهواز کار می‌کردند بعد از ۴ سال کار مستمر، اکنون به دلیل عدم نیاز کرفرما اخراج شده‌اند.

یکی از کارگران شاغل در آبفای اهواز درباره آخرین وضعیت همکارانش اخراجی‌اش گفت: کارگران اخراجی هیچ حامی برای دفاع از خود ندارند. هم اکنون این کارگران بدون انجام اقدامی با پذیرفتن شرایط اخراج در حال انجام امور تسویه حساب خود هستند.

او گفت: ۲۸۰ کارگران پیمانی آبفای اهواز با وجود فقدان امنیت شغلی از سوی پیمانکاران، بیش از ۴ ماه است که نتوانسته‌اند مطالبات معوقه خود را از پیمانکاران دریافت کنند.

به گفته وی، از یکسال پیش دستمزد کارگران پیمانی به صورت نامنظم پرداخت می‌شده است و به همین دلیل به طور دقیق نمی‌شود معوقات حقوقی کارگران پیمانی شرکت آبفای اهواز را محاسبه کرد.

این منبع خبری در تشریح وضعیت قرار داد کارگران پیمانی آب وفاضلاب اهواز گفت: حدود ۳۰۰ کارگر پیمانی آبفای اهواز که هم اکنون تعداد آنان به ۲۸۰ نفر رسیده است از یک سال پیش تحت مسئولیت پنج شرکت پیمانکاری «سولار مکانیک»، «اسکله ساز»، «عمران سازان بردیا»، «شباهنگ» و «پرتو داچک» فعالیت می‌کنند. این کارگران در طی این مدت هنوز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی خود را که به بیش از ۴ ماه می‌رسد از این پیمانکاران دریافت کنند.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود با بیان اینکه از تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال ۹۲ تا مهر ماه سال جاری هر ماه ۵۰ درصد ازحقوقمان را دریافت کرده‌ایم، افزود: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم نیمی از حقوق آبان ماه بود که چند روز پیش پرداخت شده است.

به گفته وی، شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» در حال حاضر به عنوان آخرین پیمانکار آبفای اهوازاست که از مرداد ماه مسئولیت حدود ۲۸۰ کارگر را به عنوان موتورچی و پمپ چی آب در سطح شهر اهواز بر عهده گرفته است.

او گفت: این شرکت نیز بعد از عقد قرار داد با آب وفاضلاب اهواز، با کم کردن ساعتهای اضافه کاری، حقوق کارگران را به حداقل رسانده است. با این شرایط درآمد ماهانه کارگران کفاف معاش خانواده‌های‌شان را نمی‌دهد.

وی در مورد معوقات بیمه‌ای کارگران پیمانکاری آبفای اهواز اظهار داشت: بیمه تامین اجتماعی کارگران نیز از بهمن ماه سال گذشته به صورت نامنظم پرداخت شده است که این وضعیت خانواده‌های کارگری را برای استفاده از بیمه دچار مشکل کرده است و کارگران نگران تاثیر فاصله بیمه‌ای در هنگام بازنشستگی هستند.

این کارگر شرکت آبفای اهواز که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت با بیان اینکه هیچ نظارتی بر کار پیمانکاران از سوی شرکت آب وفاضلاب اهواز نیست در خاتمه تصریح کرد: پیمانکاران به هر بهانه‌ای سعی دارند حقوق کارگران را پایمال کنند.

سرانجام ۵ ماه حقوق معوقه کارگران معدن سنگرود پرداخت شد

کارگران معدن زغالسنگ سنگرود (البرز غربی) که در روز چهارشنبه (۱۷ دی‌ماه) در اعتراض به تعطیلی کارخانه، عدم دریافت حقوق و شرایط درنظر گرفته شده برای انتقال نیروی کار این معدن به معادن دیگر، در تونل شماره ۹ (واقع در عمق زمین) تحصن کرده بودند، سرانجام روز پنجشنبه ۵ ماه از معوقات حقوقی‌شان را دریافت کردند اما تا کنون تصمیمی در رابطه با تغییر شرایط ادامه کار کارگران اتخاذ نشده است.

به گزارش 20دی ایلنا، بعد از گذشت یک روز از آخرین اعتراض حدود ۱۰۰ نفر از کارگران معدن زغال سنگ سنگرود که در بامداد روز پنجشنبه با دخالت ماموران انتظامی و امنیتی خاتمه یافت، سرانجام ۵ ماه از معوقات حقوقی ۳۲۳ کارگر قرار دادی و رسمی این معدن پرداخت شد.

براساس این گزارش، در جلسه‌ای که اعضای شورای تامین استان گیلان روز پنج شنبه (۱۸ دی ماه) بعد از خاتمه تحصن کارگران سنگرود برگزار کردند مقرر شد ۵ ماه از معوقات حقوقی کارگران از سوی سازمان تهیه و تولید مواد معدنی و ایمیدرو سریعا پرداخت شود.

کارگران می‌گویند  همچنین در روزی که خودمان را در تونل شماره ۹ معدن سنگرود حبس کرده بودیم دو نماینده از شرکت «تهیه و تولید مواد معدنی» و «طرح توسعه و تجهیز معادن طبس» که برای انتقال تجهیزات و نیروی انسانی به معدن سنگرود آمده بودند را با خود به داخل تونل بردیم تا از نزدیک به آن‌ها نشان داده شودکه این معدن سرشار از رگه‌های زغال سنگ است. آنان پس از مشاهده رگه‌های زغال سنگ متعجب شدن وبا تایید صحت گفته‌های کارگران از تونل خارج شدند وبه تهران بازگشتند.

به گفتهٔ این کارگر، هنوز مسئولان استانی در مورد سایر مشکلات کارگران این واحد معدنی تصمیمی نگرفته‌اند. با این وجود کارگران براساس وعده‌های داده شده تا آخر هفته جاری صبر می‌کنند تا راه حل قانع کننده‌ای برای بهبود وضعیت کارگران فراهم شود.

عدم پرداخت چندین ماه حقوق کارگران ماشین‌آلات صنعتی تبریز

فارس بتاریخ 20دی طی گزارشی از عدم پرداخت چندین ماه حقوق کارگران ماشین‌آلات صنعتی تبریز،خبرداد.

بنابهمین گزارش،بنقل از حسین نجاتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی: وضعیت کارخانجاتی مثل ماشین‌آلات صنعتی، بلبرینگ‌سازی و کمپرسورسازی که طبق اصل 44 و حدود سال 85 واگذار شده‌اند از نظر مدیریتی، تولید محصول و ارائه حقوق کارگران نامناسب است.

این گزارش می افزاید،کارگران ماشین‌آلات صنعتی بیشترین فشار را تحمل کرده و چندین ماه حقوق نگرفته‌اند.

برپایه این گزارش،تعداد کثیری از واحدهای تولیدی بحران‌زده تبریزطی دهه گذشته وپس ازخصوصی سازی ها 12 تا 30 ماه حقوق کارگرانشان را پرداخت نکردند.

۵۰ روز تحقیر کارگران راک سرامیک شهرضا پشت درهای بسته کارخانه

۵۰ روز از اخراج غیر قانونی ۳۰۰ کارگر راک سرامیک شهرضا می‌گذرد اما کارفرما همچنان از اجرای رای بازگشت به کار این کارگران خودداری می‌کند.

به گزارش20دی ایلنا،مصطفی اباذری، رئیس اداره کار شهرضا در این باره گفت: کارفرما تمایلی به اجرای رای هیات حل اختلاف این اداره مبنی بر بازگشت به کار ۳۰۰ کارگر اخراجی راک سرامیک ندارد.

او افزود: اداره کار شهرضا علاوه بر صدور حکم بازگشت به کار همه ۳۰۰ کارگر اخراجی راک سرامیک، کارفرما را ملزم کرده است که حقوق ایام بلاتکلیفی و بیمه آذر ماه کارگران را پرداخت کند.

اباذری با اشاره به تداوم ممانعت کارفرما از ورود کارگران راک سرامیک به کارخانه با وجود ابلاغ حکم، تصریح کرد: کارگران هم اکنون پیگیر اجرای این حکم در مراجع قضایی هستند.

این مقام دولتی در ادامه بیان کرد: حالا که کارفرما از اجرای حکم اداره کار سر باز می‌زند، کارگران با توجه به محتوای حکم می‌توانند برای دریافت حقوق ایام بلاتکلیفی ماه‌های بعد نیز به این اداره درخواست بدهند.

او در عین حال گفت: دلیلی موجهی مبنی بر تعطیلی کارخانه راک سرامیک و قطع رابطه کاری کارگران و کارفرما وجود ندارد و تازمانی که اینگونه باشد، کارفرما مکلف است حقوق ایام بلاتکلیفی کارگران را پرداخت کند.

رئیس اداره کار شهرضا در پایان گفت: در صورت خودداری بیشتر کارفرما از اجرای حکم، کارگران می‌توانند حکم توقیف اموال کارخانه را از مراجع قضایی بگیرند تا حقوق ایام بلاتکلیفی‌شان از این محل پرداخت شود.

گزارش از کارگرانی که در پمپ‌بنزین‌ها، سرطان و بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌گیرند

در مخزن را که باز می‌کنند، صدای سرفه هم بلند می‌شود، سرفه پشت سرفه. نفسش بالا نمی‌آید. برایش آب می‌آورند، روی لبه سکو می‌نشیند. کمی که می‌گذرد، اسکناس‌ها را دوباره دستش می‌گیرد و می‌رود سراغ مشتری. آن ساعت از روز پمپ‌بنزین شلوغ است، بوی بنزین امانش را بریده، نه فقط بوی تند و تهوع‌آور بنزین که دود ماشین‌ها. ماشین‌هایی که یک لحظه خاموش نمی‌شوند. از ٨ صبح تا ٤ بعد از ظهر که شیفت‌اش تمام می‌شود، ماجرا همین است. این حال هر روزه تمام کارگران پمپ‌بنزین است، «آقاسید» فقط یکی از آنهاست. آن یکی، همکارش، ماسک بزرگ سفیدی روی صورتش را گرفته، از همان‌ها که فیلتر دارد. به سختی می‌شود صدایش را شنید. می‌پرسم: «مشکل تنفسی دارین؟» رویش را برمی‌گرداند و می‌رود آن طرف. آقا سید می‌گوید: « اینها حرف نمی‌زنن.» خودش هم دوست ندارد حرفی بزند. نه درباره سرفه‌های شدیدش موقع تخلیه بنزین، نه درباره ترک‌های سفید و خشک روی دستش. آن یکی جوان‌تر است، تا مشتریِ زن می‌بیند، سریع کارت سوخت را می‌گیرد تا بنزین بزند. زن‌ها انعام خوبی می‌دهند. می‌پرسم: «این‌جا که کار می‌کنین بوی بنزین اذیتتون نمی‌کنه؟» با صدای تو دماغی‌اش جواب می‌دهد: «٢ساله نمی‌تونم راحت نفس بکشم. مشکل بویایی پیدا کردم. با ماسک هم نمی‌شه با مشتری حرف زد.» شیلنگ را که از داخل باک بیرون می‌آورد، کمی هم بنزین روی دستش می‌ریزد. می‌گوید: « چاره‌ای ندارم، کار دیگه‌ای نیست.» به ٣٠ ساله‌ها می‌ماند. گونه‌های برجسته‌اش، هم از زور سرما قرمز شده. دستش درست مثل دست «آقا سید» که حداقل ١٠ سال از او بزرگتر است، خشک و سفید از ترک‌های عمیق است. صدای بوق‌های پی در پی، بوی تند و مشمئز‌کننده بنزین و دود اگزوز ماشین‌ها زیر سقف کاذب پمپ‌بنزین، تحمل فضا را برای همان چند دقیقه هم سخت می‌کند.

هیچکس اعتراض نمی‌کند

مسئول جایگاه زیر بار این مشکلات نمی‌رود. از همان اول آب پاکی را می‌ریزد.« هیچ کدوم از کارگرها باهاتون حرف نمی‌زنن.» راست هم می‌گفت. مرد جوان لاغری است، می‌گوید بازرس جایگاه‌های سوخت است.«این‌همه بازدید کردم کسی شکایتی به من نکرده، اینها به کارشون احتیاج دارن.» اینها، منظورش همان ٤، ٥‌هزار کارگری است که حالا در ٢٤٦ جایگاه تهران کار می‌کنند. همان‌ها که خیلی‌هایشان فصلی و مقطعی کار می‌کنند و شاید تنها ٣٠ درصدشان، کارگران قرارداد بسته‌ای باشند که بیمه هم شامل حالشان می‌شود. با دست به سمت کارگران اشاره می‌کند.« درآمد این کار خیلی خوبه، نشنیدم کسی به‌خاطر مشکلات یا مریضی گلایه‌ای کنه.» آنها گلایه نمی‌کنند، سم بنزین را با هر نفسی که می‌کشند، با انبوهی از سرب ماشین‌ها، قورت می‌دهند و صدایشان هم درنمی‌آید. چند ماهی کار می‌کنند، شاید هم چند سال. آن‌قدر برایشان درآمد دارد که این چیزها مانع ادامه کارشان نشود. کارگران پمپ‌بنزین به حقوق ماهانه ٨٠٠‌هزار تومان دل نبسته‌اند، خیلی‌هایشان هم منتظر پایان ماه نیستند، آنها حقوقشان را هر روز با انعام مشتری‌ها می‌گیرند. هستند کسانی که فقط می‌خواهند همان جا بایستند و انعام بگیرند، ماهی دو‌میلیون تومان می‌شود، این برای کارگران فصلی، دانشجویان و کسانی که کاری بلد نیستند، یعنی درآمد خوب.  کارگران آن‌قدر زیاد هستند که هیچ کارفرمایی، زیر بار حق و حقوق اضافه آنها نمی‌رود. هر که خواست، می‌ماند و هر که نه، می‌رود. این برای کارفرما شرایط ایده‌آلی است. وزارت بهداشت هم کاری به کارشان ندارد. مسئول جایگاه که خودش را بازرس معرفی می‌کند، می‌گوید: « تا حالا نه وزارت بهداشت و نه جای دیگر، صحبتی با ما نکرده، ایرادی هم به نبود ماسک و دستکش نگرفتند. فقط اجبار روی پوشش و لباس است که شرکت پالایش و پخش نظارت می‌کنه

کارگران عصبی با بیماری‌های تنفسی و پوستی

«رسولی» در بهارستان جایگاه سوخت دارد، ١٥ سالی می‌شود. آلودگی پمپ‌بنزین‌ها را نه فقط برای کارگران که برای کارفرماها و هر کسی که آن‌جا می‌رود و می‌آید، خطرناک می‌داند.« پمپ‌بنزین نه فقط آلوده که خیلی هم خطرناکه.» همه اینها را به خالص بودن و نبودن بنزین ربط می‌دهد.« وقتی بنزین ناخالص باشه، دود و سرب و آلودگی‌اش هم بیشتره. کافیه کسی دستشو در مخزن بنزین کنه یا کمی بنزین روی دستش بریزه، آن وقت متوجه سوزش و رد قرمزی که روی پوست می‌ذاره می‌شه. اونهایی که تو پمپ‌بنزین کار می‌کنن، دیگه عادت کردن.» او کسانی را می‌شناسد که به‌خاطر کار طولانی‌مدت در پمپ‌بنزین حتی بدون سابقه‌ای، بیماری‌های عجیب و غریب گرفته‌اند.«عوارض شغلی کار تو پمپ‌بنزین زیاده، بیشتر کارگرای ما که جوان هم هستن، عصبی هستند، بنزین روی اعصابشون تأثیر گذاشته، بیماری تنفسی و انواع سرطان‌ها را هم باید اضافه کرد، هر چند به‌طور مستقیم، پزشکی این موضوع را تأیید نکرده، اما هر یک از کارگران مریض می‌شوند، پزشک‌ها یک جوری موضوع را به کارکردن تو پمپ‌بنزین ربط می‌دهند. بعضی کارگرا ١٢ ساعت تو پمپ می‌ایستند و ٢٤ ساعت استراحت می‌کنن، همان ١٢ ساعت اما فشار زیادی روشون می‌ذاره.» با این همه تأیید می‌کند که کارگران پمپ‌بنزین به خاطر درآمد بالا، حاضر نیستند بروند. حال خودش هم تعریفی ندارد. بیماری تنفسی، پوستی و عصبی را با هم دارد.

در جایگاه‌های سوخت از ماسک و دستکش خبری نیست. همین که کارگران لباس کار تنشان می‌کنند، باز هم جای شکرش باقی است. اگر هم کسی بیماری حاد تنفسی داشته باشد، با هزینه خودش ماسکی، از همین ٥٠٠ یا‌ هزار تومانی‌ها می‌خرد و روی صورتش می‌بندد. این نهایت توجه به سلامتی است. این جایگاه‌دار می‌گوید: « ما به کارگر ماسک هم که می‌دیم، یک بار می‌زنه، ده بار نمی‌زنه. اصلا این ماسک‌ها اثری نداره. دستکش هم نمی‌تونن دستشون کنن، پول گرفتنو سخت می‌کنه. بهتره به جای این کارها، کیفیت بنزین بالا بره. بنزین در ١٥ سالی که این‌جا هستم و هر روز هم نفتکش‌ها رو می‌بینم که بنزین تخلیه می‌کنن، بدبوتر و رنگ‌اش هم تیره‌تر شده. گاهی زرده، یه وقتایی هم سبز. حتی وقتی روی پوست می‌ریزه، جدیدا بیشتر می‌سوزونه. موقع تخلیه هم گاز زیادی ازش بیرون می‌زنه.» اشاره او به کارگران پمپ‌بنزینی است که روزانه حداقل یک لیتر بنزین روی دستشان می‌ریزد یا موتورسیکلت‌سوارانی که نشسته، باکشان را پر می‌کنند و مقداری هم بنزین روی نقاط حساس بدنشان می‌ریزد، اتفاقی که عواقب بدی برایشان دارد!

کارفرما موظف به معاینه سالانه است

وزارت بهداشت می‌گوید همه چیز آیین‌نامه دارد، بازرسانی هم هستند که علاوه بر سلامت کارگران، شرایط محل کار را می‌سنجند. از سوی دیگر اما جایگاه‌داران هیچ چیز درباره بازدید وزارت بهداشت نمی‌دانند. محمد تهرانی‌نسب، رئیس اداره طب کار مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت است، او می‌گوید: «تمامی کارفرمایان، شاغلان و کارگران مشمول قانون کار موظف هستند برای شاغلان خود پرونده پزشکی تشکیل دهند و حداقل سالی یک بار توسط مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت شغلی از آنها معاینه و آزمایشات لازم به عمل آورند.» او در توضیح بیشتر تأکید می‌کند: «این معاینه‌ها باید توسط مراکز تخصصی طب‌کار و پزشکان دارای مجوز ارایه خدمات سلامت شغلی انجام شود.» پمپ‌بنزین‌ها هم از این ماجرا مستثنی نیستند.« در ارتباط با پمپ‌بنزین‌ها هم همین اتفاق می‌افتد و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت روند اجرا و انجام معاینات سلامت شغلی را پایش و نظارت می‌کنند.» این اما تمام ماجرا نیست، رئیس اداره طب کار مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، می‌گوید که نه‌تنها سلامت کارگران بلکه وضع آلاینده‌ها و مخاطرات محیط کار هم باید ارزیابی و سنجیده شود. تهرانی‌نسب به‌عنوان متخصص طب کار، به بیماری‌های شغلی احتمالی ناشی از اشتغال در جایگاه‌های عرضه سوخت اشاره می‌کند.« دراین مکان، احتمال ابتلا به بیماری‌های شغلی به نوع مواد سوختی، میزان شدت و مدت مواجهه، وجود بیماری‌های زمینه‌ای و استعداد ژنتیکی و... شاغلان بستگی دارد. تهرانی‌نسب تأکید می‌کند: « باید به کارگران و کارفرمایان جایگاه‌های سوخت، اهمیت انجام معاینات سلامت شغلی و چگونگی کاربرد وسایل حفاظتی فردی مانند دستکش و ماسک آموزش داده شود

موج سرطان با افزودنی‌های جدید به بنزین

همه اینها باز هم کارفرماها را موظف به اجرای قانون نمی‌کند. بیژن حاج محمدرضا که رئیس اتحادیه جایگاه‌داران کشور است، به دوره‌ای اشاره می‌کند که قرار بود کارفرماها روزی یک لیتر شیر به کارگران پمپ‌بنزین بدهند.«ماجرای سلامت کارگران، بعد از جنگ مطرح شد، همان موقع‌ها هم یعنی از‌سال ٦٩ به بعد، صحبت از این شد که به کارگران روزی یک لیتر شیر بدهند، آن موقع شیر سهمیه‌ای بود، هیچ وقت این اتفاق نیفتاد، کسی هم نیامد بگوید این سهمیه پمپ‌بنزین‌ها  را  بدهید به کارگران

 حاج محمدرضا به ماجرای تلخ، ابتلای کارگران پمپ‌بنزین‌ها به انواع سرطان‌ها و مشکلات تنفسی اشاره می‌کند. اتفاقی که از سال‌های ٧٥، ٧٦ شروع شد و چند سالی هم ادامه داشت.« همان سال‌ها، به جای سرب، به بنزین ماده «ام تی بی ای»، اضافه کردند، یک ماده‌ای که برای افزایش عدد اکتان به بنزین اضافه شد، این روند ١٠‌سال ادامه داشت، بعد از افزودن این ماده، ما به یک باره با کارگرانی مواجه شدیم که حین کار سرطان معده، مری و پوست می‌گرفتند، مبتلا به بیماری‌های قلبی- ریوی و قندی شدند. مشکلات تنفسی هم زیاد شد. همه هم کارگر جوان ٣٠، ٤٠ ساله بودند. مواردی داشتیم که مبتلا به دیابت ما، ٦ ماهه جانش را از دست داد. برخی توانایی راه رفتن نداشتند، حتی عده‌ای می‌گفتند که به بنزین معتاد شده‌اند، وقتی وارد پمپ‌بنزین می‌شوند حالشان خوب می‌شود.» با این‌که آن زمان آماری از بیماری کارگران جمع‌آوری و ثبت نشد، اما به گفته این مسئول در اتحادیه جایگاه‌داران، میزان ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های تنفسی از حالت طبیعی خارج و نگران‌کننده شد.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران کشور، ادامه می‌دهد: « ما می‌گفتیم که این ماده در بنزین آمریکا که اضافه شد، چند ایالت را آلوده کرد، حتی آلودگی‌ها به سمت روستاها هم درحال پیشروی بود، حتی گفتیم که آمار داریم، چند‌سال بعد به ما گفتند که این ماده دیگر به بنزین اضافه نمی‌شود، با این حال باز هم ما روند ابتلا به بیماری‌ها را داشتیم، بیماری‌ها دیگر به اندازه آن دوران نبود اما به روند خود ادامه داد.» به گفته او، حالا هم آمار کارگران مبتلا به سرطان یا دیگر بیماری‌های مرتبط با کارشان، کم نیست. «کیفیت بنزین دست ما نیست.» حاج محمدرضا این را در انتقاد از وضعیتی که سلامت کارگران و حتی مردم را به خطر انداخته، می‌گوید. «پس از این ماجرا هم بنزین یورو ٢ آمد و بعد هم بنزین پتروشیمی در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد توزیع شد، حالا هم مدعی‌اند، بنزین یورو ٤ است، حالا این وسط تکلیف کارگران معلوم نیست، چه کسی پاسخگوی مشکلات و بیماری این کارگران است

 او از نبود آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت برای تأمین سلامت کارگران گلایه می‌کند.«به‌خاطر آلودگی بالا، نمی‌شود از ماسک‌های معمولی استفاده کرد، ماسک‌های خاص هم گران است، نه به ما می‌گویند کدام ماسک باید استفاده شود، کجا توزیع می‌شوند و...، همه اینها نیاز به پول دارد، هیچ استانداردی هم اعلام نمی‌شود.» با همه اینها هنوز هم کار این کارگران جزو مشاغل سخت به شمار نمی‌رود. این هم گلایه دیگر رئیس اتحادیه جایگاه‌داران است. او می‌گوید: « هر نوع فشار به جایگاه‌ها از سوی وزارت بهداشت، کار یا نفت، منجر به تعطیل شدن جایگاه سوخت می‌شود چراکه کار با این شرایط برای کارفرما به صرفه نیست.» همه چیز اما آلودگی و بیماری‌های ناشی از آن نیست. این جایگاه‌ها خطر انفجار هم دارند. اتفاقی که به گفته حاج محمدرضا، تاکنون چندین بار رخ داده. «با ونتیلاتور هم نمی‌شود گازهای متصاعد شده از بنزین را کاملا از بین برد، این گازها ٢٤ساعته به هوا تزریق می‌شوند، این وسط هم دود این آلایندگی‌ها به چشم ساکنان اطراف این جایگاه‌ها می‌رود، این درحالی است که پمپ‌بنزین‌ها باید حریم ٣٠٠ متری داشته باشند، خانه‌ای در اطراف این جایگاه‌ها باشد، درحالی‌که برخی از خانه‌ها دیوار به دیوار پمپ‌بنزین‌ها ساخته شده‌اند. شهرداری به اینها مجوز ساخت داده.» او می‌گوید: «مردم زیاد شکایت می‌کنند، اگر مشکل از مخزن بنزین باشد، رفع می‌شود، اما وقتی نفتکش، بنزین تخلیه می‌کند، دیگر تقصیر جایگاه سوخت نیست

ساکنان محدوده پمپ‌بنزین‌ها؛

 کلافه، عصبی و بیمار

اوج آلودگی اما زمانی است که بنزین تخلیه می‌شود. آن زمان نه فقط کارگر و مشتری که خانه‌های اطراف هم در امان نیستند. تا داخل پارکینگ خانه‌شان هم بوی بنزین با همان تندی پمپ‌بنزین به مشام می‌رسد، خانه‌ای نوساز با معماری مدرن که درست روبه‌روی پمپ‌بنزین جلال آل احمد، ساخته شده. ٤ واحد، ٤خانواده، با‌هزار و یک مشکل. همه هم به خاطر وجود همین پمپ‌بنزین است. آنها خانه‌شان را یکی دو‌میلیون تومان ارزان‌تر از خانه‌های خیابان پایینی خریده‌اند، پولی که حالا باید برای دوا و درمان بدهند. پمپ‌بنزین قیمت خانه‌شان را پایین آورده. «تابستان کولر را که روشن می‌کنیم، دیگر بویش غیرقابل تحمل می‌شود، نه می‌شود پنجره را باز کرد و نه کولر را روشن. تمام تابستان مکافات داریم. نفتکش روزی ٣ تا ٤ بار بنزین تخلیه می‌کند، بویش آن موقع شدیدتر می‌شود.» ساکن طبقه دوم ساختمان، از صدای بوق ماشین‌ها و بویی که موقع تخلیه نفتکش، تمام محوطه را پُر می‌کند، ناراضی است. بوی بنزین، آنها را بیمار کرده.« دخترم سرما که می‌خوره، خیلی بد سرفه می‌کنه، خوب هم نمی‌شه، همه مون دچار ضعف اعصاب شدیم.» ساکن طبقه چهارم،«ام اس» دارد. زن میانسالی است.«این بو افتضاحه، دکتر به من گفته که مواد شیمیایی برایم خطرناکه، اما بو از زیر در خانه وارد می‌شود، بوی بنزین حالمو بدتر می‌کند.» مغازه‌داری که مغازه‌اش درست دیوار به دیوار پمپ‌بنزین است هم از آلودگی شکایت می‌کند.« ٢٢ ساله این‌جا کار می‌کنم، وقتی سرما می‌خوردم، مثل پیرمردها سرفه می‌کنم. این بو خیلی ما را اذیت کرده. جدای از این اگر اتفاقی برای این پمپ بیفتد، همه این ساختمان‌ها هم خراب می‌شود

صدای بوق ماشین‌ها بلندتر می‌شود، اعتراض‌شان به ماشین نفتکش بزرگی است که می‌خواهد به زور خودش را در جایگاه جا کند. راه شلوغ می‌شود،«آقا سید» و همکارانش، از این سکو به آن سکو می‌روند، بوی تند بنزین از مخزن بلند می‌شود، دود ماشین‌ها و بوی صفحه کلاچ شان که در سربالایی گیر کرده‌اند، کلافه می‌کند. آنها روزی چندین بار این هوا را نفس می‌کشند.

تغییرات کروموزومی برخی کارگران

مهدی عقبایی، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه کارگران صنعت انرژی ایران است، او از ناراحتی‌های پوستی، مشکلات اسکلتی، بیماری‌های روحی، تنفسی، ریوی و خونی می‌گوید که به جان این کارگران می‌افتد. عقبایی توضیح دیگری درباره این ماجرا می‌دهد.«ساده‌ترین عامل بیماری برای این کارگران، اسکناس‌های آلوده است، انواع بیماری‌های قارچی و باکتریایی به سراغ این کارگران می‌رود، ٩٠‌درصد این کارگران بیماری کچلی دارند، بنزین هم که روی بدنشان می‌ریزد، باعث خشکی و پوسته شدن پوستشان می‌شود، از دیگر سو، بیماری‌های اسکلتی به خاطر غیراستاندارد بودن سکوها و ایستادن‌های طولانی، در بین خیلی از این کارگران دیده می‌شود.» او افت شنوایی را یکی دیگر از عوارض این شغل می‌داند.« صدای بوق ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها، صدای گاز دادن خودروها و... مشکل شنوایی ایجاد می‌کند، استشمام هوای آلوده، متابولیسم این کارگران را بالا می‌برد و با وارد شدن سرب به ریه‌هایشان، غلظت خونشان افزایش پیدا می‌کند، آنها مشکل کلیوی هم پیدا می‌کنند، سردرد، سرگیجه و لرزش‌های عضلانی هم بیماری‌های دیگری است که سراغ این کارگران می‌رود. سرطان‌زا بودن سرب ناشی از احتراق ناقص سوخت خودروها، هم باعث شده تا آنها سرطان خون بگیرند یا در سیستم اعصاب مرکزی‌شان اختلال ایجاد شود.» عقبایی، به تنها پایش درمانی که دو‌سال پیش درباره سلامت کارگران پمپ‌بنزین انجام شده، اشاره می‌کند. تحقیقی که ٥٦ کارمند داخل پمپ‌بنزین شیراز را مورد آزمایش قرار داد.« در این پایش، آنزیم خون این افراد آزمایش و مشخص شد که کروموزوم‌های این کارگران که سال‌های زیادی در پمپ‌بنزین کار کرده‌اند، دچار تغییراتی شده

به گفته عضو هیأت‌مدیره اتحادیه کارگران صنعت انرژی ایران، ٣٠ تا ٣٥‌درصد کارگران از عوارض جانبی بنزین و نوع کاری که انجام می‌دهند، رنج می‌برند.« این کارگران به دلیل این‌که کالایی تولید نمی‌کنند، سختی کار هم بهشان تعلق پیدا نمی‌کند، وزارت کار باید این مسائل را پیگیری کند، باید بازرس‌شان را بفرستند در جایگاه‌ها. ببینند قوانین و آیین‌نامه‌ها رعایت می‌شود یا خیر.» او وزارت بهداشت را هم در انجام بازرسی‌ها سهیم می‌داند.« وزارت بهداشت هم وظیفه بازرسی دارد، اگر ماسکی، لباسی یا دستکشی استفاده نمی‌شود، این بازرسان باید گزارش کنند و با متخلف برخورد شود. اما این اتفاق خیلی کم می‌افتد

 او هم می‌گوید کارفرمایان باید هزینه خرید ماسک و دستکش و هر آنچه را که سلامتی کارگران را تأمین می‌کند، پرداخت کنند، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم این را تأیید می‌کند.

منبع:شهروند-20دی-بخشی ازیک گزارش

مرگ 2کارگربدنبال ریزش سقف یک کارگاه در بهبهان خوزستان

مسوول فوریت ها و حوادث دانشکده علوم پزشکی بهبهان گفت: بر اثر فروریختن سقف کارگاه یک شرکت راهسازی در 10کیلومتری سردشت زیدون بهبهان در روز شنبه دو کارگر کشته شدند.

به گزارش20دی ایرنا،'حسین فرجیان پور' اظهار کرد: این حادثه در ساعت 11 و 50 دقیقه رخ داد.

وی افزود: فروریختن سقف این کارگاه مجروحی نداشت و کشته شدگان از کارگران شرکت بودند.

فرجیان پور گفت: با وجود اینکه بوی گاز در محل حادثه به مشام می رسد اما دلیل این حادثه تاکنون مشخص نشده است.

بهبهان در جنوب شرقی خوزستان است و شهر سردشت در بخش زیدون از توابع این شهرستان است.

کشته شدن ۳۶۱ کارگرمعدن ترکیه در سال ۲۰۱۴

مجموعا 361 کارگرمعدن سال گذشته در سوانح معدنی ترکیه که دارنده بالاترین نرخ تلفات کاری در اروپاست، جانشان را از دست دادند.

به گزارش20دی ماین نیوز، گزارش اتحادیه معدن بزرگ این کشور نشان داد که طی سوانحی که سال گذشته روی داد از جمله رانش زمین، آتش سوزی، انفجار و سیلاب، بیش از 80 نفر به شدت مجروح شدند.

پیش از فاجعه معدنی سوما که طی آن 301 نفر کشته شدند، صنعت معدن این کشور 1308 سانحه مرگبار از سال 2000 و سه هزار سانحه مرگبار از سال 1941 داشت که رکورد سیاهی برای این صنعت به عنوان یکی از بزرگترین کارفرمایان ترکیه به شمار می‌رود.

طبق این گزارش، بیشترین تلفات انسانی مربوط به صنعت زغال سنگ بوده است.

وزارت انرژی ترکیه اعلام کرده است بیش از 100 معدن زغال سنگ در سه سال گذشته به دلیل کوتاهی در رعایت استانداردهای ایمنی تعطیل شده اند.

بیستم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری21دی1393

 

- انتخاب سخنگوی جدید و پیام تبریک به مناسبت آزادی مهرداد امین وزیری

- بیانیه‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران در واکنش به حمله و کشتار وحشیانه‌ی روزنامه‌نگاران در پاریس

- اعتراض متحدانه کارگران ایرانخودرو ششمین روز خود را پشت سر گذاشت + نامه رسیدگی به خواست کارگران

- ادامه اعتراض کارگران نورد لوله صفا در مقابل کارخانه و فرمانداری ساوه

- تعطیلی کامل کارخانه مخابرات راه دورفارس وعدم پرداخت حقوق ومزایای کارگران!

- تجمع جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت سازه‌گستران مروارید غرب مقابل مجلس

- بودجه «صفر» ریالی دولت برای پرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی!

- افزایش ۱۵ درصدی جان باختگان حوادث کار در همدان/ مجروحان کار ۲۸ درصد زیاد شدند

- سقوط مرگبار کارگر 45 ساله از ارتفاع 35 متری در نیشابور

- مرگ چهار کارگر اجیر شده در راه قاچاق سوخت

اطلاعیه شماره ۳۲ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

انتخاب سخنگوی جدید و پیام تبریک به مناسبت آزادی مهرداد امین وزیری

کارگران ، تشکل‌های کارگری و اعضای محترم کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

همچنانکه اطلاع دارید آقای کوروش بخشنده سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد به دلیل بیماری از سمت سخنگوی کمیته استعفا داد تا تحت مداوا قرار گیرد برای بهبود بیماری ، ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تشکر و قدردانی از تمامی‌ زحمات ایشان برای این رفیق فعال و مبارز آرزوی تندرستی داریم .

باید به اطلاع برسانیم که با استناد به مصوبه  هیات اجرایی در تاریخ ۱۹ دی‌ ماه ۱۳۹۳ آقای عثمان اسماعیلی به عنوان سخنگوی جدید کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد انتخاب شد.

هیات اجرایی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

پیام تبریک به مناسبت آزادی فعال کارگری مهرداد امین وزیری

در ادامه احضار و بازداشت فعالین کارگری در شهر سنندج مهرداد امین وزیری فعال کارگری روز ۸ دی‌ ماه توسط اداره اطلاعات شهر سنندج بازداشت شده بود که بعد از ۱۰ روز در تاریخ ۱۸ دی‌ ماه پس از بازجویی در شعبه ۴ دادگاه انقلاب سنندج با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تبریک به خانواده امین وزیری خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ فعالین کارگری زندانی ، کارگران زندانی  و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، عثمان اسماعیلی :

09182842451

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

بیست و یکم دی‌  ۱۳۹۳

بیانیه‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران در واکنش به حمله و کشتار وحشیانه‌ی روزنامه‌نگاران در پاریس

مردم آزاده و روزنامه‌نگاران ایران

ما نیز مانند شما با کمال تاسف با خبر شدیم که گروهی تروریست مرتجع به بهانه‌ای ناشناخته به دفتر هفته‌نامه‌ی کاریکاتوری «شارلی ابدو» حمله برده و 10تن روزنامه‌نگار و دو نفر پلیس را به رگبار گلوله بسته، به قتل رسانده و چند نفر دیگر را به‌شدت زخمی کرده‌اند. بهانه‌‌ی این جنای‌ کاران هر چه باشد، نمی‌تواند به هیچ روی توجیهی برای هر نوع خشونت و برخورد و کشتار به‌دست دهد. ما اهانت به مقدسات و باورهای مردم را ناپسند می‌دانیم، ضمن آن‌که حق انتقاد را به رسمیت می‌شناسیم. به هر حال کاریکاتوریست‌ها و روزنامه‌نگاران این هفته‌نامه که سه سال پیش نیز در معرض تهاجم خشونت‌بار قرار گرفته بودند، در چهارچوب قوانین فرانسه و به‌گونه‌ای مسالمت‌آمیز کار می‌کرده‌اند. اگر واکنشی در مقابل آن‌ها ضروری بود می‌بایست فقط در حد گفت‌وگو و نقد متقابل می‌بود.

متاسفانه رفتار ضدانسانی این تروریست‌ها نه تنها آزادی اندیشه و بیان و قلم را به مخاطره انداخته است، بلکه موجب تحریک خشونت متقابل، رشد فاشیزم و اسلام‌ستیزی‌ای می‌شود که دود آن به چشم مردم عادی و روشنفکران و آزادی‌خواهان خواهد رفت. ما ضمن تسلیت به بازماندگان این جان‌باختگان و همه‌ی روزنامه‌نگاران فرانسوی این‌گونه اقدام‌ها را قاطعانه محکوم می‌کنیم و خواهان واکنش جهانی روزنامه‌نگاران برای ایجاد امنیت و فضای آزاد در این حرفه‌ی پرمسئولیت فرهنگی هستیم.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران

هیجدهم دی‌ماه 1393

اعتراض متحدانه کارگران ایرانخودرو ششمین روز خود را پشت سر گذاشت + نامه رسیدگی به خواست کارگران

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران ایرانخودرو امروز 21 دی ماه ششمین روز اعتراض متحدانه خود را با عدم حضور در ناهار خوری کارخانه و دریافت غذا ادامه دادند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران به موازات ادامه  تهدیدات کارگران معترض ایرانخورو در برخی قسمتها و وعده های مسئولین این شرکت برای رسیدگی به خواستهای کارگران نامه ای نیز در برخی قسمتهای کارخانه با امضای معاونت منابع انسانی مبنی بر رسیدگی به خواستهای کارگران الصاق شد اما علیرغم همه اینها کارگران ایرانخودرو حاضر به پایان دادن به اعتراض خود نشدند.

بنا بر این گزارش، در پی این وضعیت  و عدم قبول مفاد این نامه از سوی کارگران، مدیریت شرکت ایرانخودرو امروز طی نشستی با تعدای از نماینده های کارگران ضمن بکار گیری غیر مستقیم زبان تهدید با دادن وعده هایی از آنان خواست به اعتراض خود پایان دهند. طبق این وعده ها که بصورت شفاهی از سوی مدیریت ایرانخودرو مطرح شده  گفته شده است که در صورت پایان اعتراض از سوی کارگران علاوه بر افزایش میزان بن نقدی، 30 درصد نیز بر میزان اکورد اضافه خواهد شد، پاداش مانده دنا بفوریت پرداخت و اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل بسرعت آغاز خواهد شد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران علیرغم این وعده ها اعتراض متحدانه کارگران ایران خودور تا لحظه مخابره این خبر(ساعت 30/19) همچنان ادامه دارد و رایزنی هایی نیز در میان کارگران در برخورد به این وعده ها جریان دارد. 

نامه معاونت منابع انسانی شرکت ایران خودرو مبنی بر رسیدگی به خواستهای کارگران. این نامه دیروز بعد از ظهر در برخی قسمتهای کارخانه نصب شد اما مورد موافقت کارگران قرار نگرفت

http://www.etehadeh.com/scripts/tinymce/uploaded/images/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%DB%B0%DB%B0%DB%B2%DB%B4.jpg

اتحادیه ازاد کارگران ایران- 21 دی ماه 1393

ادامه اعتراض کارگران نورد لوله صفا در مقابل کارخانه و فرمانداری ساوه

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا در ادامه اعتراضات خود به عدم پرداخت مزد صبح امروز نیز بطور همزمان در مقابل کارخانه و فرمانداری شهرستان ساوه دست به تجمع زدند. در پی تجمع دیروز این کارگران در مقابل کارخانه و برافروختن آتش طی توافقی که مابین شورای تامین ساوه و کارفرما صورت گرفته بود مقرر شده بود امروز یکماه از 4 ماه دستمزد معوقه کارگران به حساب آنان واریز شود. این توافق هر چند که مورد پذیرش کارگران نبود اما امروز کارفرما از ریختن این پول نیز به حساب کارگران امتناع کرد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران، در پی تجمع امروز تعدادی از کارگران نورد لوله صفا در مقابل فرمانداری ساوه مسئولین این نهاد با سلب مسئولیت از خود به کارگران معترض اعلام کردند مسئله شما به ما ارتباطی ندارد، بروید در مقابل کارخانه تجمع کنید و از کارفرما بخواهید تا حق و حقوق تان را بدهد.

کارفرمای نورد لوله صفا امروز علاوه بر اینکه به توافق خود مبنی بر واریز یکماه از حقوق معوقه کارگران عمل نکرد بلکه علیرغم اصراری که دیروز برای شروع کار داشت امروز نیز کارخانه را تعطیل اعلام کرد. با اینحال بیش از 100 نفر از کارگران همزمان با تعدادی از همکارانشان که در مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند در مقابل کارخانه دست به تجمع و بر افروختن آتش زدند.

بنا بر این گزارش علیرغم بی تفاوتهای کارفرمای نورد لوله صفا به شرایط سخت معیشتی کارگران و اعتراضات آنان، این کارگران اعلام کرده اند در صورت تداوم وضعیت موجود و عدم پرداخت معوقات شان همچنان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

اتحادیه ازاد کارگران ایران- 21 دی ماه 1393

تعطیلی کامل کارخانه مخابرات راه دورفارس وعدم پرداخت حقوق ومزایای کارگران!

مهربتاریخ21دی از تعطیلی کامل کارخانه مخابرات راه دورفارس وعدم پرداخت حقوق ومزایای کارگران،خبرداد.

براساس این گزارش،کارخانه مخابرات راه دور به طور کامل تعطیل است  وبخشی از کارگران این مجموعه همچنان گرفتار دریافت حقوق و سنوات خود هستند.

تجمع جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت سازه‌گستران مروارید غرب مقابل مجلس

جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت سازه‌گستران مروارید غرب در اعتراض به متعهد نبودن این شرکت در خصوص واگذاری آپارتمان با صاحبان‌شان مقابل مجلس تجمع کردند.

 به گزارش 21دی فارس، جمعی از صاحبان آپارتمان‌های شرکت سازه‌گستران مروارید غرب صبح امروز در اعتراض به متعهد نبودن این شرکت در واگذاری آپارتمان با صاحبان‌شان، مقابل مجلس تجمع کردند.

 

به گفته یکی از تجمع‌کنندگان بین سال‌های 82 تا 85 خرید آپارتمان‌هایی به صورت پیش‌فروش از شرکت سازه‌گستران مروارید غرب صورت گرفته و این شرکت متعهد شده بود که آپارتمان‌ها را ظرف مدت 2 سال تحویل دهد، اما با توجه به مشکلات مالی که بین صاحبان پروژه و کارفرما صورت گرفته است، هنوز این آپارتمان‌ها تحویل نشده‌اند.

بودجه «صفر» ریالی دولت برای پرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی!

با وجود آنکه یک سوم از مجموع اعتبارات امور اجتماعی و فرهنگی لایجه بودجه ۹۴ برای رفاه و تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است اما از این مبلغ هیچ سهمی برای پرداخت بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان در نظر گرفته نشده و این تصمیم دولت با موادی از قانون پنجم توسعه در تعارض است.

در لایحه بودجه سال ۹۴، بیش از یک سوم (۳۷/۳ درصد) از مجموع اعتبارات امور اجتماعی و فرهنگی به امور مربوط به رفاه و تأمین اجتماعی اختصاص دارد. توزیع درصدی این بخش به این صورت است:

۵۶/۸ درصد به بیمه‌های اجتماعی و امور بازنشستگان

۱۳/۳ درصد به بیمه‌های سلامت

۱۳/۴ درصد به امور ایثارگران

۱۳/۳ درصد به امور حمایتی و توانمندسازی

۱/۴ درصد به سایر برنامه‌ها

بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی به ۲بخش تقسیم می‌شوند؛ بخش نخست به تعهدی بر مربوط می‌شود که بین دولت و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد. براساس این تعهد دولت موظف است ۳ درصد از حق بیمه هر یک از بیمه‌پردازان را به این سازمان پرداخت کند.

 محاسبات بیمه‌ای حاکم بر این سازمان معین کرده که سهم بیمه هر بیمه شده ۳۰ درصد از حقوق و مزایای دریافتی است، که کارفرما ۲۰ درصد، بیمه شده ۷ درصد و دولت نیز ۳ درصد آن را پرداخت می‌کند اما طی سال‌های گذشته دولت در پرداخت این ۳ درصد سهمش کوتاهی کرده و رقم بزرگی به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار شده است.

بخش دوم از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نتیجه‌ تعهداتی است که دولت اجرای آن‌ها را بر عهده این سازمان می‌گذارد، تعهداتی ازجمله قانون نوسازی صنایع‌، ‌بیمه خادمین مساجد، بیمه کارگران ساختمانی و... که دولت این سازمان را مکلف می‌کند تا هر کدام از این وظایف را در قبال تأمین هزینه‌ها از سوی دولت به انجام برساند، اما با وجود اینکه تأمین اجتماعی این تعهدات را اجرا می‌کند دولت حاضر نمی‌شود بودجه‌ مورد نظر برای اجرای تعهدات را در اختیار تأمین اجتماعی بگذارد و صف بدهی‌های دولت روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شامل ۲۲ مورد است که سه درصد حق بیمه تکلیفی دولت یکی از این موارد است. وی میزان این بدهی را ۹۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

در لایجه بودجه سال ۹۴، اعتبار منظور شده برای سازمان تأمین اجتماعی ۲۸۷۰ میلیارد ریال است. از نکات حائز اهمیت در این خصوص آن است که عدم پیش بینی هیچ اعتباری برای پرداخت بدهی‌های جاری دولت به سازمان مذکور و صندوق‌های وابسته موجب می‌شود حجم بدهی‌های معوقه دولت به سازمان یاد شده افزایش یابد.

علاوه بر این در حالیکه در سالهای گذشته بابت رد دیون دولت (پرداخت بخشی از بدهی‌های معوقه) به این سازمان از محل واگذای شهام مبلغی پیش بینی می‌شد که در لایجه بودجه ۹۴ این مورد نیز پیش بینی نشده است. شایان ذکر است عدم تأمین اعتبار بابت اجرای احکام تکلیف شده با سازمان تأمین اجتماعی- به خصوص موادی از قانون برنامه پنجم توسعه- با ماده ۲۲۵ قانون پنجم توسعه مغایرت دارد.

به گفته برخی از صاحبنظران دلیل این اقدام دولت می‌تواند استدلال دولت در سودآوری شرکت‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و خودکفایی بودجه‌ای این سازمان باشد اما مدیر کل امور ذخایر و سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو چنین استدلالی کاملاً بی‌اساس می‌داند.

حسین مشیری تبریزی در این مورد گفت:سازمان تأمین اجتماعی از دولت کارخانه نمی‌خواهد. وی افزود دولت بابت حق بیمه بیمه شدگان به سازمان بدهکار است و بدهی خود را باید با پول نقد بپردازد. وی خاطر نشان کرد هیچ گونه ارتباطی بین سودآور یا زیان آور بودن شرکت‌های واگذار شده به سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد و در هر صورت دولت موظف است بدهی خود را به این سازمان بپردازد.

در این خصوص «نجات امینی» معاونت مدیرعامل در امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت در مورد عدم اختصاص بودجه برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان پیشنهاداتی را به کمیسیون‌های مجلس ارائه داده است که در دست بررسی است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

مهم‌ترین نکته قابل توجه در این لایحه، سهم بالای برنامه حقوق و مزایای بازنشستگان است که روند افزایشی وابستگی صندوق‌های بیمه به بودجه دولت را نشان می‌هد. این افزایش به دلیل تصویب قوانین حمایتی جدید و افزایش مصارف صندوق‌ها به خصوص در قوانین بودجه سنوات گذشته است.

در این لایجه پیش بینی شده است ۷۱۹ هزار تومان از حقوق ماهیانه بازنشستگان و موظفین صندوق بازنشستگی کشوری از محل بودجه عمومی پرداخت شود. علاوه بر این عدم پیش بینی اعتبار برای پرداخت بدهی‌های جاری دولت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی موجب می‌شود حجم بدهی‌های معوقه دولت به سازمان و صندوق‌های وابسته افزایش یافته که این امر آسیب جدی را متوجه بازنشستگان فعلی و نسل آینده کشور خواهد کرد.

نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی شامل سه قلمرو اصلی بیمه‌ای، حمایتی و توانبخشی و امداد و نجات است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تولیت امر حاکمیتی آن را بر عهده دارد.

بیشترین رشد و بیشترین کاهش

‌ کل اعتبارات حمایتی و توانمندسازی فصل رفاه و تأمین اجتماعی ۴/۳۹ درصد نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۳ افزایش یافته است. اما افزایش برنامه‌ها یکسان نیست. برخی برنامه‌ها درصد افزایششان بیشتر، برخی کمتر و برخی نیز کاهش یافته‌اند.

در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۳، بودجه مربوط به برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی (۱۰۱/۲۴ درصد)، حمایت از خانواده و فرزندان (۵۲/۹۸ درصد) و برنامه پایگاه‌های امداد و نجات (۳۷/۳۳) بیشترین رشد را داشته‌اند و برنامه‌های حمایت از تأمین مسکن محرومین و گروه‌های کم درآمد (۸۶/۲۴ – درصد)، درمان و بازتوانی و کاهش آسیب معتادان (۲۷/۷۸ -) به ترتیب بیشترین کاهش مشاهده می‌شود.

برنامه‌های حذف شده و اضافه شده در بودجه ۹۴

برنامه‌های غذا، برنامه راهبردی امور ایثارگران، کمک به تأمین سلامت نیازمندان، برنامه هزینه‌های مربوط به خانواده شاهد و ایثارگر و برنامه توانمندسازی اجتماعی که در قانون بودجه سال ۹۳ دارای ردیف بودجه بودند در لایجه بودجه ۹۴ حذف شده‌اند.

در مقابل برنامه‌های مذکور که حذف شده‌اند، برنامه‌های حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران؛ برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و برنامه حمایت از کودکان و نوجوانان که در قانون بودجه ۹۳ وجود نداشتند در لایجه بودجه سال ۹۴ اضافه شده‌اند.

با وجود اینکه ردیف بودجه‌ای مربوط به برنامه‌های غذا در لایحه بودجه سال ۹۴ حذف شده است و بودجه‌ای در خصوص اختصاص نشده است اما «روزبه کردونی»، مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سرمقاله خود که در تارنمای این وزارتخانه منتشر شده، ضمن تاکید بر جایگاه ویژه و ممتاز برنامه‌های رفاهی در دولت یازدهم اظهار داشته است از میان سیاست‌هایی که هم اکنون در وزرات تعاون، کار ورفاه اجتماعی در حال اجرا هستند می‌توان به سیاست حمایت عذایی از افراد دارای فقر غذایی اشاره کرد اما اینکه با حذف این بخش از لایه بودجه ۹۴ چگونه این برنامه قرار است ادامه بیابد در هاله‌ای ابهام است!

حقوق و مزایای بازنشستگان

در خصوص اعتبارات فصل رفاه و تأمین اجتماعی در بودجه سال ۹۴، توجه به این نکته لازم است که سهم حقوق و مزایای بازنشستگان در کل برنامه به حد چشمگیری رسیده و حدود ۵۰ درصد از کل اعتبارات فصل را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که سال گذشته این میزان ۳۶/۴ درصد بوده است. این به معنای رشد ۵۰/۷ درصدی در هزینه‌های برنامه حقوق و مزایای بازنشستگی است.

به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، این روند بیانگر افزایش وابستگی صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح به بودجه عمومی دولت بوده که اگر این وابستگی ناشی از مشارکت در حق بیمه باشد مثبت تلقی می‌شود، اما وضعیت موجود نگران کننده بوده و با بند «الف» ماده ۲۶ قانون برنامه پنجم توسعه (مبنی بر لزوم کاهش وابستگی صندوق‌های به بودجه دولت به جز مشارکت در حق بیمه) نیز مغایرت دارد.

منبع:تامین24-21دی- خسرو صادقی بروجنی

افزایش ۱۵ درصدی جان باختگان حوادث کار در همدان/ مجروحان کار ۲۸ درصد زیاد شدند

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از کشته شدن ۵۱ نفر در این استان بر اثر حوادث ناشی از کار طی 9 ماه گذشته خبر داد.

به گزارش21دی ایلنا،علی احسان صالح درباره این آمار توضیح داد: شمار جان باختگان حوادث کار در ۹ ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی با ذکر اینکه تمامی فوت شدگان ناشی از حوادث کار در ۹ ماهه اول امسال مرد بوده‌اند بیان کرد: شمار جان باختگان حوادث کار همدان در سال گذشته ۴۳ مرد و یک زن بوده است.

وی از افزایش ۲۸ درصدی مجروحان سوانح کار خبر داد و گفت: ۴۴۱ نفر در سوانح ناشی از کار در ۹ ماهه سالجاری مجروح و مصدوم شدند که از نظر جنسیت ۴۳۴ نفر از مجروحان مرد و هفت نفر زن هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان یادآور شد: سال گذشته در این مدت زمان ۳۳۸ مرد و پنج زن در حوادث ناشی از کار مجروح و مصدوم شدند.

وی حوادث کار را از دو منظر تشریح کرد و گفت: برخی از افراد پیش از بروز سانحه به علت بیماری از جمله سکته قلبی جان باخته سپس دچار سانحه کار می‌شوند که در معاینات پزشکی این موضوع رصد و مشخص می‌شود.

وی سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از مهم‌ترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار دانست که می‌توان با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاعات بروز این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

سقوط مرگبار کارگر 45 ساله از ارتفاع 35 متری در نیشابور

فرمانده انتظامی نیشابور گفت: کارگری 45 ساله در نیشابور در پی سقوط از ارتفاع 35 متری جان خود را از دست داد.

 به گزارش 21دی فارس از نیشابور، سید حسن حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی گزارش یک فقره مرگ مشکوک در یک مجتمع تولیدی در حاشیه شهر نیشابور بلافاصله تیمی از ماموران انتظامی کلانتری 12 جمهوری به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی‌های اولیه دریافتند کارگری 45 ساله در حین کار بر روی داربست از ارتفاع 35 متری به پایین سقوط کرده که بر اثر شدت جراحات وارده متاسفانه فوت می‌کند.

مرگ چهار کارگر اجیر شده در راه قاچاق سوخت

جابجا کردن سوخت قاچاق در نواحی مرزی سیستان و بلوچستان به مرگ چهار نفر از کارگران اجیر شده انجامید.

به گزارش 21دی ایلنا، حوالی ساعت هشت و نیم شب پنجشنبه هجدهم دی ماه، دو دستگاه وانت‌ تویوتا یکی با سه سرنشین و دیگری با دو سرنشین در جاده «پسکوه- رحمت‌آباد» شهرستان «سیب و سواران» استان سیستان و بلوچستان تصادف کردند.

به گفته شاهدان این حادثه ،یکی از خودرو‌ها که حامل گازوئیل بود و خودروی دیگری که پیش‌تر محموله سوخت قاچاق آن تخلیه شده بود به دلیل ناهمواری و باریک بودن عرض جاده بایکدیگر برخورد کردند. این تصادف به انفجار محموله سوخت و آتش گرفتن هر دو خودرو انجامید.

بر اساس این گزارش، در این حادثه به غیر از کمک راننده یکی از خودرو‌ها که به بیرون از خودرو پرتاب شده بود، سایر سرنشینان در آتش ناشی از انفجار محموله گازوئیل سوختند.

برپایه این گزارش،در استان سیستان و بلوچستان به دلیل نامناسب بودن بازار کار در این استان هم‌اکنون شمار قابل توجهی از مردان منطقه بلوچستان از طریق جابجا کردن محموله‌های مواد سوختنی مانند بنزین و گازوئیل کسب درآمد می‌کنند، فعالیتی که از یکسو به دلیل غیراستنادارد بودن راه‌های عبوری، خطر مرگ آن بالاست و از سوی دیگر به دلیل غیر قانونی بودن نمی‌توان به انجام دهندگانش عنوان «کارگر» را اطلاق کرد.

پیش از این یکی از اهالی سراوان در توضیح شرایطی که باعث می‌شود تا اهالی این منطقه به نقل و انتقال محموله‌های سوخت قاچاق روی بیاورند گفته بود: «در سیستان و بلوچستان کاری که بشود با آن خرج یک خانواده را تامین کرد به سختی پیدا می‌شود. کارخانه‌، مزرعه و اداره‌ای که بتوان در آن استخدام شد وجود ندارد، بیشتر اهالی مجبورند تا خود برای تامین معاش‌شان آستین بالا بزنند و کاری دست و پا کنند، برخی از این کار‌ها مانند نقل و انتقال سوخت تا مرز پاکستان مجوز قانونی ندارد اما واقعیت این است که اهالی منطقه نیز باید به طریقی خرج زندگی خود را دربیاورند؛ چند وقت پیش یکی از جوانهای فامیل ما به دلیل بیکاری دو ماهی بود که از طریق جابجا کردن سوخت زندگی می‌کرد، مثل خیلی‌ از بومی‌های دیگر درس خوانده و متاهل بود. اما برای تامین معاش نه پول داشت و نه پارتی و از روی ناچاری این کار را انتخاب کرده بود. آنطور که برای ما نقل کرده‌اند در روز حادثه راننده ماشینی که این جوان سرنشین‌اش بوده کنترل ماشین را از دست داده و تصادف کرده است، همراهانش در ماشین پشت‌سر به دلیل نوع کار در زمان حادثه نمی‌توانستند بصورت آنی توقف کنند اما وقتی که بازمی‌گردند می‌بییند که راننده، سرنشین و خودرو همه درحال سوختن هستند.

بیست ویکم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری22دی1393

 

- اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو همچنان ادامه دارد

- تجمع اعتراضی کارگران سیمان سپاهان در محوطه کارخانه

- تجمع بازنشستگان کارخانه پارس متال در محوطه کارخانه

- تعهد پرداخت حقوق کارگران لوله صفا اجرا نشده است

-۸۵۰ کارگر قرار دادی کارخانه آپادانا سرام آینده شغلی‌شان را در خطر می‌بینند

- شرایط تولید ۹۰۰ کارگر دخانیات مازندران را نگران امنیت شغلی‌شان کرده است

- ادامه تاخیرچندین ماهه پرداخت حقوق کارگران شهرداری اهواز

- عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری بندرامام

- بازنشستگان صنعت فولاد 2 ماه حقوق معوقه دارند

- دبیرخانه دفتر علی لاریجانی از ثبت طومار اعتراضی فرهنگیان امتناع کرد!

- یک هفته تا خداحافظی با بنزین 400 تومانی

- آغاز آزادسازی قیمت نان

- اعلام تورم 17 درصدی، زمینه سازی برای پایین نگه داشتن دستمزد

- به نام كارگران، به كام كارفرمايان

- سقوط آسانسور در اهواز جان 2کارگر اداره اتاق بازرگانی راگرفت

- آتش سوزی مرگبار در کارگاه رنگرزی مبلمان

- کشته وزخمی شدن 2کارگر درریزش آوار گودبرداری

اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو همچنان ادامه دارد

اعتراض کارگران ایران خودرو در مورد سطح پایین دستمزدهای خود، که یک هفته است به صورت اعتصاب غذا ادامه دارد، مدیریت کارخانه را به دست و پا انداخته است. از یک طرف بخشنامه صادر می کند که به زودی طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا خواهد کرد و افرادی دست نشانده را که نام «نماینده» کارگران را بر آنها نهاده اند، احضار می کند و از طریق آنها به کارگران پیغام می دهد که در صورتی که غذای شرکت را بخورند طرح طبقه بندی مشاغل را در عرض چند روز آینده اجرا خواهد کرد. از طرف دیگر، تعدادی از سهام کارگران را که قبلاً به گروگان گرفته بود آزاد می کند تا شاید کارگران را از ادامه اعتراض بازدارد، و درعین حال وعده می دهد که ماه آینده پاداشی چند صد هزار تومانی به کارگران خواهد داد، بی آن که خود را به طور کتبی متعهد به انجام آن کند. و اینها همه در حالی است که خواست اصلی کارگران هیچ کدام از اینها نیست. خواست اصلی کارگران افزایش پایه حقوق آنهاست به طوری که سطح دستمزدها را، اگر نگوییم با سطح سود شرکت، حداقل با سطح افزایش واقعی قیمت ها متناسب کند، خواستی که مدیریت تا کنون هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.

بر اساس شنیده ها، امروز (دوشنبه 22 دی 1393) وزیر صنایع به کارخانه ایران خودرو رفته است، بازدیدی که به احتمال زیاد به اعتراض سراسری و متحدانه کارگران مربوط می شود. امر مسلم این است که کارگران اعتراض خود را با عزمی راسخ آغاز کرده اند و شواهد و قرائن نشان می دهند که آنها این اعتراض را تا دستیابی به خواست های خود به ویژه خواست افزایش دستمزد ادامه خواهند داد.

یک کارگر اعتصابی ایران خودرو

22/10/93

منبع: https://derabaa.wordpress.com/2015/01/

تجمع اعتراضی کارگران سیمان سپاهان در محوطه کارخانه

منابع کارگری می‌گویند نزدیک به ۲۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان اصفهان ظهر امروز (دوشنبه ۲۲ دی) در اعتراض به اخراج نماینده خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.

به گزارش 22دی ایلنا، کارگران معترض در این تجمع با حمل پلاکاردهایی، خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان شدند.

بر اساس سخنان کارگران، کارفرما صبح امروز از قصد کارگران برای تجمع مطلع شده بود و به همین دلیل پیش از ظهر، ساعاتی قبل از پایان زمان کاری، شمار زیادی از کارگران را مرخص کرد تا تعداد تجمع کنندگان کاهش پیدا کند.

گفتنی است کارگران سیمان سپاهان پیش از این در طومارهایی با حدود ۴۰۰ امضاء، خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان اصفهان شدند.

تجمع بازنشستگان کارخانه پارس متال در محوطه کارخانه

جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه پارس متال در اعتراض به آنچه «بدحسابی‌های کارفرما» می‌خواندند صبح امروز در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند.

به گزارش22دی ایلنا،تجمع‌کنندگان که تعداد آن‌ها بیش از ۱۰۰ نفر برآورد می‌شود از مدیران کارخانه می‌خواهند که به تعهدات مالی خود در قبال بازپرداخت وامی که از طرف بانک مهر اقتصاد بابت معوقات مزدی آن‌ها پرداخت شده است عمل کند.

به گفته این منابع خبری، تجمع کنندگان بخشی از کارگران شاغل و بازنشسته‌ای هستند که در فاصله سالهای ۹۱ تا تابستان سال جاری به تدریج بازنشسته شده‌اند اما در زمان اشتغال خود به اجبار کارفرمای وقت مبالغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان وام بانکی بابت مطالبات مزدی و سنوات پایان کار دریافت کرده‌اند اما در حال حاضر از اینکه در نتیجه بدحسابی کارفرما چک‌های ضمانت اجرا و مستمری بازنشستگی آن‌ها توقیف شود بسیار نگران‌اند.

به گفته کارگران پارس متال، در آن مقطع زمانی، به اجبار کارفرمای وقت همه کارگران شاغل و در آستانه بازنشسته شدن از ترس تمدید نشدن قراردادهای کار خود دست‌ کم بابت پنج ماه مطالبات معوقه معادل ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان وام بانکی دریافت کردند.

به گفته کارگران، بانک مهر اقتصاد در ازاء دریافت چک‌های ضمانت ۱۶ و ۳۲ میلیون تومانی این وام را پراخت کرد و قرار بود که کارفرما مسئولیت بازپرداخت آن‌را برعهده بگیرد اما از آنزمان تاکنون به دلیل تغییرات پی‌درپی مدیریت کارخانه بازپرداخت این وام به تاخیر افتاده است.

کارگران پارس متال که هم اکنون خود نیز در بازپرداخت این وام به سرنوشت همکارن بازنشسته دچار شده‌اند می‌گویند: در نتیجه تکرار تاخیر کارفرما بانک مهر اقتصاد علاوه بر صدور اخطاریه برای دریافت‌کنندگان وام و صادرکنندگان چک‌های ضمانت تهدید کرده است که چنانچه تا پایان ماه جاری نسبت به تسویه حساب اقساط معوقه اقدامی نشود از طریق قانونی چک‌های ضمانت‌ها را به اجرا خواهد گذاشت.

این کارگران بایادآوری اینکه تصمیم مسئولان «قرارگاه خاتم‌الاوصیا» به عنوان مالک کارخانه پارس متال در کاهش تولیدات این واحد صنعتی بر افزایش فشاری که در چند سال اخیر از سوی بانک مهر اقتصا به کارگران وارد می‌شود افزوده است، گفته‌اند: در حال حاضر نزدیک به یک ماه است که میزان تولید روزانه کارخانه از حدود ۸۰ تن به کمتر از ۲۵ تن رسیده است و در همین مدت بانک مهر اقتصاد بابت مطالبات معوقه کارگران شاغل و بازنشسته را بیش از گذشته تحت فشار گذاشته است چنانچه در برخی موارد این وضعیت برای کارگرانی که از آشنایان خود چک ضمانت دریافت کرده‌اند اختلافات جدی خانوادگی ایجاد کرده است.

این منابع خبری بابیان اینکه تا به این لحظه مسئولان کارخانه در پاسخ به نگرانی کارگران شاغل و بازنشسته خواستار گرفتن مهلت برای بازپرداخت وام‌های مورد نظر شده‌اند، می‌گویند: از قرار معلوم بانک مهر اقتصادی به تازگی تهدید کرده است که چنانچه تا ابتدای ماه بهمن در مورد بازپرداخت اقساط عقب افتاده کارگران بازنشسته اقدامی صورت نگیرد، بانک از طریق توقیف مستمری‌های بازنشستگی آن‌ها مطالبات معوقه خود را وصول خواهد کرد.

تعهد پرداخت حقوق کارگران لوله صفا اجرا نشده است

قسط اول مطالبات معوقه نزدیک به یک هزار کارگر لوله و نورد صفا برخلاف تعهد کارفرما به شورای تامین شهرستان ساوه، هنوز پرداخت نشده است. این در حالی است که کارفرما ابتدای هفته جاری به شورای تامین شهرستان ساوه تعهد داده بود که قسط اول مطالبات معوقه کارگران لوله و نورد صفا را روز گذشته (یکشنبه ۲۱ دی) پرداخت کند.

به گزارش22دی ایلنا،کارگران لوله و نورد صفا از شهریور ماه امسال تاکنون حقوق نگرفته‌اند و از ابتدای پارسال تا به حال بیش از ۱۶ ماه حق بیمه‌شان به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

بر اساس گزارش دیگری از کارگران، کارفرما امروز نیز کارخانه را تعطیل کرده است. با توجه به آنکه کارفرما کارخانه را از روز ۷ دی ماه تعطیل کرده بود، امروز پانزدهمین روز متوالی تعطیلی کارخانه محسوب می‌شود.

کارگران در عین حال گزارش داده‌اند یکی از مدیران بلند پایه کارخانه در گفتگو با آنها از تعهد کارفرما به شورای تامین مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه در ۴ نوبت تا پایان سال ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

 

بنابهمین گزارش،شورای تامین ساوه مصوب کرده است در روزهای ۲۱ دی ماه (دیروز)، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند، مبلغی معادل یک ماه حقوق به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود.

بر اساس این گزارش، شورای تامین پرداخت حقوق ماه های دی، بهمن و اسفند ماه کارگران را به سال آینده موکول کرده است. این شورا همچنین مصوب کرده است که بیش از ۱۶ ماه بیمه معوقه کارگران از اواسط این هفته پرداخت شود.

گفتنی است نزدیک به ۶۰ کارگر لوله و نورد صفا دیروز (یکشنبه ۲۱ دی) در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود مقابل فرمانداری ساوه تجمع کرده بودند. همزمان بیش از ۱۰۰ کارگر دیگر در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند و در اقدامی اعتراضی و نمادین، تعدادی لاستیک را به آتش کشیدند. کارگران ناراضی روز شنبه نیز تجمع مشابه‌ای را در محوطه کارخانه برگزار کرده بودند.

کارگران این واحد تولیدی پیش از این از تاریخ ۲۷ مهر تا ۱۷ آبان به مدت ۱۸ روز در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق و چندین ماه بیمه دست از کار کشیده بودند.

کارخانه لوله و نورد صفا در مجاورت بزرگراه ساوه به تهران و در کیلومتر نهم این بزرگراه قرار گرفته است.

 ۸۵۰ کارگر قرار دادی کارخانه آپادانا سرام آینده شغلی‌شان را در خطر می‌بینند

کارگران کارخانه آپادانا سرام از کاهش امنیت شغلی‌شان به سبب «کاهش تولید تا به حداقل ظرفیت ممکنی خبر می‌دهند.

به گزارش22دی ایلنا ، این واحد تولیدی یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان کاشی و سرامیک در استان قزوین است که هم اکنون با حداقل ۱۰ درصد ظرفیت تولید در آستانه تعطیلی است.

بنا بر این گزارش، این کارخانه با ۸۵۰ کارگر قرار دادی بیش از  هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و سایر نهاد‌های دولتی همانند تامین اجتماعی، اداره دارایی و... بدهی دارد.

به گفته کارگران کارخانه آپادانا سرام، مشکلات این کارخانه دست کم از ۷ تا ۸ سال قبل آغاز شده به همین دلیل در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری نمی‌تواند منابع مالی لازم را برای بالا بردن توان تولید تامین کند.

گفتنی است که در حال حاضر از مجموع ۸۵۰ کارگر این کارخانه حدود ۱۰۰ نفر تنها در دو خط تولید کار می‌کنند.  مابقی کارگران کارخانه نیز اکنون بلاتکلیف بوده و فقط در کارخانه حضور فیزیکی دارند.

کارگران آپادانا سرام می‌گویند این واحد تولیدی اکنون در آستانه تعطیلی است و با وجود تعویق جزئی حقوق کارگران در آذر ماه اما کارفرما ناچار است در آمد حاصله حداقلی را هزینه پرداخت حقوق کارگران کند و همین مسئله باعث به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران می‌شود.

به گفته منابع کارگری ، سازمان بازنشستگی کشوری از دو ماه و نیم پیش اعضای هیئت مدیره جدیدی را برای تعیین تکلیف نهایی کارخانه آپادانا سرام و آغاز عملیات مطالعاتی خروج از بحران به کارخانه معرفی کرده بود اما هیئت مدیره جدید نیز به دلیل عدم حمایت مالی صندوق بازنشستگی کشوری و به تبع طولانی شدن بلاتکلیفی، طی چند روز گذشته بطور خودخواسته از کارخانه خارج شده‌اند.

شرایط تولید ۹۰۰ کارگر دخانیات مازندران را نگران امنیت شغلی‌شان کرده است

منابع کارگری در شرکت دخانیات مازندران شرایط تولید این کارخانه مهم دخانی را نامناسب و بحرانی توصیف کردند و این شرایط را تهدیدی برای امنیت شغلی حدود ۹۰۰ کارگری دانسته‌اند که هم اکنون در این واحد تولیدی مشغول به کارند.

به گزارش22دی ایلنا،یکی از نمایندگان کارگران شرکت دخانیات مازندران که نخواست نامش منتشر شود در این باره گفت: تا قبل از سال ۹۰ شرکت دخانیات دولتی بود ولی از سال ۹۰ به بعد شرکت دخانیات در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شد. از آن زمان تاکنون وضعیت مالی کارخانه و کارگران بد‌تر شده و عمده مزایای شغلی کارگران قطع شده است.

این منبع آگاه همچنین گفت: ۵۵ درصد از سهام شرکت دخانیات مازندران به صندق بازنشستگی فولاد ایران، ۴۰ درصد به سهام عدالت و ۵ درصد مابقی به کارگران این کارخانه واگذار شده است. نگرانی کارگران از این است که چرا دولت بیشتر سهام این کارخانه را به صندوقی واگذار کرده که خود ورشکسته است و حتی توانایی پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته خود را ندارد.

به گفته نماینده کارگران، از زمانی که شرکت دخانیات به بخش خصوصی واگذار شد روند تولید محصولات دخانی کاهش محسوسی پیدا کرده است، به نحوی که اگر این روند ادامه یابد، خطر توقف دائم تولید و بیکاری کارگران را پیش رو خواهیم داشت.

او با بیان اینکه کارگران شاغل در واحد‌های شرکت دخانیات در استانهای مازندران، گیلان، تهران.. با خصوصی سازی مخالف نیستند افزود: آنان معتقدند که قانون در اجرای این طرح (خصوصی سازی) در شرکت دخانیات به درستی اجرا نشده است. اگر قانون بدرستی اجرا می‌شد امروز کارگران از وضعیتشان ناراضی نبودند.

وی همچنین درباره مطالباتی که با تغییر شرایط کار در شرکت دخانیات بر کارگران تحمیل شده است گفت: بعد از خصوصی سازی شرکت دخانیات برخی از مطالبات کارگران که سال‌ها دریافت می‌کردند یکجا قطع شد.

او گفت: مزایای مربوط به حق تولید و حق پاداش و پرداختی‌های ویژه اعیاد، که سال‌ها کارگران از کارفرمایان دولتی دریافت می‌کردند از دو سال پیش به طور کامل قطع شده است.

به گفته این کارگر، پرداخت حق تولید کارگران شرکت دخانیات به تایید وزارت خانه کار رسیده بود. قرار بود شرکت دخانیات از آغازسال ۹۳ حق تولید را به حساب کارگران پرداخت کند اما بعد از یک الی دو پرداختی اجرای این طرح به طورکامل متوقف شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات شرکت دخانیات با افزایش میزان قاچاق مواد دخانی اشاره کرد و گفت: ۳۵ درصد از محصولات دخانی داخل کشور به صورت قاچاق وارد می‌شوند. قبل از خصوصی سازی محصولات دخانی قاچاق شده برای واگذاری مجدد به بازار به شرکت دخانیات سپرده می‌شد و در آمد حاصله از آن خوب بود و کارگران نیز از آن بهره می‌برند. اما بعد از خصوصی سازی روند تغییر کرد و در حال حاضر دولت بعد از کشف محموله‌های قاچاق مواد دخانی همانند سیگار آنان را با تغییرات مختصری وارد بازار کشور می‌کند.

این کارگر در پایان این گفتگو با اشاره به اشتغال ۶۵۰ کارگر قراداد موقت، ۱۳۰ کارگر روزمزد، ۱۲۰ کارگر فصلی و تعدادی کارگر رسمی در کارخانه دخانیات مازندران گفت: کاهش تولید تاثیر مستقیم بر کاهش نیرو دارد چرا که وقتی تولید کم شود کارفرما ناچار است نیروهای کار را به اندازه کاهش تولید‌ات کارخانه کم کند.

ادامه تاخیرچندین ماهه پرداخت حقوق کارگران شهرداری اهواز

مهرطی گزارشی بتاریخ22دی از ادامه تاخیرچندین ماهه پرداخت حقوق کارگران شهرداری اهوازخبرداد.

برپایه این گزارش،تاخیر هفت ماهه پرداخت حقوق کارگران به روال عادی در شهرداری اهواز مبدل شده و ضربات جبران ناپذیری را به کارگران وارد می کند. گاهی اوقات پروژهای شهرداری به اتمام می رسد اما حقوق کارگران پرداخت نمی شود.

عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری بندرامام

فارس یط گزارشی بتاریخ22دی از عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری بندرامام خبرداد.

بنابهمین گزارش،شهرداری بندرامام با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و کارگران حدود سه ماه است حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند .

بازنشستگان صنعت فولاد 2 ماه حقوق معوقه دارند

ماین نیوزبتاریخ22دی از2ماه حقوق معوقه بازنشستگان صنعت فولاد خبرداد.

براساس این گزارش،حقوق به تأخیر افتاده بازنشستگان صنعت فولاد معطوف به 8 هزار نفر بازنشسته می باشد.

این بازنشستگان صنعت فولاد 24 هزار میلیارد از دولت طلبکار هستند که تا به این لحظه طلب خود را دریافت نکردند.

دبیرخانه دفتر علی لاریجانی از ثبت طومار اعتراضی فرهنگیان امتناع کرد!

اسماعیل عبدی- دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

امروز(21دی) برای ثبت طومار سیزده متری اعتراضی معلمان کشور در دبیرخانه دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی به خیابان اجانلو جنب بیمارستان شفا رفتم. دفتر لاریجانی در ابتدای کوچه میرزایی قرار دارد وقتی داخل شدم دیدم مسئولان محترم مشغول تماشای فوتبال هستند. پرسیدم مسئول کیست یک نفر گفت تشریف بیاورید. طومار را دید و گفت ما نمیتوانیم این طومار را در دبیرخانه دفتر ثبت کنیم! وقتی با اصرار من مواجه شد به طبقه بالا آقای ملکی ارجاع داد. رفتم طبقه بالا ولی همین مطلب دوباره مطرح شد! آقای ملکی معتقد بود حقوق فرهنگیان زیاد هم هست!! و می گفت نیاز نیست طومار را به آقای لاریجانی بدهیم و افزود آن را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحویل می دهد!!!

به ایشان گفتم این طومار خطاب به علی لاریجانی نوشته شده است و ما رونوشت آن را تقدیم کمیسیون های آموزش وتحقیقات و بودجه کرده ایم.

به مجلس رفتم و طومار را به آقای فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دادم. ایشان گفتند در صحن علنی نامه را به رییس مجلس خواهم داد.

این طومار برای اتمام حجت با مجلس و در اعتراض به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و هشدار به مجلس و دولت نسبت به معیشت فرهنگیان نوشته شده است. برای تحویل طومار نمایندگان کانونهای صنفی معلمان همدان، تهران و کردستان سه شنبه گذشته به مجلس آمدند و با رییس کمیسیون تلفیق، نایب رییس مجلس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات دیدار کردند.

بیست و یکم دیماه۹۳

یک هفته تا خداحافظی با بنزین 400 تومانی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با تبدیل بنزین 400 تومانی به 700 تومان از اول بهمن ماه امسال، عرضه بنزین 400 تومانی متوقف می شود.

به گزارش22دی ایسنا، سید ناصر سجادی افزود: توقف توزیع بنزین 400 تومانی در جایگاه‌های سوخت از تاریخ اعلام شده ( اول بهمن ماه) و عرضه آن به نرخ 700 تومان با هدف کاهش تعدد نرخ این فرآورده انجام می شود.

وی اظهار کرد: با عملیاتی شدن این مهم از اول بهمن ماه امسال، به ازای هر لیتر بنزین 400 تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ 700 تومان در کارتهای سوخت خودروها و موتورسیکلتها شارژ خواهد شد.

سجادی تاکید کرد: دارندگان وسایل نقلیه (خودروها و موتور سیکلتها) برای اعمال این فرآیند (تبدیل یک لیتر بنزین 400 تومانی به دو لیتر بنزین 700 تومانی) در کارتهای سوخت خود ملزم هستند تا در بهمن ماه امسال، یکبار سوختگیری در جایگاههای سوخت داشته باشند.

آغاز آزادسازی قیمت نان

آردی که از طریق دولت در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد آرد سبوس گیری شده و نول‌گیری شده است که کیفیت لازم را ندارد، چراکه کارخانجات، این آرد را نول‌گیری کرده و بخش مرغوب آن را در اختیار کارخانجات شیرینی‌پزی و قنادی‌ها قرار می‌دهند و بنابراین بخش نامرغوب در اختیار نانوایی‌های دولتی قرار می‌گیرد.از این پس آرد با کیفیت در اختیار نانوایی‌های آزادپز قرار می‌گیرد.

به گزارش 22دی اقتصادنیوز، در اواسط آذر ماه امسال با افزایش 30‌درصدی قیمت نان از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از اجرای طرح آزادسازی قیمت نان در برخی نانوایی‌ها هم خبر داده شد. بر اساس اظهارات برخی مسوولان قرار بود برخی نانوایی‌ها آزادپز شده، آرد بدون یارانه خریداری و نان را با قیمت آزاد به دست مردم برسانند. همچنین قرار بود این نانوایی‌ها نان با کیفیت بیشتری به دست مردم برسانند.

پیش از این مجتبی خسروتاج، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاه به اینکه صنعت نان در وضعیت خوبی نیست و باید اصلاح اساسی در آن ایجاد کرد درباره آزادسازی قیمت نان خاطرنشان کرد: هیچ آزادسازی در قیمت را در برنامه نداریم و قیمت نان را در دو مرحله افزایش می‌دهیم. در مرحله اول این افزایش پیش‌بینی هزینه‌هایی که در اثر افزایش قیمت گندم و آرد نانوایی‌ها بود که در اختیار استانداری‌ها قرار داده شده و حداکثر تا سقف ۳۰ درصد باید تعیین شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده بود: یک‌سوم از افزایش قیمت بابت افزایش قیمت خرید گندم در سال آینده و افزایش هزینه‌های آرد و دو سوم نیز بابت افزایش هزینه‌های مختلف نانوایی‌هاست. در فاز دوم افزایش قیمت نان به نانوایی‌هایی اجازه داده می‌شود که با قیمت تمام شده آرد یا گندمی که یارانه‌ای نباشد را تامین کرده و در این چهارچوب نان تولید کنند و بفروشند. بالا بردن کیفیت با سهم ۲۰‌درصدی است که نانوایی‌ها به سمت آزادپذیری بروند و مواد مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کنند، محقق می‌شود. محصول تولید شده به این شیوه از قیمت‌گذاری معاف است و این آزادسازی باعث می‌شود نانوایی‌ها در مسیر کیفیت نان و خواست مشتری حرکت کنند.

در حال حاضر نیز قاسم زراعت‌کار، رئیس اتحادیه نانوایان به فارس اعلام کرده است که طبق دستورالعمل هیات وزیران تا پایان سال جاری 20 درصد از نانوایی‌های کشور می‌توانند به سمت آزادپزی بروند که 31 نانوایی سنگکی از 21 دی‌ماه و 120 نانوایی لواش، بربری و تافتون از ابتدای بهمن‌ماه در سطح پایتخت فعالیت خود را به صورت ‌آزادپزی آغاز می‌کنند.

او ادامه داد: در کنار آن 20 درصد از نانوایی‌های سطح کشور نیز به این طرح خواهند پیوست و قیمت در این نانوایی‌ها بر اساس کیفیت و عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

همچنین محمدرضا نظری‌نژاد، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به مهر گفت: قیمت نان سنگگ ساده در 34 نانوایی ، ۱۳۰۰ تومان، کنجددار ۱۵۰۰ تومان و پرکنجد دو هزار تومان است.

او با بیان این که این نانوایان، آرد مرغوب را با سبوس و بدون نول‌گیری از کارخانجات دریافت می‌کنند و در نهایت آرد مرغوب تبدیل به نان مرغوب می‌شود بیان کرد: آردی که از طریق دولت در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد آرد سبوس‌گیری و نول‌گیری شده است که کیفیت لازم را ندارد، چراکه کارخانجات، این آرد را نول گیری کرده و بخش مرغوب آن را در اختیار کارخانجات شیرینی پزی و قنادی‌ها قرار می‌دهند و بنابراین بخش نامرغوب در اختیار نانوایی‌های دولتی قرار می‌گیرد.

اعلام تورم 17 درصدی، زمینه سازی برای پایین نگه داشتن دستمزد

جوانمیر مرادی

گفته می شود 16 ماه قبل زمانیکه دولت یازدهم زمام امور را در دست گرفت تورم 40 درصد بوده است اما امروز بعد از 16 ماه از عمر این دولت تورم کاهش یافته و به 17 درصد رسیده است. کاش دلایلی یافت می شدند که با رجوع به آنها بتوان به این آمارها باور کرد! اما در زندگی واقعی اکثریت مردم جامعه اثری از بهبود وضعیت معیشت یافت نمی شود هیچی، بلکه اوضاع بسیار بدتر از یک سال پیش است. کاهش تورم 40 درصدی به 17 درصد هنگامی اعلام می شود که هنوز زمان زیادی از افزایش نزدیک به 2 برابری یا 100 درصدی بنزین نگذشته و مردم از شوک گرانی یکباره 20، 30درصدی چندی پیش نان اعصابشان در هم ریخته و در حالت انفجاری هستند.کاهش بیش از 20 درصدی تورم اگر واقعیت داشت امروز ما باید شاهد افزایش قدرت خرید بیش از 50 درصد برای مردم می بودیم. یعنی اگر پارسال بنزین به اصطلاح یارانه ای لیتری 400 تومان بود امسال باید قیمتش کمتر از 200 تومان می شد. یا نان سنگک 450 تومانی در شهرستانها (در تهران قیمت بیشتر از این است) باید قیمتش به حدود 225 تومان کاهش می یافت، در حالیکه قیمت کالاها در بازار واقعیتی خلاف آمارها را نشان می دهند. مثلا با 400 تومانی که سال گذشته می شد یک لیتر بنزین به اصطلاح یارانه ای را خرید حالا 57/0 لیتر یعنی کمی بیشتر از نیم لیترمی توان خرید، یا با 450 تومانی که می شد یک نان سنگک خرید حالا با آن می توان فقط 5/4 یعنی اگر یک نان سنگک را به 5 قسمت تقسیم کنید 4 قسمت آن را خرید. هزینه کمرشکن اجاره مسکن ، جمعیتی میلیونها نفره را ناچار به حاشیه نشینی کرده، حالا بگذریم از بقیه کالاها و خدمات بهداشتی، پزشکی، آموزشی، رفاهی و غیره که گرانی هر روزه شان باعث شده چقدر از دسترس اکثریت دور شوند.

لینک متن کامل: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4144

به نام كارگران، به كام كارفرمايان

امير عباسي

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در نشست با مديران اتحاديه‌هاي سراسر كشور پرده از طرح جديد وزارتخانه خود برداشت. وزير كار از اعتبار دو هزار ميليارد توماني صندوق بيمه بيكاري خبر داد و گفت: در فرايند اشتغال مجدد مقرري بگيران بيمه بيكاري، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي آمادگي دارد موضوع اشتغال اين افراد را در تعاوني‌ها مدنظر قرار دهد. به‌گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزير گفت: در صورتي‌كه تعاوني‌ها آمادگي داشته باشند ما مي‌توانيم اين افراد را به تعاوني‌ها معرفي كنيم تا بخشي از حقوق آنان را دولت و بخش ديگر را كارفرمايان بخش تعاون به آنان پرداخت كنند.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1642#more-1642

سقوط آسانسور در اهواز جان 2کارگر اداره اتاق بازرگانی راگرفت

مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خوزستان گفت: سقوط آسانسور بر روی کارگران اداره اتاق بازرگانی اهواز در روز دوشنبه دو کشته بر جای گذاشت.

به گزارش22دی ایرنا،ˈرضا رفیعیˈ دوشنبه اظهار کرد: در این حادثه که ساعت 11 و 30 دقیقه اتفاق افتاد آسانسور بر روی کارگران که در محل چاله آسانسور مشغول تعمیر بودند سقوط کرده و آنها را له نمود.

آتش سوزی مرگبار در کارگاه رنگرزی مبلمان

عصردیروز،بروز آتش سوزی درکارگاه رنگرزی مبلمان و مصنوعات چوبی در بزرگراه آزادگان مرگ کارگر جوان را در پی داشت.

به گزارش 22دی پایگاه خبری 125، حسین حسین بیگی معاون عملیات منطقه 4 آتش نشانی تهران در این باره گفت: در محل حادثه زیرزمینی به مساحت 100 متر مربع با کاربری ساخت مبلمان و مصنوعات چوبی دیده می شد که شعله ور شده و دود ناشی از آن به بیرون زبانه می کشید.

حسین بیگی با اشاره به محبوس شدن دو کارگر درون کارگاه تصریح کرد: آتش نشانان در لحظات اولیه یکی از کارگران را از درون کارگاه شعله ور خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس دادند و جستجو برای یافتن نفر دوم ادامه داشت.

وی گفت: تلاش برای کارگر دیگر همچنان ادامه داشت که آتش نشانان پس از مهار شعله های آتش وی را که پشت کالاهای انبار شده بی رمق بر روی زمین افتاده بود یافتند و وی را نیز تحویل امدادگران اورژانس دادند که متاسفانه مرگ وی بر اثر سوختگی شدید تائید شد.

کشته وزخمی شدن 2کارگر درریزش آوار گودبرداری

صبح امروز،ریزش آوار گودبرداری، مصدومیت و مرگ دو کارگر را در شهر ری فلکه سوم دولت آبادخیابان آذر در پی داشت.

به گزارش 22دی پایگاه خبری 125، سید هادی میرافضلی مدیر عملیات منطقه 7 در این باره گفت: در محل حادثه، زمینی به مساحت تقریبی 110 متر مربع به عمق 6 متر گودبرداری شده بود که قسمت بزرگی از دیواره ضلع غربی به طور ناگهانی دچار ریزش شده بود و انبوهی از خاک و آجر بر سر دو کارگر که در این زمین مشغول کار بودند فرو ریخته بود.

وی افزود: آتش نشانان با رعایت اصول ایمنی به سرعت عملیات آواربرداری را آغاز کردند و در لحظات اولیه یکی از کارگران را که تا قفسه سینه در زیر آوار گرفتار شده بود خارج کردند و بلافاصله عملیات نجات نفر دوم را آغاز کردند و توانستند وی را که کاملا زیر خاک مدفون شده بود خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس دادند.

بیست ودوم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری23دی1393

 

- بهنام ابراهیم زاده زیر بار اتهامات دروغ وکذب محض به سر ميبرد

- سریال دخالت مراجع قضایی دراعتراضات کارگری وایجادجورعب ووحشت!

- یکه تازی کارفرمای کارخانه سیمان سپاهان ومشاوران نظامیش باحمایت دادستان شهرستان مبارکه و رئیس نظامی اداره کار استان اصفهان!

- علیرغم تهدیدها و وعده های مختلف، اعتراض کارگران ایرانخودرو به دستمزد پایین هشتمین روز خود را پشت سر گذاشت+ تصویر یک ابلاغیه مبنی بر...

- کارگران نورد لوله صفا امروز علیرغم حضور در کارخانه حاضر به شروع کار نشدند

- شش هزار معلم با امضای طوماری اعتراضی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواهان تامین یک زندگی شرافتمندانه شدند

-220کارگرکارخانه آجرجیل19ماه بدون حقوق و بیمه

- تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند مقابل مجلس

- کارگر معدن «گله توت» همچنان در ICU بستری است/ کارفرما تیرآهن را مقصر می‌داند

- تشديد اعتراض معدنچيان لهستاني عليه دولت

بهنام ابراهیم زاده زیر بار اتهامات دروغ وکذب محض به سر ميبرد

به كارگران ايران و اتحاديه هاي كارگري وسازمان هاي مدافع حقوق بشر

بهنام ابراهیم زاده یک کارگر زندانی است ، ابتدای محکومیتش به زندان ،برپایه اتهامات کذ ب بوده است ،اخیرا نیز اتهامات کذب و دروغ محض برایش صادر گردید .

وی دوره اول زندانش پایان یافته و6ماه نیز بیشتر از محکومیتش در زندان به سر برد ،ناگهان دادگاه دیگری برایش ترتیب داده شد و9سال و 4 ماه ديگرنيز محكوم به زندان شد.

اتهامات دادگاه اخیر وی ،عبارت بود از

یک – عضویت در سازمان مجاهدین و پل ارتباطی بین دیگر اعضاء

دو- تبلیغ وتشویق اذهان عمومی بر علیه نظام اسلامی از داخل زندان

اتهام اول عضویت در سازمان مجاهدین دروغ محض بوده و وی در اين باره سال 89 نامه سر گشاده ای برای دادستان نوشته بود .

براي هر شخص عادی ، روشن وواضح است که فعال حقوق کودکان وفعال کارگری ، اساساهیچ ربطی به  خط سیاسی فکری مجاهدین ندارد .در دادگاهی که اجازه داشتن وکیل به وی ندادند و جلسه دادگاه وی بیش از چند دقیقه که قاضی تفهیم اتهام کند ، به طول نیانجامید ، از همه مهمتر قاضی دادگاه هیچ اسناد و شهودی مبنی بر مصداق عضویت وی در سازمان مجاهدین را ارائه نداده است .

همچنین تبلیغ علیه نظام را مبنی بر ارتباط گرفتن با دفتر ((احمد شهید )) را از مصادیق جرم وی اعلام نمودند .آیا قوه قضاییه وقاضی دادگاه وی کمترین تاملی براتهامات وی کرده است ؟!

وی یک فعال کارگری و مدافع حقوق کودکان است .اکنون نزدیک به 4 سال است که در زندان به سر میبرد .چرا ؟؟؟؟

قوه قضاییه با در بند کشیدن این فعال کارگری کدام منافع نظام  را دنبال میکند .مطالبات جنبش کارگری کدامیک از ستونها وارکان نظام را تهدید میکند . پی  گیری حقوق زندانی  نیز چه تهدیدی بر علیه نظام به شمارمیرود ؟

قوه قضاییه باید بداند هرشهروندی ، از حقوقی برخوردار است وانسانها برای زنده ماندن نیازهایی دارند . هر انسان جهت تامین ابتدایی ترین نیازش تلاش می کند .کارگران نیز برای بدست آوردن حداقل های معیشت خود و خانواده اش ، برای صاحبان سرمایه ، دولت یا اشخاص سرمایه دار ، کارمیکنند ،و ارزش اضافه تولید میکنند ودر قبالش دستمزد می گیرند ، اگر دستمزدش به موقع پرداخت نگردد مجبور است تلاشي ديگربراي گرفتن دستمزد عقب افتاده اش نمايد.

این پروسه آشکار وروشن و واضح رابطه اجتماعی است . قوه قضاییه ودولت ودیگر ارکان نظام هرگز قادر نخواهند شد که کلیه شهروندان وبه ویژه کارگران را با زندانی کردن ، آنها را مجبور به كار بدون دستمزد نمايد.

 قانون تنازع بقا تلاش برای زنده ماندن است ، نه شهروندان ونه کارگران را شامل استثناء نمیکند .

قوه قضاییه نیز با پر کردن زندانها یش هرگز قادر نخواهد شد کارگران ودیگر مزد بگیران را به بيگاري و ساکت ماندن وادار کند .

ما خواهان آزادی بی قید وشرط بهنام ابراهیم زاده هستیم                                      

كارگر زنداني ،زنداني سياسي آزادبايد گردد

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران   

 k .peygiri.tash @gmail.com

سریال دخالت مراجع قضایی دراعتراضات کارگری وایجادجورعب ووحشت!

کارگراخراجی معدن چشمه پودنه: بعد از شکایت کارفرما من و علی علیزاده دیگر کارگر معدن چشمه پودنه به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بودیم.دردادسرا با اتهامات مختلفی مواجه شدیم، تا حدی که ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.

پس از اعتراض ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه در واکنش به تعویق ۴ ماه حقوق در هفته گذشته، در جریان این اعتصاب کارگری دو تن از کارگران به نام‌های علی علیزاده و مهدی محمدی با شکایت کارفرما اخراج شدند.

به گزارش23دی ایلنا،مهدی محمدی یکی از کارگران اخراجی این معدن که از ناراحتی ریه بر اثر کار در شرایط سخت معدن نیز رنج می‌برد، در این باره گفت: متاسفانه کارفرما با دادن نسبت‌های ناروا به ما دو نفر زمینهٔ اخراح ما از معدن را فراهم کرد.

وی گفت: بعد از شکایت کارفرما من و علی علیزاده دیگر کارگر معدن چشمه پودنه به مدت ۲۴ ساعت در بازداشت بودیم و بعد از مراجعهٔ ایشان به دادسرای کوهبنان برای پیگیری شکایت، با اتهامات مختلفی مواجه شدیم، تا حدی که ما را ترساندند که اگر رضایت کارفرما را برای بازپس گیری شکایت جلب نکنیم امکان بازداشت مجددمان وجود دارد.

علی علیزاده دیگر کارگر اخراجی معدن چشمه پودنه ضمن تایید اتهاماتی که از سوی کارفرما به این کارگران نسبت داده شده گفت: دادستان به ما گفت اگر نتوانید رضایت کارفرما را جلب کنید ممکن است بازداشتتان ادامه پیدا کند.

اخذ تعهد از کارگران اخراجی

علیزاده گفت: با شنیدن این حرف‌ها، ما که دستمان به جایی بند نبود مجبور شدیم از کارفرما بخواهیم شکایتش را پس بگیرد، در پاسخ به درخواست ما برای بازپس گیری شکایت، کارفرما ضمن اخذ تعهد از ما خواست دیگر به شرکت برنگردیم.

این کارگر اخراجی همچنین به شرایط سخت زندگی خود اشاره کرد و گفت: من و آقای محمدی هر کدام ۲ و ۳ فرزند داریم. تامین هزینه‌های تحصیل فرزندان در حالت عادی هم سخت است چه برسد به اینکه بیکار هم باشیم.

مشکل اصلی این کارگران در حال حاضر پس از اخراج از شرکت این است که علاوه بر عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان از سوی شرکت به دلیل به حد نصاب رسیدن مدت بیمه گذاری بعد از برگشت به کار در شهریور ماه گذشته نمی‌توانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

خطر اخراج در انتظار کارگرانی که نماینده ندارند

معدن چشمه پودنه پس از انفجار سال گذشته  که منجر به کشته شدن سه نفر از کارگران شد، به دستور دادستانی تعطیل شد و  همه ۲۷۰ کارگر آن به غیر از کارگران اخراجی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

مهدی محمدی و علی علیزاده دو کارگری که به تازگی اخراج شده اند، هر یک نزدیک به ۸ سال سابقهٔ کار در معدن چشمه پودنه دارند و از سوی کارفرما به دلیل آنجه سازمان دادن به اعتصاب عنوان شده اخراج شده‌اند. به گفتهٔ کارگران اگر آن‌ها نماینده کارگری یا شورای کار داشتند می‌توانستند راحت‌تر پیگیر مطالباتشان باشند.

یکی ازکارگران این معدن فروردین ماه سال جاری به دلیل پیگیری مطالبات خود و همکارانش مجبور به ترک کار و استعفای اجباری شد و از آن پس رایزنی کارگران جهت تشکیل شورای کارگری و انتخاب نماینده کارگری بی نتیجه مانده است.

مهدی محمدی کارگر اخراجی چشمه پودنه با بیان اینکه ۲۷ کارگر پس از انفجار سال گذشته در معدن و در پی اعتراضات اخراج شده‌اند گفت: از سال ۹۲ تا کنون ۲۷ کارگر اخراج شده‌اند و پس از استعفای نماینده کارگران در ابتدای امسال دیگر نماینده کارگری نداشته‌ایم تا پیگیر مطالباتمان باشد.

وی در خصوص پیگیری وضعیت اخراجش از طریق اداره کار کوهبنان گفت: فکر نمی‌کنیم ترتیب اثری به حرف‌های ما داده شود، ضمن اینکه وضعیت اقتصادی به گونه‌ای نیست که بتوانیم مرتب از این اداره به آن اداره پیگیر کارمان باشیم چون هرکدام از این رفت و آمدهای بی‌نتیجه هزینه‌های زیادی برایمان به دنبال دارد.

یکه تازی کارفرمای کارخانه سیمان سپاهان ومشاوران نظامیش باحمایت دادستان شهرستان مبارکه و رئیس نظامی اداره کار استان اصفهان!

ماموران واحد انتظامات کارخانه سیمان سپاهان اصفهان صبح امروز (سه شنبه ۲۳ دی) از ورود یکی از کارگران حاضر در تجمع اعتراضی دیروز، به کارخانه جلوگیری کردند.

به گزارش23دی ایلنا،ماموران واحد انتظامات به این کارگرگفته‌‌اند با دستور مستقیم رئیس خود از ورود او به کارخانه جلوگیری می‌کنند.

بر اساس سخنان کارگران، رئیس واحد انتظامات در جریان تجمع دیروز کارگران سیمان سپاهان در محوطه کارخانه به این کارگرمعترض تذکر داده بود که همراه با همکارانش محوطه کارخانه را ترک کنند.

کارگران می‌گویند این اقدام کارفرما به قصد ترساندن سایر کارگران حاضر در تجمع دیروز و ممانعت از برگزاری تجمعات اعتراضی دیگر است.

این کارگرمعترض در شرکت پیمانکاری «پیشرو همت زاگرس» و بخش بارگیری کارخانه کار می‌کند و قرارداد کارش تا پایان بهمن ماه اعتبار دارد.

گفتنی است نزدیک به ۲۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان اصفهان دیروز (دوشنبه ۲۲ دی) در اعتراض به اخراج نماینده خود در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند.

کارگران سیمان سپاهان پیش از این در طومارهایی با حدود ۴۰۰ امضاء، خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان شده بودند.

درهمین رابطه:

محسن نیرومند، معاون روابط کار اداره کار استان اصفهان طی گفتگویی بتاریخ13دی با همین منبع گفت:

قرارداد نماینده کارگران یکساله بوده و در پایان آبان ماه به اتمام رسیده است و به دستور شفاهی دادستان شهرستان مبارکه اخراج شده است. من شخصا با دادستان صحبت کردم. او گفت عامل اصلی تمام تحرکات کارخانه و خسارت به کارفرما این کارگراست و تا زمانی که حکم دادگاه دربار او صادر نشود نباید به کار بازگردد. یعنی دادستان به مدیرعامل کارخانه دستور شفاهی داده است.

نیرومند درپاسخ به این سئوال که آیا دادستان چنین حقی دارد؟

گفت:نه چنین حقی ندارد ولی وقتی برای دادستان اثبات شود که امنیت در خطر است می‌تواند ورود کند. برای دادستان مبارکه به عنوان مدعی العموم مشخص شده است که آقای نادری عامل تحرکات است.

وی درپاسخ به سئوالی دیگر مبنی براینکه شائبه‌ای بین کارگران مطرح است که کارفرما در اداره کار استان اصفهان به واسطه بازنشسته‌های یک نهاد نظامی نفوذ دارد. این موضوع صحت دارد؟

گفت:من هم مثل شما این موضوع را شنیدم. به این دلیل که تعدادی از مشاوران کارفرمای سیمان سپاهان نظامی هستند و رئیس اداره کار استان هم نظامی است این شایعه به وجود آمده است. من اعتراف می‌کنم اینگونه نیست. مدیر اداره کار همیشه از حق دفاع می‌کند و حتی خود برای بازگشت به کار آقای نادری تلاش کرده است. این شایعه به گوش ما هم رسیده است اما من ردش می‌کنم.

علیرغم تهدیدها و وعده های مختلف، اعتراض کارگران ایرانخودرو به دستمزد پایین هشتمین روز خود را پشت سر گذاشت+ تصویر یک ابلاغیه مبنی بر...

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در هشتمین روز اعتراض متحدانه کارگران ایرانخودور به دستمزد پایین، امروز مدیریت کارخانه وعده رسیدگی و تحقق خواستهای کارگران را تا 15 بهمن داد و از آنان خواست به اعتراض خود پایان دهند. همچنین دیروز مدیریت کارخانه با نصب ابلاغیه ای در دستور قرار گرفتن پرداخت پاداش تولید به مبلغ 700 هزار تومان برای کارگران تولید، 600 هزار تومان  برای کارگران پشتیبانی، 500 هزار تومان برای کارگران ستادی و 400 هزار تومان برای کارگران خدمات را اعلام کرد. بنا بر اظهار کارگران ایرانخودرو پرداخت این پاداش از قبل در صورت رسیدن سقف تولید به 500 هزار خودرو پیش بینی شده بود اما علیرغم اینکه تولید به این سقف نرسیده است مدیریت شرکت تلاش دارد با پرداخت زود هنگام این پاداش از دامنه اعتراضات کارگری در این کارخانه بکاهد. همچنین مدیریت این شرکت در اقدامی در برخورد به تهدید کارگران و توهین به آنان از سوی عوامل زیر دست خودش که در روزهای گذشته خشم کارگران را برانگیخته بود اقدام به نصب نامه ای مبنی با برخورد با اینگونه افراد در قسمتهای مختلف کارخانه کرد. در این رابطه بویژه برخورد توهین آمیز دهقان مدیر "تری مری" خشم کارگران این قسمت را برانگیخته بود. طی روزهای گذشته نیز مدیریت ایرانخورو در ملاقاتی با برخی از نماینده های کارگران وعده افزایش بن نقدی، اجرای سریع و صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش اکورد به میزان 30 درصد را داده بود.

طرح این وعده ها در حالی از سوی مسئولین و مدیریت ایرانخودور صورت میگیرد که دیروز مدیر تولید قسمتهای مونتاژ کارخانه با حضور در میان کارگران اظهار کرده بود که اعتراض تان نتیجه ای نخواهد داشت و تلاش کرده بود با اینگونه تهدیدات کارگران را وادار به پایان اعتراض کند. همچنین رئیس قسمت مونتاژ یک نیز با حضور در میان کارگران به آنان گفته بود "بروید غذایتان را بخورید ما زورمان زیاد است" کارگران نیز متقابلا اظهار کرده بودند "زور ما زیادتر است و باید به خواستهای ما رسیدگی شود".

طی خبر دیگری که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است حراست کارخانه علاوه بر احضار حدود 10نفر از کارگران در روزهای اول اعتراض، طی روزهای گذشته نیز از طریق تماس تلفنی با تعدادی از کارگران آنان را از ادامه اعتراض برحذر کرده و تلاش نموده است به کارگران چنین القا کند که چنانچه به اعتراض پایان ندهید اعتراضتان دارد سیاسی میشود. چنین تهدیدات واهی از سوی حراست و مسئولین این شرکت در حالی صورت میگیرد که کارگران ایرانخودور همچون کارگران سراسر ایران با دستمزد ماهیانه ناچیزی که میگیرند قادر به تامین معیشت خود نیستند و در اعتراض به این وضعیت مشقت بار دست به اعتراض زده اند. اصرار مدیریت ایرانخودرو مبنی بر عدم افزایش مزد پایه و پرداخت دستمزد زیر خط فقر به کارگران این شرکت سودآور در حالی صورت میگیرد که بسیاری از مدیران این شرکت ماهیانه میلیونها تومان حقوق میگیرند و سودهای میلیاردی این شرکت بدلیل انحصار تولید و فروش خودور در ایران سر به فلک میزند.

تصویر نامه مدیریت شرکت ایرانخودرو مبنی بر برخورد نسبت به کسانیکه کارگران را مورد تهدید و توهین قرار میدهند

http://www.etehadeh.com/scripts/tinymce/uploaded/images/nameh.jpg

اتحادیه ازاد کارگران ایران – 23 دی ماه 1393

کارگران نورد لوله صفا امروز علیرغم حضور در کارخانه حاضر به شروع کار نشدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: دیشب یکماه از 4 ماه دستمزد معوقه کارگران نورد لوله صفا به حساب آنان واریز شد اما کارگران امروز علیرغم حضور در کارخانه حاضر به شروع کار نشدند. کارگران معترض نورد لوله صفا شروع کار را منوط به تصفیه حساب تمامی  مبلغ بیمه هایشان با سازمان تامین اجتماعی کرده اند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران، کارگران نورد لوله صفا همچنین خواهان پرداخت یکماه دیگر از معوقاتشان تا پایان دی ماه  شده اند. بر اساس توافقی که مابین شورای تامین شهر ساوه و کارفرما صورت گرفته مقرر شده است تا پایان سال حقوق معوقه کارگران تا آخر آذر ماه بعلاوه عیدی و پاداش آنان پرداخت شود  و دستمزد دی و بهمن و اسفند سال آینده پرداخت شود. بر اساس این توافق یکماه دیگر از حقوق معوقه این کارگران 10 بهمن ماه پرداخت خواهد شد اما کارگران خواهان پرداخت این حقوق در پایان ماه جاری هستند.

کارگران نورد لوله صفا بدنبال تعطیلی کارخانه از سوی کارفرما که در دو مرحله بمدت یک هفته تا 5 دی ماه و مرحله دیگر تا شنبه هفته جاری صورت گرفت روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری در مقابل کارخانه و فرمانداری شهر ساوه دست به تجمع زدند و با بر افروختن آتش در مقابل کارخانه تلاش کردند  توجه عمومی را در شهر ساوه به اعتراض خود جلب کنند. بدنبال این اعتراضات بود که کارفرما با پرداخت حقوق معوقه این کارگران موافقت کرد و دیشب یکماه از دستمزد معوقه آنان را به حسابشان واریز کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 دی ماه 1393

شش هزار معلم با امضای طوماری اعتراضی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواهان تامین یک زندگی شرافتمندانه شدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: شش هزار معلم با امضای طوماری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر زندگی زیر خط فقر معلمان و درماندگی آنان از تامین نیازهای اولیه زندگی، خواهان رفع تبعیض و بر قراری عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت و تامین یک زندگی شرافتمندانه شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی معلمان کشور با ارائه طومار 15 متری و حضور در کمیسیون شوراها خواهان رفع مشکلات معیشتی و اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی معلمان شدند. همچنین خبر گزاری ایلنا نیز در گزارشی از این حرکت معلمان متن این  طومار اعتراضی را منتشر کرده است.

در بخشی از این طومار اعتراضی، معلمان کشور با اشاره به تعریف و تمجیدهای تبلیغاتی دولت و مسئولین از معلمان نوشته اند:  معلمان کشور از تمجید و تعریف جایگاه علم و معلم خسته‌اند و از برخوردهای سیاسی با شکل معیشتی ناراضی‌اند و از مجلس و دولت انتظار «عمل» دارند.

در ادامه این نامه آمده است: امروزه معلمان کشور در تامین نیازهای اولیه زندگی خود درمانده‌اند و عموما زیر خط فقر به سر می‌بند و این امر به منزلت آن‌ها آسیب زده است. این موضوع موجب کاهش انگیزه‌های شغلی معلمان شده و آینده روشنی را برای کشور ترسیم نمی‌نماید.

در پایان این طومار اعتراضی معلمان با تاکید بر رسیدگی به خواست بر حق شان نوشته اند: ما امضا کنندگان طومار موکدا از نمایندگان مجلس و دولتمردان جمهوری اسلامی می‌خواهیم به دور از هرگونه شعار، رفتار تبلیغی و سیاسی با عزمی قاطع و راسخ، خواسته برحق جامعه فرهنگیان کشور مبنی بر تامین حقوقی که نیازهای یک زندگی شرافتمندانه را پاسخگو باشد، محقق نمایند.

 

متن کامل طومار اعتراضی شش هزار معلم که در خبرگزاری ایلنا منتشر شده است به شرح زیر میباشد:

رییس محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای لاریجانی

سلام علیکم

همچنانکه که مستحضرید هرگونه برنامه ریزی برای پیشرفت و تعالی کشور در گرو برنامه ریزی اصولی در آموزش و پرورش و نگاه صحیح به مقوله تعلیم و تربیت می‌باشد و این امر در سایه توجه خاص به متولیان امر تعلیم و تربیت یعنی معلمان رقم خواهد خورد.

هدف قوانینی چون قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری ترقی و کارآمدی سیستم اداری کشور و رفع تبعیض و برقراری عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت بوده است. ولی تدوین و تصویب این قوانین به اذعان دولتمردان و نمایندگان محترم نتوانسته است هدف مورد نظر را محقق نماید.

به باور جامعهٔ فرهنگیان کشور علت امر عدم عزم جدی مسئولان به رفع تبعیض و برقراری عدالت است.

امروزه معلمان کشور در تامین نیازهای اولیه زندگی خود درمانده‌اند و عموما زیر خط فقر به سر می‌بند و این امر به منزلت آن‌ها آسیب زده است. این موضوع موجب کاهش انگیزه‌های شغلی معلمان شده و آینده روشنی را برای کشور ترسیم نمی‌نماید.

معلمان کشور از تمجید و تعریف جایگاه علم و معلم خسته‌اند و از برخوردهای سیاسی با شکل معیشتی ناراضی‌اند و از مجلس و دولت انتظار «عمل» دارند.

ما امضا کنندگان طومار موکدا از نمایندگان مجلس و دولتمردان جمهوری اسلامی می‌خواهیم به دور از هرگونه شعار، رفتار تبلیغی و سیاسی با عزمی قاطع و راسخ، خواسته برحق جامعه فرهنگیان کشور مبنی بر تامین حقوقی که نیازهای یک زندگی شرافتمندانه را پاسخگو باشد، محقق نمایند.

اتحادیه ازاد کارگران ایران – 23 دی ماه 1393

220کارگرکارخانه آجرجیل19ماه بدون حقوق و بیمه

ایلناطی گزارشی بتاریخ23دی،از بلاتکلیفی 220کارگرکارخانه آجرجیل پس از گذشت ۷ ماه از تعطیلی این واحد تولیدی خبر داد .

براساس این گزارش،با گذشت ۷ ماه از تعطیلی این کارخانه (از خرداد ماه ۹۳) در استان خوزستان هنوز وضعیت ۲۲۰ کارگر قراردادی این واحد تولیدی نامشخص است. این کارگران از خرداد ماه سال گذشته (۹۲) با آغاز مشکلات مالی کارخانه حقوق نگرفته‌اند. همزمان با تعویق حقوق کارگران بیمه آنان نیز به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

بعد از گذشت ۷ ماه از تعطیلی کارخانه هنوز مستمری بیمه بیکاری این کارگران برقرار نشده است.

کارگران کارخانه آجرجیل با۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کارخواهان احیاء کارخانه و بازگشت به کار هستندو برای حل مشکل خود به سازمان‌های مختلفی مراجعه کرده‌اند اما پیگیری‌های آن‌ها نتیجه‌ای نداشته است.

تجمع جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند مقابل مجلس

جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند در اعتراض به درخواست واریز مجدد وجوهی جهت واگذاری مسکن خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش23دی خبرگزاری مجلس،امروز (سه‌شنبه 23 دی ماه) جمعی از صاحبان مسکن مهر پرند در اعتراض به درخواست واریز مجدد وجوهی جهت واگذاری مسکن خود مقابل مجلس تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع کنندگان در حالی که 4 سال پیش تمامی وجوه برای خرید مسکن مهر در پرند پرداخت شده است اما در حال حاضر درخواست پرداخت 17 میلیون تومان از صاحبان این مسکن‌ها شده در حالی که این با قانون مغایر است.

به گفته یکی از تجمع کنندگان در حالی که صاحبان مسکن مهر همزمان با خرید واحدها در پرند هزینه پکیج٬ کابیت و سایر امکانات این‌چنینی را پرداخت کرده‌اند اما در حال حاضر این امکانات به صاحبان تحویل داده نخواهد شد.

کارگر معدن «گله توت» همچنان در ICU بستری است/ کارفرما تیرآهن را مقصر می‌داند

مسلم رشیدی کارگر جوان معدن گله توت که روز پنجشنبه 18 دی ماه در پی حادثه ریزش معدن دچار مصدومیت جدی شد، همچنان در بخش آی سی یو بیمارستان باهنر کرمان بستری است و بهبودی در وضعیت سلامت او حاصل نشده است.

به گزارش 23دی ایلنا، پدر مسلم رشیدی که خود کارگر بازنشسته معدن گله توت بوده می‌گوید حدود ۶سال پیش این معدن دچار حادثه مشابه دیگری هم شده بود که طی آن حادثه یک کارگر جانش را از دست داده بود.

بر اساس این گزارش، وضعیت مسلم رشیدی کارگر ۲۲ ساله معدن گله توت همچنان نامعلوم است و تا ثابت شدن وضعیت جسمانی‌اش باید به وسیلهٔ دستگاه تنفس کند. به گفتهٔ کادر درمانی بخش آی سی یو بیمارستان باهنر کرمان، در حال حاضر امکان بازگشت سلامت وی تا رسیدن به شرایط ثابت قابل پیش‌بینی است.

در همین رابطه، یکی از بستگان مسلم رشیدی شرایط جسمانی این کارگر ۲۲ ساله را نامناسب توصیف کرد. او که از بیمارستان گفتگو می‌کرد در این باره توضیح داد: متاسفانه شدت جراحات وارده به مسلم زیاد بوده و باید منتظر باشیم و ببینیم چه می‌شود.

وی در تشریح وضعیت جسمانی این کارگر معدن گفت: بیشترین آسیب در نواحی شکم، لگن و پا‌ها و ریه است. به گفتهٔ وی این کارگران یک ساعت و نیم زیر آوار مدفون بوده‌اند تا گروه امداد به محل اعزام شود.

وی شرایط خانواده مسلم رشیدی را ناراحت کننده توصیف کرد و گفت: به دلیل شرایط خاصی که مسلم دارد خانواده وی در نگرانی کامل به سر می‌برند و منتظرند تا شاهد بهبودی وی در روزهای آینده باشند.

این کارگر جوان متاهل و دارای یک فرزند است و ۳ سال است که در بخش استخراج معدن گله توت مشغول به کار بوده است.

گفته می شود این کارگران در زمان حادثه در تونل معدن مشغول انجام اتصال آهن آلات بودند که به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در نصب این آهن آلات، با ریزش معدن مواجه شدند و چون این اتفاق در قسمت شیبدار تونل رخ داد نتوانستند به موقع فرار کنند و زیر آوار مدفون شدند. به گفتهٔ خانواده مسلم رشیدی، علیرغم اینکه به نظر می‌رسد عدم رعایت نکات ایمنی عامل حادثه بوده است، هنوز اقدامی از سوی مسولین معدن گله توت برای رسیدگی بیشتر به روند درمان این کارگر مصدوم صورت نگرفته است.

کارفرما: شاید ایراد از جنس آهن آلات بوده

در این رابطه، فتاحی مدیر معدن گله توت درباره روند درمان کارگر مصدوم این معدن گفت: بیمهٔ این کارگران کامل است و در صورت وقوع حادثه، هم بیمهٔ درمان و هم بیمهٔ از کارافتادگی و نقص عضو به آن‌ها تعلق می‌گیرد و از این جهت مشکلی متوجه روند درمان این کارگر نیست.

مدیریت معدن گله توت نوع آهن الات مورد استفاده در زمان کار توسط کارگران مصدوم را نامناسب توصیف کرد و گفت: هنوز گزارش بازرسی اداره کار به ما ارائه نشده است. هنوز مشخص نیست دقیقا علت حادثه چه بوده، اما ممکن است جنس آهن آلات مورد استفاده توسط کارگران نامرغوب بوده باشد که در زمان اتصال آن به محل مورد نظر چون در قسمت شیب دار تونل بوده باعث ریزش و در ‌‌نهایت منجر به بروز حادثه شده است.

وی در پاسخ به این که به هرحال باید جان کارگر در برابر این حوادث حفظ شود تا ما کمتر شاهد حوادث این چنینی باشیم گفت: تاکنون هم اینگونه بوده و جان کارگران حفظ شده، حوادثی که در چند ساله اخیر در معدن اتفاق افتاده نشان می‌دهد کمترین خسارت به نیروی انسانی وارد شده است. فتاحی گفت: در جاده‌های کشور هر روز تعداد زیادی کشته می‌شوند چرا هیچکس به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. کار در معدن، جنگ با طبیعت است و این مشکلات هم اتفاق می‌افتد.

تشديد اعتراض معدنچيان لهستاني عليه دولت

معدنچيان شركت كومپانيا وگلووا كه بزرگترين توليدكننده زغال سنگ اروپا است، بدنبال شكست مذاكراتشان اعلام كردند اعتراضات عليه طرح دولت براي سازماندهي اين شركت را تشديد خواهند كرد.

به گزارش23دی ماين نيوز، دولت لهستان هفته گذشته اعلام كرد چهار معدن از 14 معدن كومپانيا وگلووا در جنوب اين كشور را تعطيل خواهد كرد كه منجر به بيكاري حدود پنج هزار نفر خواهد شد.

اعتراضات در چهار معدني كه قرار است تعطيل شوند از هفته گذشته آغاز شد و كاركنان اين معادن روز دوشنبه در جريان ديدار نخست وزير لهستان از كاتويچ كه قلب منطقه صنعتي جنوبي سيلسيا است به اعتراضشان ادامه دادند.

براساس گزارش رويترز، نماينده معدنچيان كه خواهان باز نگه داشتن همه معادن هستند، اظهار كردند راهكارهايي كه از سوي دولت ارايه شده اند هيچ اميدي براي چهار معدني كه قرار است در مدت 12 ماه آينده تعطيل شوند، به همراه ندارند.

بیست وسوم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری24دی1393

 

- تجمع کارگران مجتمع مس خاتون آباد شهربابک مقابل فرمانداری دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامشان!

- ادامه روندابرقراری فضای امنیتی در کارخانه واگن پارس اراک!

- اخراج۵۰ کارگر نورد و پروفیل ساوه پس از اعتراضات کارگری!

- کارگران نورد لوله صفا امروز هم در اعتصاب بسر بردند

- شگردهای مدیریت ایران خودرو را با اتحاد خنثا کنیم

- اتحاد کارگران ایران خودرو، لازمه به کرسی نشاندن مطالباتشان

- کارگران کارخانه رادان کو برای تسویه حساب فراخوانده شدند

- کارگران معادن زغال‌سنگ گلستان 5 ماه حقوق نگرفته‌اند

- عدم برقراری مستمری بازنشستگی کارگران کارخانه آزمایش مرودشت پس ازگذشت ۲۱ ماه بدلیل بدهی کارفرما

- قانون مشاغل سخت در کارخانه سیمان داراب اجرا نمی‌شود

- ارجاع ۱۹ هزار پرونده به شعب حل اختلاف دراصفهان

- اجتناب کارفرمایان اصفهانی ازبکارگیری کارگران زن،متاهل وعایله مند

- سوختگی شدید یک کارگر کارخانه ی کاغذ سازی اهواز

- در هفت تپه چه خبر!

تجمع کارگران مجتمع مس خاتون آباد شهربابک مقابل فرمانداری دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامشان!

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهربابک: اگر بخواهد کاری خلاف قانون صورت گیرد طبق قانون با شما برخورد می شود.

از ابتدای صبح امروز(چهارشنبه) شماری از کارگران شرکتهای اقماری ذوب مس خاتون شهربابک دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامشان مقابل فرمانداری شهرستان دست به تجمع زدند.

این کارگران که از پروژه های پالایشگاه ، اکسیژن، اسید، انبار کنسانتره  و کانی مس بودند علت تجمع خود را آزمون استخدامی اخیر مجتمع مس شهربابک اعلام کردند.

به گزارش24دی بابک آنلاین،یکی از این معترضان گفت: آقای سعدمحمدی مدیر عامل اسبق شرکت مس در ابتدای کار پروژه قول جذب تمام نیروها به هنگام راه اندازی شرکت را دادند و همین امر سبب شد تا 4 سال با حقوق کم به امید جذب در پروژه پالایشگاه  کار کنیم. اکنون مسئولین وقت شرکت مس خواستار ارائه مدرک کتبی از صحبتهای آقای سعدمحمدی شده اند این امر سبب شده ما دیگر به گفته های شفاهی مسئولین مس اعتماد نداریم.

اما امروز به علت عدم حمایت مسئولین شهرستان از کارگران پروژه های فوق؛ مجتمع مس برای تامین نیروی مورد نیاز این شرکت آزمونی ترتیب داده است که خیلی از این نیروها شرایط ثبت نام را ندارند.

یکی دیگر از معترضین گفت: اکثر این نیروها به امید قول مسئولین تشکیل خانواده دادند که اکنون قریب به 1500 نفر با حقوق کم زندگی می کنند. اما اکنون که شرکت آماده کار است می خواهند افراد دیگر را جذب کنند و مسئولین باید از ما حمایت کنند.

معترض دیگری گفت: مسئولین مس باید پاسخ بدهند چرا وقتی قرار است آزمون برگزار شود از نیروهای بیکار بومی جذب نمی شوند و تماما افراد غیر بودمی با حقوق 3 برابر افراد بومی جذب می شوند. به طور مثال در پروژه پالایشگاه 600 نفر مشغول به کار می باشند که 130 نفر بومی شهرستان و بقیه افراد غیر بومی هستند

وی افزود: همه ما 4 سال پیش قانونی و با نامه اداره کار به پروژه ها معرفی شده ایم.

بنابه گزارش همین منبع، میثم یزدان پناه ابوسعیدی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهربابک به همراه مهندس کمالی مدیر مجتمع مس شهربابک ظهر امروز در جمع کارگران معترض خاتون آباد حضور یافت و گفت: اگر یک ماه جلوی فرمانداری هم بنشینید تا زمانی که خسارت به اموال دولتی، توهین به اشخاص و بر خلاف نظام کاری صورت نگیرد هیچ کس با شما کاری ندارد اما اگر بخواهد کاری خلاف قانون صورت گیرد طبق قانون با شما برخورد می شود.

ادامه روندابرقراری فضای امنیتی در کارخانه واگن پارس اراک!

احتمال اخراج گسترده کارگران واگن پارس- ۴ کارگر رسمی به خانه فرستاده شدند

منابع کارگری از احتمال اخراج گسترده کارگران واگن پارس اراک در پایان ماه خبر می‌دهند.

به گزارش24دی ایلنا،احتمال اخراج گسترده کارگران واگن پارس در پایان دی ماه در پی جدید‌ترین تصمیم کارفرما مبنی بر منفک کردن چهار کارگر رسمی این کارخانه تقویت شده است.

کارگران می‌گویند این ۴ کارگر رسمی پس از خاتمه آخرین دور از اعتراضات کارگران واگن پارس از کار منفک شدند و با شرط پرداخت حقوق به خانه فرستاده شده‌اند.

بر اساس گزارش کارگران، کارفرما به این چهار کارگر گفته است حقوق‌شان را پرداخت می‌کند اما دیگر به کارخانه نیایند.

منابع کارگری در عین حال می‌گویند مدیر داخلی واگن پارس به دلیل عملکرد نامناسب مدیرعامل این واحد تولیدی استعفاء داده‌ است.

کارگران حاکم شدن فضای امنیتی بر کارخانه و اجازه کارفرما به طلبکاران برای خروج مواد خام از کارخانه در روزهای گذشته را از دلایل استعفای او اعلام کرده‌اند.

یکی از کارگران در این باره گفت: اوایل این هفته طلبکاران به کارخانه آمده بودند و بیش از ۱۲ تریلی از مواد خام را با حکم قضایی بردند.

او افزود: شیوه مدیرتی که کارفرما در پیش گرفته است آینده خوبی را برای کارخانه رقم نمی‌زند و ما را به نا‌کجا آباد می‌برد.

درهمین رابطه:

روزشمارمبارزات کارگران کارخانه واگن پارس اراک از اول شهریور1393تابه امروز

http://etehadbinalmelali.com/html_2014/08_Day_93-pars.html

اخراج۵۰ کارگر نورد و پروفیل ساوه پس از اعتراضات کارگری

بیش از ۵۰ کارگر نورد و پروفیل ساوه در چهار ماه گذشته اخراج شدند. منابع کارگری می‌گویند کارفرما در پی اعتراضات کارگران این کارخانه لوله سازی در واکنش به تعویق حداقل چهار ماه حقوق در نیمه اول امسال، دست به این اخراج‌های گسترده زده است.

به گزارش24دی ایلنا،بیشتر کارگرانی که در نیمه دوم امسال اخراج شدند نفراتی بودند که به صورت فعال در اعتراضات شرکت می‌کردند.

بر اساس این گزارش، کارفرما پس از اعتراضات کارگران در شهریور ماه امسال در شورای تامین ساوه تعهد داده بود که مطالبات معوقه کارگران را تا پایان آذر ماه پرداخت کند و حقوق کارگران را از دی ماه به بعد به روز کند.

این در حالی است که بیش از یک هزار کارگر نورد و پروفیل ساوه هنوز چهار ماه حقوق معوقه دارند و آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند مربوط به مرداد ماه بوده است.

در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: بیشتر کارگران نورد و پروفیل با قرارداد موقت کار می‌کنند و به همین دلیل امنیت شغلی ندارند به گونه‌ای که کارفرما هر زمان اراده کند آنها را به راحتی کنار می‌گذارد.

او با انتقاد از تاخیر دو ماهه در پرداخت سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، بیان کرد: سهم کارفرمایی حق بیمه ما تا آخر مهر ماه پرداخت شده است. این تاخیر دو ماهه باعث می‌شود که کارگران همیشه برای تمدید دفترچه بیمه‌های خود با مشکل مواجه باشند زیرا سازمان تامین اجتماعی حاضر به تمدید دفترچه‌ها با این شرایط نیست.

این کارگر ناراضی با انتقاد از ممانعت کارفرما از تشکیل نهاد کارگری در کارخانه، افزود: بیش از یک هزار کارگر نورد و پروفیل ساوه نه شورای اسلامی کار دارند، نه انجمن صنفی و نه نماینده کارگر. کارفرما هرگز اجازه نداده است کارگران شورا تشکیل دهند. هر زمان هم که نماینده‌ای را برای پیگیری مطلبات قانونی‌مان انتخاب کردیم، کارفرما او را در مدت زمان کوتاهی اخراج کرده است.

او در ادامه تصریح کرد: کفش و لباس ایمنی به صورت نامنظم و با فاصله زمانی طولانی در اختیار کارگران قرار می‌گیرد و معمولا انبارهای کارخانه از این تجهیزات خالی است.

او همچنین با انتقاد از کیفیت غذای کارگران، گفت: کیفیت غذای کارگران نسبت به گذشته بد‌تر شده است.

این کارگر ناراضی در پایان با انتقاد از کاهش تعداد سرویس‌های رفت و برگشت کارگران، گفت: کاهش تعداد سرویس‌ها باعث شده است که کارگران برای رساندن خود به محل‌های آغاز حرکت سرویس به سمت کارخانه، مسیر بیشتری را به صورت پیاده راه بروند.

گفتنی است بیش از یک هزار کارگر در کارخانه نورد و پروفیل ساوه کار می‌کنند. کمتر از ۱۰۰ کارگر این واحد تولیدی قرارداد دائم دارند و سایر کارگران با قراردادهای موقت یک و سه ماهه مشغول به کارند.

کارخانه نورد و پروفیل ساوه در کیلومتر سوم جاده ساوه به اصفهان قرار دارد.

کارگران نورد لوله صفا امروز هم در اعتصاب بسر بردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا امروز نیز علیرغم حضور در کارخانه حاضر به شروع کار نشدند و اعلام کردند تا زمانیکه کارفرما بیمه های ما را تصفیه نکند کار نخواهیم کرد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارفرمای نورد لوله صفا پس از واریز یکماه از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران متعهد شده بود بدهی های مربوط به بیمه کارگران را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند اما از آنجا که امروز نیز اینکار را نکرد کارگران حاضر به شروع کار نشدند. بنا بر اظهار کارگران نورد لوله صفا در نتیجه همدستی سازمان تامین اجتماعی با کارفرما معلوم نیست که تاکنون چه میزان از بیمه آنان واریز شده است. قبلا در شعبه سازمان تامین اجتماعی شهرستان ساوه به این کارگران گفته بودند 15 ماه از بیمه هایشان واریز نشده و پس از واریز یکماه از آن در هفته های گذشته هم اینک می باید 14 ماه معوقه بیمه وجود میداشت اما امروز مسئولین تامین اجتماعی ساوه اعلام کرده اند که 11 ماه از بیمه سال 1392 و با احتساب دی ماه جاری 9 ماه از بیمه امسال شان(جمعا 20 ماه) به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

این وضعیت در حالی برای کارگران نورد لوله صفا روشن شده است که کارفرما با هدف ترغیب کارگران به شروع کار اعلام کرد که بخشی از بیمه هایشان را امروز واریز کرد و بخش دیگر آنرا را هفته آینده واریز خواهد کرد. در پی این اظهارات از سوی کارفرما، کارگران نورد لوله صفا با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی از آنجا که بر روی این سایت واریز بیمه هایشان را مشاهده نکردند حاضر به شروع کار نشدند و اعلام نمودند ما به این دلیل  که مسئولین تامین اجتماعی اطلاعات درستی در اختیارمان نمیگذارند دیگر کاری به میزان بدهی کارفرما به سازمان تامین اجتماعی نداریم  و فقط در صورتی شروع بکار خواهیم کرد که تصفیه حساب بیمه خود را بر روی سایت این سازمان مشاهده کنیم.

بنابر گزارش دیگری نیز که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است کارفرما طی نامه ای به شورای تامین شهر ساوه اعلام کرده است که این کارگران کار نمیکنند و فقط حقوق میخواهند و بدینگونه تلاش کرده است تا زیر بار تعهدات خود نرود. وی در این نامه اعلام کرده است 11 بهمن یکماه از حقوق معوقه و 11 اسفند یکماه دیگر را به همراه عیدی و پاداش کارگران پرداخت خواهد کرد و حقوق ماههای دی و بهمن و اسفند آنان را سال آینده پرداخت خواهد نمود.

کارگران معترض نورد لوله صفا با تاکید بر این نکته که ما اطمینانی به تعهدات کارفرما نداریم اعلام کرده اند علاوه بر تعهدی که کارفرما در شورای تامین شهر برای پرداخت مزدمان داده است حداقل خواست ما در حال حاضر برای شروع کار این است که کارفرما بیمه های ما را تصفیه کند و ما آنرا بر روی سایت سازمان تامین اجتماعی مشاهده بکنیم. لازم به یادآوری امروز فقط بخشی از کارگران خدماتی نورد لوله صفا با توجه به تعطیلی مداوم کارخانه اقدام به نظافت کردند.

 اتحادیه آزاد کارگران ایران – 24 دی ماه 1393

شگردهای مدیریت ایران خودرو را با اتحاد خنثا کنیم

طی شش روز اعتصاب ، مدیریت ایران خودرو از همه ی شگردهای خود استفاده کرده تا اعتصاب غذای کارگران را به شکست بکشاند, از جمله با دادن وعده ای چهار ماده ای که در روی پانل سالن ها نصب شده است به کارگران وعده ی پرداخت پاداش های عقب افتاده و طبقه بندی مشاغل داده است, حتی مهندس انتظاری معاون منابع انسانی شرکت در سالن تولید پژو 206 در کارخانه جنوبی حضور یافته و اعلام کرده تا دو روز آینده به خواسته های شما رسیدگی خواهد شد تا با این تلاش مذبوحانه اعتصاب غذای کارگران را به شکست بکشاند. کارگران همه قسمت ها در سرویس های کارگری از همکاران خود می خواهند که اعتصاب را نشکسته و تا حصول خواسته های خود, این اعتصاب غذا را  ادامه دهند. سرپرستان و مدیران قسمت برای شناسایی کارگران فعال تلاش می کنند. هرچند که در گفتارهایشان از تهدید به عدم تمدید قراردادهای کارگران اعتصابی بسیار شنیده می شود. متاسفانه این تهدیدها و وعده های مدیریت باعث گردید که در کارخانه شمالی در سالن وانت از دیروز، کارگران اعتصاب غذا را شکسته و به ناهارخوری می روند. با این اتفاق کارگران در سالن های تولید هم قسم شده اند تا نتیجه اعتصاب متحد باشند و شگرد های مدیریت برای تفرقه را خنثی کند. البته گفتگو با این کارگران که اکثرا از کارگران روزمزدی و سابقه ی کمی در کارخانه دارند, ادامه دارد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک. 23/10/93

اتحاد کارگران ایران خودرو، لازمه به کرسی نشاندن مطالباتشان

پس از گذشت هشت روز از اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو، ممانعت از خوردن غذای کارخانه در این واحد تولیدی همچنان ادامه دارد. کارگران خواستار عملی شدن مطالبات خود هستند. با وجودیکه مدیر نیروی انسانی قول افزایش 30% آکورد را داده است و بخشنامه‌ای را بدین منظور در قسمت های مختلف کارخانه نصب کرده اند، اما کارگران به قول این مدیر ایران خودرو باور ندارند و دست از اعتصاب نکشیده اند. این برخورد کارگران از آن روست که این قول ها را نوعی فریب کاری و روش و شیوه ای می دانند که در مقابل اعتراضات کارگری به آن متوسل می شوند.

چند سال پیش نیز در جریان جان باختن پنچ تن از کارگران این کارخانه که در اثر تصادف با یک ماشین اتفاق افتاده بود، کارگران خواست ها و مطالباتی را مطرح کردند. به دنبال آن مدیران کارخانه به طرق مختلف دست به کار شدند تا کارگران را از اعتصابی که کلیه قسمتهای کارخانه را از تولید باز داشته بود، منصرف کنند، اما کارگر نیفتاد. و در حالیکه نیروهای ضد شورش خارج کارخانه در رفت و آمد بودند، اعتصاب همچنان ادامه داشت. نجم الدین مدیرعامل وقت کارخانه در حضور جمعی از کارگران که از قسمت های مختلف ایران خودرو گرد آمده بودند، گفت شما تولید را از سر بگیرید و به اعتصاب خود پایان دهید تا به مطالبات شما رسیدگی شود.

از این روست که کارگران می‌دانند که مدیران ایران خودرو قصد عملی کردن مطالبات کارگران را ندارند، بلکه می‌خواهند با توسل به این راه و روش ضد کارگری، کارگران به اعتصاب غذا پایان دهند. اگر قصد مدیران این کارخانه، تمکین به خواست و مطالبات کارگران بود، به جای قول دادن، این مطالبات را عملی می کردند. عملی شدن خواست ها و مطالبات در گرو همبستگی و اتحاد کارگران است. با اتحاد و تکیه بر نیروی خود کارگران است که می توانند با توطئه و هجوم سرمایه مقابله کنند.

یک کارگر

کارگران کارخانه رادان کو برای تسویه حساب فراخوانده شدند

فعالیت واحد تولیدی وصنعتی «رادان کو» واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین به دلیل آنچه از سوی کارفرما «زیان‌ده بودن کارگاه» عنوان شده است، منحل اعلام و تمامی کارگران این واحد تولیدی برای تسویه حساب فراخوانده شده‌اند.

به گزارش24دی ایلنا،یک منبع خبری درکارخانه رادان کو با اعلام این خبر گفت: با اعلام آگهی انحلال در یکی ازروزنامه‌های کثیر الانتشار در تاریخ ۱۸ آذر ماه، انحلال کارخانه به مدیران و کارگران ابلاغ شده است.

او با اشاره به اینکه انحلال کارخانه باعث افزایش نگرانی کارگران در تامین معاش خانواده‌هایشان شده است، اضافه کرد: پس از اعلام انحلال این واحد تولیدی، کارفرما شخصی را به عنوان مدیر تسویه حساب با کارگران تعیین کرده است.

این کارگر رادان کو گفت: از قرار معلوم مدیر تسویه به کارگران اعلام گفته ازابتدای بهمن ماه برای تصویه حساب به دفترش مراجعه کنند و در ازاء معوقات مزدی و سنوات پایان کار (هر سال کار در کارخانه یک ماه دستمزد) تسویه حساب کنند.

وی مدعی شد انتشار آگهی انحلال کارخانه در حالی است که مطابق قانون می‌بایست تصمیم به انحلال از طریق مراجع قانونی صادر شود و تا این لحظه کارگران چنین حکمی را مشاهده نکرده‌اند.

به گفته این کارگر هم اکنون ۹ کارگر شاغل (۸ نفر رسمی یک نفر قرار دادی) در واحد تولیدی وصنعتی «رادان کو» مشغول کار هستند که بابت ۵ ماه حقوق (ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر) از کارفرما طلبکار هستند و علاوه بر این از آذر ماه سال گذشته تاکنون حق بیمه آن‌ها بصورت مرتب پرداخت نشده است.

به گفته وی، سابقه کار کارگران این کارخانه از ۱۸تا ۲۰ سال است که با وجود سوابق بالا و نوع کار به دلیل کوتاهی که کارفرما در پرداخت منظم حق بیمه‌ها داشته است هم اکنون امکان بازنشستگی از طریق مشاغل سخت وزیان آور وجود ندارند.

او تصریح کرد: کوتاهی در پرداخت بیمه و حقوق قانونی کارگران در شرایطی صورت می‌پذیرد که تولید و فروش کارخانه مناسب بوده و هیچ مشکلی از سوی کارگران دیده نمی‌شود.

این کارگر مدعی شد: علاوه بر این کارفرما بابت عیدی سال‌های ۹۲ و ۹۳ کارگران بدهکار است؛ همچنین از دو سال پیش حق کفش ولباس کار این تعداد کارگر پرداخت نشده است، چنانچه در خرداد ماه سال جاری در خصوص پرداخت نشدن عیدی سال ۹۲، شکایت جمعی از سوی کارگران به اداره کار ارسال شد و بعد ازگذشت سه ماه از طرح این شکایت اداره کار از کارگران خواست تا شکایت خود را به صورت انفرادی مطرح کنند.

به گفته وی، اداره کار شهرک صنعتی البرزدر ادامه پیگیری‌های کارگران با ارسال نامه‌ای از کارفرما خواسته است مطالبات معوق شده کارگران را پرداخت کند اما هنوز کارگران مطالبات خودرا نگرفته‌اند.

او در خاتمه گفت: انحلال غیر موجه این واحد تولید کننده مواد اولیه صنایع ریخته‌گری سبب بیکاری آن‌ها و سایر همکارانشان می‌شود.

توضیحات مدیر کارخانه

در همین رابطه آقای «خلیلی» از مدیران کارخانه «رادان کو» ضمن تایید موضوع انحلال این کارخانه از سوی سهام داران آن میزان معوقات حقوقی کارگران را با احتساب دی ماه شش ماه اعلام کرد.

او با بیان اینکه انحلال کارخانه رادان کو غیر قانونی انجام شده است افزود: در گیری سهام داران این کارخانه موجب انحلال این واحد تولیدی شده است.

او گفت: هم اکنون سهام داران، این کارخانه را به واحد صنعتی مجاور (پارس سلیس) فروخته‌اند؛ بابت این معامله ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه گرفته شده است که قرار است مطالبات کارگران از این محل پرداخت شود.

او با بیان اینکه خریدار منتظر پرداخت مطالبات کارگران وتسویه آنان است تا معامله مورد نظر را تکمیل کند، افزود: اگر رضایت کارگران فراهم نشود این معامله غیر قانونی و منتفی است.

او با صوری خواندن موضوع انحلال کارخانه رادان کو تصریح کرد: پی گیری انحلال این کارخانه در حالی از سوی سهام داران انجام می‌شود که این کارخانه دارای سود دهی خوبی است.

این مقام آگاه با بیان اینکه از اول ماه آینده از کارگران خواسته شده است تا دیگر به محل کار خود نیایند در ادامه افزود: از قرار معلوم مدیر تسویه به کارگران گفته است اگر برای تسویه حساب نمی‌آیید؛ بروید شکایت کنید تازه اگر برنده شدید برای وصول مطالباتتان چک ۷ تا ۸ ماهه دریافت خواهید کرد.

کارگران معادن زغال‌سنگ گلستان 5 ماه حقوق نگرفته‌اند

خبرگزاری مجلس بتاریخ24دی طی گزارشی از عدم پرداخت 5ماه حقوق کارگران معادن زغال‌سنگ گلستان،خبرداد.

براساس این گزارش، 5 ماه است که کارگران معادن گلستان حقوق نگرفته و دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.

عدم برقراری مستمری بازنشستگی کارگران کارخانه آزمایش مرودشت پس ازگذشت ۲۱ ماه بدلیل بدهی کارفرما

بعد از گذشت حدود ۲۱ ماه از بازنشستگی ۱۰۵ نفراز کارگران کارخانه آزمایش مرودشت، هنوز مستمری بازنشستگی همه این کارگران برقرار نشده است.

به گزارش24دی ایلنا،یکی از کارگران این کارخانه درباره به تاخیر افتادن پرداخت مستمری بازنشستگی کارگران کارخانه آزمایش مروردشت در استان فارس گفت: دلیل بر قرار نشدن مستمری این بازنشستگان تاخیر کارفرما در پرداخت نشدن ۴درصد حق بیمهٔ مربوط به مشاغل سخت و زیان آور بوده است.

وی با بیان اینکه در آخرین پی گیری‌های کارگران و مسئولان شهرستان مرودشت کارفرما را مکلف به پرداخت ۴درصد حق بیمهٔ ۱۰۵ کارگر بازنشسته شده کردند، افزود: طبق محاسبات تامین اجتماعی کارفرما برای برقراری مستمری این ۱۰۵ کارگر می‌بایست معادل ۴۰۰ میلیون تومان اضافی پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر با پرداخت شدن تنها۱۵۰ میلیون تومان از این مبلغ تنها مستمری ۱۷ نفر از کارگران بازنشسته برقرار شده است.

او با اشاره به ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی یاد آور شد: طبق ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان مکلفند پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده معادل ۴ درصد حق بیمه مبلغ بیشتری را بابت اشتغال کارگران در کارهای سخت و زیان آور پرداخت کنند اما در کارخانه مرودشت فارس این مبلغ به دلیل کمبود نقدینگی این مبلغ در ۲۱ ماه گذشته هنوز پرداخت نشده است.

این کارگر کارخانه آزمایش مرودشت افزود: از قرار معلوم کارفرما تعهد داده است که برای بر قرار کردن مقرری سایر کارگران بازنشسته باقیمانده حق بیمه را حداکثرتا دو هفته آینده به تامین اجتماعی پرداخت کند.

گفتنی است ۵۲ نفر از کارگران قدیمی شاغل در کارخانه آزمایش مرودشت که در یک سال اخیر شاهد تعطیلی دو ساله کارخانه و بازگشایی این واحد تولیدی در شهریورماه سال جاری بوده‌اند، در سه سال اخیر ۳۰ ماه حقوق طلبکارند.

قانون مشاغل سخت در کارخانه سیمان داراب اجرا نمی‌شود

کارگران کارخانه سیمان داراب دراستان فارس از محقق نشدن بخشی از مطالبات معوقه حدود ۵۰۰ کارگر این کارخانه خبر می‌دهند.

به گزارش24دی ایلنا،کارگران گفته‌اند قانون مشاغل سخت و زیان آمور در کارخانه سیمان داراب اجرا نمی‌شود. آنان در توضیح علت اجرا نشدن این قانون و تبعاتش برای کارگران بازنشسته گفته‌اند: سنگ اندازی‌های تعدادی مسئولان این کارخانه مانع اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور شده است و به دلیل اجرا نشدن این قانون، بازنشستگی کارگران مشمول مزایای مشاغل سخت، بصورت عادی انجام می‌شود.

کارگران سیمان داراب همچنین می‌گویند پرداخت «حق شیفت» به آنان مطابق قانون صورت نمی‌گیرد. به گفته آنان، حق شیفت کارگران این کارخانه هم اکنون به صورت ۱۵ درصد پرداخت می‌شود اما طبق استعلامی که کارگران از اداره کار انجام داده‌اند کارفرما موظف است در هر ماه بابت حق شیفت کارگران ۲۲ درصد پرداخت کند.

از سوی دیگر به گفته کارگران، بخشی از مزایای عرفی شغل‌شان که در گذشته به آنان پرداخت می‌شده، سالهاست که قطع شده است.

این کارگران در حکم نمونه به پرداخت «حق بین راهی» که مشمول سایر کارگران استان می‌شود اشاره کرده‌اند که از ۱۲ سال قبل با ورود آخرین کارفرما (۸۲ تا دی ماه ۹۳) پرداخت این مزیت شغلی متوقف شده است.

ارجاع ۱۹ هزار پرونده به شعب حل اختلاف دراصفهان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ هزار پرونده به شعب حل اختلاف ارجاع و تاکنون برای ۱۶ هزار پرونده رای صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان 35 هیئت تشخیص و 14 هیئت حل اختلاف فعالیت دارند، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 19 هزار پرونده به شعب حل اختلاف ارجاع داده شده و تاکنون برای 16 هزار پرونده رای صادر شده است.

قادری به ارجاع 385 پرونده کارگری و کارفرمایی استان اصفهان به دیوان عدالت اداری اشاره و گفت: تاکنون به 160 پرونده رسیدگی شده و سایر پرونده‌ها در نوبت رسیدگی است.

وی همچنین از راه‌‌اندازی سه شعبه جدید هیئت حل اختلاف در شهرهای اصفهان، فریدن و فلاورجان خبر داد و افزود: در استان اصفهان به دلیل رسیدگی سریع به پرونده‌ها روزانه 12 پرونده به هر شعبه ارجاع داده می‌شود که در حالت استاندارد باید روزانه پنج مورد پرونده به هر شعبه ارسال می‌شود

اجتناب کارفرمایان اصفهانی ازبکارگیری کارگران زن،متاهل وعایله مند

ایرناطی گزارشی بتاریخ24دی از اجتناب کارفرمایان اصفهانی ازبکارگیری کارگران زن وعایله مند،خبرداد.

براساس این گزارش،قوانین منجمله مرخصی زایمان و ساعت شیر باعث کاهش اشتغال زنان شده است.

بنابهمین گزارش،برخی کارفرمایان اصفهان از پذیرش کارگران عیالوار بدلیل حق عائله مندی خودداری می کنند و به استخدام کارگران مجرد می پردازند.

برپایه این گزارش،در استان اصفهان بیش از 160 هزار واحد صنفی وجود دارد که 40 درصد آنها در بخشهای تولیدی و خدماتی فعال هستند. 64 درصد جمعیت استان اصفهان را کارگران تشکیل می دهند وتعدادشان  یک میلیون و 77 هزار نفر است.

سوختگی شدید یک کارگر کارخانه ی کاغذ سازی اهواز

کارگر فلزکار گزارش می دهد

پنج روز قبل یک کارگر کارخانه ی کاغذ سازی, کاغذ کار اهواز به دلیل نقض فنی و ترکیدن لوله ی بخار آب دچار سوختگی شدید شد و در بیمارستان اهواز بستری شده است. متاسفانه مسئولین کارخانه از پیگیری مشکلات بیماری این کارگر خودداری کرده و مشکلات بیمارستانی این کارگر توسط خانواده اش پیگیری می شود. او در حال حاضر در بیمارستان اهواز بستری است.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک. 93/10/23

در هفت تپه چه خبر!

سال هاست که در هفت تپه کارگران نی بُر روزمزد از حق استفاده سرویس رفت و آمد بی بهره اند. در هفته گذشته به علت نداشتن سرویس, دو حادثه کارگری در نیشکر هفت تپه به وقوع پیوست. در حادثه اول کارگران نی بُر پس از اتمام کار روزانه در برگشت از کار سوار وانت نیسان گشته که در راه, این نیسان واژگون شده و دو کارگر کشته و شانزده کارگر دیگر زخمی شده اند. در حادثه دوم دو کارگر نی بُر با موتورسیکلت شخصی عازم محل کار بوده اند که با تراکتور شرکت تصادف کرده و در دم کشته اند.

کارگران نی بُر روزمزد فاقد سرویس حمل و نقل بوده و با وانت نیسان و یا تریلی که مختص جابه جایی احشام و اثاثیه است به محل کار برده می شوند, و تنها کارگران رسمی از سرویس حمل و نقل بهره مند هستند. این دو حادثه باعث نگرانی همه ی کارگران گشته و یکی از خواسته های آنان امکان بهره مندی از سرویس حمل ونقل است.

روابط عمومی سندیکای فلزکار مکانیک. 23/10/93

بیست وچهارم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری25دی1393

 

- تجمع همسران کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت مقابل فرمانداری آزادشهردراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق!

- رحمان ابراهیم زاده:به کمیته ی دفاع از بهنام ابراهیم زاده

- هشت روز اعتراض متحدانه کارگران ایران خودرو با وعده های مدیریت این کارخانه برای تحقق خواستهای کارگران پایان گرفت

- تجمع کارگران مس سرچشمه کرمان دراعتراض به14نفرازهمکارانشان!

- اعتراض كارگران نورد و لوله صفا، در گفتگو با شاپور احساني راد

- اخطار کارفرما به نماینده کارگران معادن البرز شرقی- عدم پرداخت بیش از2ماه حقوق۱۴۰۰ کارگر

- اعتراض کارگران کارخانه‌های سیمان به قطع تولید کلینکر؟!

- تجمع کارکنان شرکت مخابرات مقابل استانداری کهگیلویه وبویراحمددراعتراض به سطح پایین حقوقشان!

- مسمومیت 239 کارگر در فاز 14  کنگان بر اثر مصرف غذای فاسد

تجمع همسران کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت مقابل فرمانداری آزادشهردراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق!

جمعی از همسران و خانواده های کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر به دلیل عقب افتادگی حقوق همسران خود نیز اعتراض کردند.

به گزارش 25دی تیتر آزاد، صبح امروزجمعی از همسران کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت و تونل ۱۰ در مقابل فرمانداری آزادشهر تجمع کردند و اعتراض خود را نسبت به عقب افتادن حقوق کارگران نشان دادند.

اعتراض این جمعیت به دلیل عقب افتادگی حقوق ۴ ماهه همسران خود بود و به این نتیجه رسیده بودند که با حضور و تجمع در مقابل فرمانداری آزادشهر ، صدای همسران خود را به گوش مسئولین برسانند.

عمده اعتراض این بانوان بر این بود که علاوه بر به تعویق افتادن حقوق کارگران، با توجه به اینکه در ابتدا قرارداد کارگران سفید امضاء بوده، هر بار نیز مبلغی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان از حقوق همسرانشان کاسته می شود.

این بانوان گفتند، کارگران معدن هیچ سهمیه لباس فرم، چکمه، مواد شوینده نیز دریافت نمیکنند و همسرانشان نیز به صورت نسیه این اجناس را خریداری و تامین میکنند.

این معترضین متذکر شدند که با حضور در اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی شهرستان به پاسخ درستی از سوی رئیس این اداره مواجه نشدند و از فرماندار شهرستان و مسئولین شهرستانی خواستار پیگیری امور کارگران معدن زغال سنگ شدند.

در ادامه اعتراضات، حسن عبدی کارشناس سیاسی، امنیتی فرمانداری آزادشهر با حضور در بین معترضین اظهار داشت: ما طی روزهای گذشته تماسهایی را با نصیری مدیر عامل شرکت معدنی شمال شرق داشته ایم و پیگیر این موضوعات هستیم.

Image00018

درهمین رابطه:

کارگران معادن زغال‌سنگ گلستان 5 ماه حقوق نگرفته‌اند

خبرگزاری مجلس بتاریخ24دی طی گزارشی از عدم پرداخت 5ماه حقوق کارگران معادن زغال‌سنگ گلستان،خبرداد.

براساس این گزارش، 5 ماه است که کارگران معادن گلستان حقوق نگرفته و دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.

۶۳۰ کارگر معدن قشلاق بیش از ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

۶۳۰ کارگر شاغل در معادن زغال سنگ «قشلاق» واقع در شمال شرق شاهرود از تعویق بیش از ۳ ماه و نیم حقوق‌شان خبر می‌دهند. این کارگران صبح روز سه‌شنبه (۲۳ دی) در اعتراض به دریافت نکردن حقوق به مدت یک ساعت دست از کار کشیدند و همزمان همسران‌ این کارگران در مقابل فرمانداری «آزاد شهر» تجمع کردند.

به گزارش25دی ایلنا،کارگران معدن قشلاق گفته‌اند حقوق ماهای مهر، آبان و آذر؛ نیمی از حقوق اردیبهشت ماه سال جاری را نیز دریافت نکرده‌اند.

کارگران می‌گویند مشکل عمده این معدن با آخرین تغییرات مدیریتی از یکسال پیش آغاز شده است و این مدیران سعی دارند با حداقل نیروی کار بیشترین بازده را در تولید زغال سنگ داشته باشند.

به عنوان نمونه پیش از این در تونل شماره ۱۰ این معدن ۲۸۰ معدنچی کار می‌کردند اما این تعداد امروز به ۷۰ کارگر تقلیل یافته است. دلیل انتقال کارگران از سوی کارفرما نامرغوب بودن زغال این تونل و کاهش خریداران عنوان شده است.

موضوع دیگری که باعث نگرانی کارگران معدن قشلاق شده است جابجایی‌های مداوم محل کار آنان در بین تونل‌های معدن است.

یکی دیگر از مشکلات کارگران معدن قشلاق نحوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است چرا که آنان معتقدند حقوق‌شان پس از اجرای این طرح هیچ تغییری نکرده است.

کارگران معدن قشلاق می‌گویند حقوق دریافتی‌شان به صورت حداقلی محاسبه می‌شود و هیچگونه مزایای شغلی برای افزایش حقوق ندارند.

به گفته کارگران، دوسال است که کارفرما حق لباس و کفش را به کارگران پرداخت نمی‌کند.

رحمان ابراهیم زاده:به کمیته ی دفاع از بهنام ابراهیم زاده

همان طور که پیش تر نیز در تاریخ یکشنبه 14 دی ماه به اطلاع همه ی  کارگران و فعالین کارگری رساندم بهنام ابراهیم زاده توسط قاضی احمد زاده بدون وکیل محاکمه ی مجدد شده و به اتهامات واهی به تحمل 9 سال وچهارماه وپانزده روز حبس دیگر محکوم شده است. این حکم از سوی شعبه ی 15 دادگاه انقلاب به سرپرستی قاضی صلواتی به بهنام ابلاغ گردیده است.

بدین وسیله از کمیته ی دفاع که امور مربوط به بهنام را پیگیری و اطلاع رسانی می کند می خواهم که نسبت به دادخواهی از طریق یک وکیل باتجربه اقدام کند و اجازه ندهد که حکم ناعادلانه ی فوق به اجرا در آید.

بدیهی است  که اضطراری بودن این امر اقدام فوری را ضروری می کند. همچنین برای جلوگیری از موازی کاری و با توجه به مسوولیت کمیته دفاع در کلیه ی امور مربوط به بهنام انتظار دارم که ظرف چهارروز پس از صدور این اطلاعیه کمیته دفاع موضوع حقوقی و گرفتن وکیل را روشن کند و به اطلاع فعالان جنبش کارگری برساند.

24 دی ماه 1393

رحمان ابراهیم زاده

عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

هشت روز اعتراض متحدانه کارگران ایران خودرو با وعده های مدیریت این کارخانه برای تحقق خواستهای کارگران پایان گرفت

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران ایران خودرو پس از هشت روز اعتراض متحدانه از صبح روز چهارشنبه 24 دی ماه بتدریج در قسمتهای مختلف کارخانه اعتراض خود را تمام کردند و نهایتا این اعتراض دیشب بطور کامل پایان گرفت. چرخه پایان این اعتراض متحدانه همانگونه که آغاز آن به شکل زنجیرواری همه قسمتهای کارخانه را در بر گرفته بود پایان آن نیز به همین شکل  از شام روز 23 دی ماه از برخی قسمتها  آغاز و در شام روز 24 دی ماه در همه بخشهای کارخانه تکمیل شد.

 

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران پایان این اعتراض متحدانه بدنبال مذاکرات متعدد کارگران ایران خودور با مسئولین و مدیریت کارخانه و وعده های آنها برای تحقق خواستهایشان تا 15 بهمن ماه صورت گرفت.

بنا بر این گزارش در طول هشت روز اعتراض کارگران ایران خودور که با محوریت خواست افزایش  مزد آغاز شد مسئولین و مدیریت این کارخانه در همان روزهای اول  تلاش کردند با توسل به تهدید و دادن وعده و وعید به کارگران،  این اعتراض را مهار بکنند اما کارگران ایران خودرو بر سر تحقق خواستهای خود بویژه خواست افزایش مزد از طریق افزایش مزد پایه ایستادگی کردند تا اینکه با مذاکرت متعددی که ما بین کارگران و مسئولین و مدیریت این شرکت بویژه در روزهای هفتم و  هشتم این اعتراض صورت گرفت، مدیریت شرکت ضمن دادن وعده تحقق خواستهای کارگران اعلام کرد تا روز 15 بهمن ماه همه خواستهای آنان و وعده هایی که داده شده است مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و نتیجه نهایی آن در این روز اعلام خواهد شد.

اهم وعده هایی که مدیریت شرکت ایرانخودرو طی مذاکرات و توافقات صورت گرفته ما بین خود و کارگران داده است بشرح زیر می باشد:

1- اجرا و بازنگری فوری طرح طبقه بندی مشاغل و اصلاح جدول مزدی کارگران

2-پرداخت پاداش تولید قبل از اینکه سقف مورد نظر تولید برای پرداخت این پاداش محقق شده باشد.  مبلغ 700 هزار تومان برای کارگران تولید – 600 هزار تومان برای کارگران پشتیبانی – 500 هزار تومان برای کارگران ستادی و 400 هزار تومان برای کارگران خدمات

علاوه بر دو وعده فوق که به صورت ابلاغیه بر روی بسیاری از قسمتهای کارخانه نصب شده است دیگر خواستهای کارگران و وعده های مدیریت به شرح زیر بطور شفاهی مورد مذاکره و توافق ضمنی قرار گرفته و مقرر شده است نتیجه نهایی آن تا 15 بهمن ماه به کارگران اعلام بشود.

1-افزایش مزد پایه به میزان 8-7 درصد. تاریخ اعمال این افزایش از بهمن ماه سالجاری و حداکثر از اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود. این افزایش علاوه بر افزایش حداقل مزدی است که هر ساله در شورایعالی کار صورت میگیرد. توافق نهایی در مورد تاریخ اعمال این افزایش صورت نگرفته و قرار است اعلام شود

2-افزایش آکورد به میزان 30 درصد

3-پرداخت بن نقدی هر سه ماه یکبار 500 هزار تومان

4-تعطیلی شیفت شب پنج شنبه

5-دادن استراحت یک ساعته در وسط ساعات شیفت شب.

6-افزایش هدیه های مربوط به ایام خاص

7-برقراری مجدد پاداش اضافه کاری. این پاداش از حدود دو سه سال پیش قطع شده است

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم پایان اعتصاب غذای کارگران ایرانخودور، فضای اعتراضی در میان این کارگران همچنان بالاست و آنان اعلام کرده اند چنانچه مدیریت شرکت تا 15 بهمن ماه به وعده های خود عمل نکند  بار دیگر اعتراض خود را از سر خواهند گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 25 دی ماه 1393

تجمع کارگران مس سرچشمه کرمان دراعتراض به14نفرازهمکارانشان!

کارگران تجمع کننده خواستار بازگشت  بکارهمکاران اخراجیشان هستند.

کارگران معترض همچنین خواستار این هستند که امتیازاتی که شرکت مس سرچشمه برای سایر کارکنان خود قائل می شود ،به آنها نیز تعلق گیرد.

به گزارش 25دی خانه خشتی، در پی اخراج ۱۴کارگر شرکت ارفع سازان کرمان جمعی از کارگران این شرکت از صبح روز سه شنبه ۲۳ دیماه در مقابل دفتر مرکزی این شرکت تجمع کردند.

معترضین دلیل تجمع خود را اینگونه عنوان کردند: کلیه نیروهای این شرکت در واقع در خط تولید شرکت مس سرچشمه مشغول بکار هستند در حالیکه هیچ گونه مزایایی از سوی این شرکت به آنها پرداخت نمی شود، ما کارگران تنها حقوق ماهیانه خود را آن هم در ۲۲ یا ۲۳ هر ماه از شرکت ارفع سازان دریافت می کنیم.

در واقع این معترضین خواستار این هستند که امتیازاتی که شرکت مس سرچشمه برای سایر کارکنان خود قائل می شود ،به آنها نیز تعلق گیرد.

کارگران معترض درخوست دارند تا با انعقاد قراردادی با شرکت مس سرچشمه آنها نیز زیر نظر این شرکت قرار گیرند تا دیگر دلهره و درد سر کار را نداشته باشند.

به گفته معترضین، مدیر عامل شرکت ارفع سازان نیز نه تنها قول حمایت به این کارگران را نداده است بلکه عنوان می کند که اگر روزی این شرکت به نیرو نیاز نداشته باشد، اخراج می شوید و من نمی توانم درخواست های شما را در قرارداد وارد کنم.

بنا به گفته این کارگران معترض، کلیه نیروهای پمپ بنزین شهرک مس سرچشمه، ۲۳ نفر از نیروهای قسمت لیفتراک ، تعدادی از کارگران بخش ماشین آلات کارخانه سیلیس، کارگاه تاسیسات کارخانه و کارگاه اجرایی کارخانه شهرک از نیروهای شرکت ارفع سازان هستند اما هیچگونه امتیازی از سوی شرکت مس سرچشمه به آنان تعلق نمیگیرد.

گفتنی است تاکنون از سوی این معترضین به مدیر عامل، مدیر سرمایه گذاری و مدیریت حراست شرکت مس سرچشمه و همچنین مدیر عامل شرکت مس کرمان نامه هایی ارسال شده و تا هم اکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

معترضین همچنین خواستار برگشت نیروهای اخراجی این شرکت نیز هستند.

طبق صحبت های شنیده شده از مسئولین این شرکت اخراج نیروهای این شرکت به دلیل فسق یکطرفه قرارداد خاکبرداری معدن از سوی شرکت مس با این شرکت و عدم توانایی شرکت ارفع سازان در پرداخت حقوق کارگران بوده است.

در 12 تير ماه 1351، شركت سهامي معادن مس سرچشمه كرمان، تشكيل و در سال 1355 به شركت ملي صنايع مس ايران كه در برگيرنده كليه فعاليتهاي معادن مس كشور است تغيير نام داد. از وظايف اين شركت، استخراج و بهره برداري از معادن مس، توليد محصولات پر عيار سنگ معدن و محصولات مسي نظير كاتد، اسلب، بيلت و مفتول هشت ميليمتري مي‫باشد. معادن مس سرچشمه و ميدوك در كرمان و معدن مس سونگون در آذريايجان شرقي از مهمترين معادن مس كشور به شمار مي‫رود.

راديو ندا: اعتراض كارگران نورد و لوله صفا، در گفتگو با شاپور احساني راد

شاپور احساني راد، عضو هيئت مديره اتحاديه آزاد كارگران ايران و نماينده اخراجي كارگران پروفيل ساوه، در گفتگو با راديو ندا با اشاره به اعتراضات كارگران و چگونگي كشته شدن كارگر جواني بنام فرزاد صفري در كارخانه ، گفت : '' كارد به استخوان كارگران رسيده است ؛ از خشم كارگران بترسيد!"

گوش کنید: http://radio-neda.blogspot.fr/2015/01/blog-post_14.html

اخطار کارفرما به نماینده کارگران معادن البرز شرقی- عدم پرداخت بیش از2ماه حقوق۱۴۰۰ کارگر

ایلناطی گزارشی بتاریخ25دی،از اخطار کارفرما به نماینده کارگران معادن البرز شرقی،خبرداد.

ازنماینده قانونی کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی از دریافت اخطاریه‌ای از جانب کارفرما خبر داد.

برپایه این گزارش،مدیر عامل معدن زغال سنگ شاهرود روز ۱۵ دی ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای ۵ بندی به محل سکونت‌ این کارگرمعدن،وی را متهم به «بی‌انظباتی در محل کار»، «عدم پایبندی به مقررات شرکت (معدن)»، «تخطی از آئین نامه انظباطی کار در شرکت»، «اقدام به تحریک کارگران مبنی بر برپایی تحصن غیر قانونی و تحریک کارگران به کم کاری»، «اقدام به سرو صدا و فریاد زدن در محیط‌های اداری و اخلال در نظم معدن» کرده است. همچنین در این اخطاریه عنوان کرده است که «نتیجه این اقدامات خودسرانه شما باعث ضرر و زیان به شرکت و در نتیجه تضییع حقوق کارگران زحمتکش معادن شده است

بنابهمین گزارش، در ۷۴ روز گذشته ۱۴۰۰ کارگر این معادن حقوق نگرفته‌اند.

اعتراض کارگران کارخانه‌های سیمان به قطع تولید کلینکر؟!

بر اساس ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن وتجارت، از امروز (۲۵ دی ماه) سوخت همه کارخانه‌های سیمان کشور بمدت حداقل یک ماه قطع می‌شود.

به گزارش 25دی ایلنا، با دستور اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، که با هماهنگی وزارت نفت و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به تمامی واحد‌های تولید کننده سیمان کشور ابلاغ شده است از بامداد امروز سوخت گاز و مازوت همه کارخانه‌ها سیمان قطع و مخازن مازوت پلمپ می‌شوند.

بر اساس نامه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور، به دلیل دپوی بیش از 18 میلیون تن کلینکر و سیمان در کارخانجات سیمان کشور و پیش‌بینی ادامه این روند در ماه‌های آتی مقرر شده است تا با هماهنگی وزارت نفت نسبت به تولید کلینکر اقدام شود.

کلینکر یکی از مواد اولیه تولید سیمان و یک محصول فرایندی است و برحسب نوع سیمان، در ترکیب آن استفاده می‌شود.

صادرات گاز به جای نفت

این تصمیم در حالی از ساعت 24 شب گذشته (24 دی ماه) لازم‌الاجرا شده است که کارگران کارخانه‌های سیمان معتقدند در صورت قطع گاز کوره‌ها و پلمپ مخازن، هیچ تضمینی وجود ندارد که حقوق دریافتی آنان در این مقطع زمانی کاهش نیابد.

یک کارگر کارخانه سیمان دشتستان با بیان اینکه به نظر من و همکارانم، دلیل تصمیم دولت از قطع گاز مصرفی کارخانه‌های سیمان صرفا به خاطر استفاده کارخانه‌های سیمان از مواد اولیه انباشته شده نیست، افزود: دولت می‌خواهد برای رفع مشکلات مصرف کنندگان گاز خانگی کشور در مناطق سردسیر مانع کار تولید کنندگان سیمان شود. از سوی دیگر کاهش ناگهانی قیمت نفت در این تصمیم دولت بی‌تاثیر نیست، چرا که دولت قصد دارد با صادرات گاز به کشور‌های اروپایی به نوعی کسری قیمت نفت را جبران کند.

او در ادامه در خصوص وضعیت کارگران شاغل در صنعت سیمان کشور گفت: آنچه در اجرای این طرح حائز اهمیت است، بلاتکلیفی کارگران شاغل در کارخانه‌های سیمان و ضرری است که در این بین به آنان تحمیل می‌شود. قرار است در طول اجرای این طرح که حداقل یکماه طول می‌کشد همه مزایای حقوقی کارگران همانند حق شیفت، اضافه کاری و سایر مزایای شغلی‌شان قطع می‌شود و حقوقی که آنان می‌گیرند پایه حقوق خواهد بود.

او با بیان اینکه چرا باید کارگران در همه تصمیمات دولت نادیده گرفته شوند افزود: اجرای این طرح کار‌شناسی شده نیست، چرا که میزان دپو مواد اولیه در برخی کارخانه آنقدر کم است که نیاز به قطع گاز مصرفی آنان ندارد.

خطر کاهش حقوق کارگران

در همین رابطه  کارگری در کارخانه سیمان داراب واقع در استان فارس با تایید خبر قطع گاز و پلمپ مخازن مازوت کارخانه‌های سیمان کشور گفت: قرار بود بامداد امروز گاز کارخانه سیمان داراب را به بهانه دپو مواد اولیه سیمان (کلینکر) قطع کنند.

این کارگر کارخانه سیمان داراب که نخواست نامش منتشر شود با بیان اینکه میزان کلینکر انباشته شده درکارخانه سیمان داراب حدود ۸۰ هزار تن است، گفت: این میزان دپوی کلینکر سیمان داراب در مقایسه با کارخانه‌هایی که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن کلینکر انباشته شده دارند بسیار ناچیز است. از این رو دولت نباید این طرح را در کارخانه سیمان داراب اجرایی می‌کرد.

این کارگر گفت: راه درست این بود که دولت یک میزان مشخص از دپو را معیار قرار میداد و به طور مثال این تصمیم را در کارخانه‌هایی که کمتر از ۱۵۰ هزار تن کلینکر انباشته دارند اعمال نمی‌کرد.

او درباره وضعیت کارگران شاغل در کارخانه سیمان داراب بعد از قطع گاز مصرفی کارخانه گفت: با قطع گاز و پلمپ مخازن مازوت تکلیف کارگران این کارخانه مشخص نیست. اگر قرار است این کارگران در طول اجرای این طرح به کارهای تعمیراتی بپردازند، در این صورت کار تعمیرات کارخانه سیمان داراب بیشتر از ۱۲ روز طول نمی‌کشد. با این وجود مشخص نیست مابقی روزهایی که کارگران بیکار هستند چه وضعیتی خواهند داشت.

این کارگر با بیان اینکه این موضوع باعث نگرانی کارگران شاغل در کارخانه‌های سیمان کشور شده است افزود: شائبه بیکاری کارگرانی که قرار دادهای محکمی با کارفرمایان ندارند در صنعت سیمان کشور قوت گرفته است.

به گفته وی، به نظر می‌رسد سیاست دولت مصرف دپو بیش از حد کلینکر نیست. دولت با اجرای این طرح که زمان پایانش مشخص نیست می‌خواهد به نوعی مصرف گاز داخل کشور را پایین نگه دارد اما در این بین تنها کارگران تاوان می‌پردازند.

او درباره وضعیت حقوقی کارگران سیمان داراب بعد از قطع گاز گفت: وضعیت حقوقی کارگران نامعلوم است. گفته می‌شود تمامی مزایای حقوقی کارگران در این مدت حذف می‌شود.

او در خاتمه گفت: از دولت انتظار می‌رود هماهنگ با راه کارهایی که برای بهبود اقتصادی صنایع کشور می‌دهند به منافع معیشتی و شغلی کارگران شاغل توجه کنند.

بنابهمین گزارش،با وجود ابلاغ قطع گاز کوره های مازوت به تمامی کارخانه های سیمان کشور، اخباری مبنی بر مقاومت کارگران تعدادی از کارخانه‌های سیمان نیز به گوش می‌رسد.

 

تجمع کارکنان شرکت مخابرات مقابل استانداری کهگیلویه وبویراحمددراعتراض به سطح پایین حقوقشان!

عده ای از کارمندان رسمی و شرکتی مخابرات کهگیلویه و بویراحمد روز پنجشنبه به دلیل کمبود حقوق و مزایا در مقابل استانداری این استان به نشانه اعتراض تجمع کردند.

به گزارش 25دی راک نیوز ، برخی از تجمع کنندگان اظهار نمودند:  با وجود بیش از 10 تا 15 سال سابقه کار ولی تاکنون از حقوق ومزایای مناسبی برخوردار نشده ایم و نسبت به سایر کارکنان ادارات استان نیز کمتر حقوق دریافت می کنیم.

این کارکنان شرکت مخابرات استان کهگیلویه وبویراحمد که تعداد آنها به 30 نفر می رسید خواستار پیگیری  و رفع مشکل خود شدند.

تجمع کنندگان افزودند : درصورت حل  نشدن این موضوع  برای پیگیری به مقامات کشوری و مجلس شواری  اسلامی مراجعه خواهیم کرد.

براساس این گزارش،مسئولان استانداری کهگیلویه وبویراحمد پس از این تجمع اعتراض آمیز قول مساعد دادند مشکل کارکنان شرکت مخابرات استان تا سه روز آینده  پیگیری  و برطرف شود.

مسمومیت 239 کارگر در فاز 14  کنگان بر اثر مصرف غذای فاسد

رئیس بیمارستان خمینی شهرستان کنگان از مسمومیت غذایی 239 نفر از کارگران شاغل در فاز 14 کنگان خبر داد.

به گزارش 25دی کوگانا، رئیس بیمارستان خمینیشهرستان کنگان از مسمومیت غذایی 239 نفر از کارگران شاغل در فاز 14 کنگان خبر داد.

دکتر راستگو افزود: 239 نفر از کارگرانی که گفته می‌شود در فاز 14 شاغل بوده‌اند به دلیل مسمومیت غذایی  ناشی از خوردن غذای فاسد از نیمه های شب به بیمارستان خمینی کنگان منتقل شده و بصورت سرپایی درمان شدند.

وی خاطر نشان کرد: مسموم شدگان که اکثرا نیروهای غیر بومی بودند پس از تزریق سرم و بهبودی، بیمارستان را ترک کرده‌اند.

گفتنی است ماه گذشته غذای فاسد 37 کارگر شرکت صایا فاز 13 سایت 2 کنگان را راهی بیمارستان کرد که خوشبختانه با سلامتی کامل به کار خود بازگشتند.

بیست وپنجم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری26دی1393

 

- واگذاری قطعی5/28درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (معدن سنگ آهن بافق)

- گزارش کارگر فلزکار از ایران خودرو

- پایان موفقیت‌آمیز اعتصاب در صنایع خودروسازی ایران

- محاکمۀ مجدد بهنام ابراهیم زاده نقطۀ عطف دیگری در برخورد رژیم با زندانیان سیاسی

- قاچاق زنان

ترکیه، ایران، اسرائیل

- بیکاری هزاران کارگردرپی تعطیلی کارخانه های کفش دوزی

-9هزارنفرازکارکنان شرکت شلومبرژه، بزرگترین شرکت خدمات صنعت نفت اخراج می شوند

واگذاری قطعی5/28درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (معدن سنگ آهن بافق)

سایت سازمان خصوصی سازی دربخش عرضه های سال1393درجدول شماره1(فهرست شرکت های خیلی بزرگ موردعرضه دربرنامه سال1393)ردیف 14واگذاری قطعی 5/28درص سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران(معدن سنگ آهن بافق) رااعلام کرد.

http://www.ipo.ir/uploads/Lst1.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1_41_6_1-1.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1_41_21_1-2.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1-3.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1-4.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1-5.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1-6.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1-7.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1-8.jpg

http://www.ipo.ir/uploads/1-9.jpg

1

1

ساتكاب

مهندسين مشاور مهاب قدس

49

گروه 2

 

 

 

2

2

ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران

پالايش نفت بندرعباس

45.07

گروه 2

 

 

 

3

3

ساتكاب

سرمايه‌گذاري صنايع برق و آب

49.99

گروه 2

 

 

 

4

4

ملي نفت ايران

ملی حفاری ایران

100

گروه 1

 

 

 

5

5

توانير

توليد نيرو ي برق شهيد رجايي

 100

گروه 2

 

 

 

6

6

وزارت راه و شهرسازي 

هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما)

 100

گروه 2

 

 

 

7

7

شهركهاي كشاورزي

 كشت و صنعت دامپروري مغان

100

گروه 1

 

 

 

8

8

ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران

پالایش نفت لاوان

  51.46

گروه 2

 

 

 

9

9

وزارت راه و شهرسازي 

آزمايشگاه فني مكانيك خاك

  100

گروه 2

 

 

 

10

10

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

 کشت و صنعت و نیشکر هفت تپه

  100

گروه 1

 

 

 

11

11

ملي صنايع پتروشيمي

پتروشيمي دماوند 

  100

گروه 1

http://www.ipo.ir/uploads/tick_7671.jpg

 

 

12

12

وزارت جهاد كشاورزي

توسعه نيشكر و صنايع جانبي

20

گروه 1

http://www.ipo.ir/uploads/tick_7671.jpg

 

 

13

13

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران

آلومينيوم  المهدي به همراه 80% ارزش طرح هرمزال

77.22

گروه 1

 

 

 

14

14

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران

سنگ آهن مركزي ايران

28.50

گروه 1

 

 

http://www.ipo.ir/uploads/tick_7671.jpg

 

لینک : http://www.ipo.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=1418

گزارش کارگر فلزکار از ایران خودرو :

با توجه به فعالیت شدید مدیران و سرپرستان قسمت ها و تهدید و فشار به کارگران و در نهایت شکسته شدن اعتصاب غذا از طرف کارگران تولید وانت ایران خودرو در بخش شمال کارخانه ، از دیروز کارگران ایران خودرو با دادن مهلت تا روز 15 بهمن به مدیران برای افزایش پایه حقوق و تسویه پاداش عقب افتاده و طبقه بندی مشاغل ، اعتصاب غذا را به حالت تعلیق در اوردند. کارگران منتظرند تا ببینند مدیریت در طی این چند روز چه خواهد کرد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۱۳۹۳/۱۰/۲۵

پایان موفقیت‌آمیز اعتصاب در صنایع خودروسازی ایران

در دو هفته ی گذشته، اعتصاب در صنایع خودروسازی ایران نقطه‌ی عطفی در مبارزات این بخش از کارگران ایران بوده است. درابتدا کارگران خاور و پارس خودرو از گرفتن غذا خوداری کردند. خواست این کارگران افزایش دستمزد بود که در پارس خودرو پس از 5 روز اعتصاب، با حضورآقای آقامحمدی مدیرعامل پارس خودرو و قول افزایش دستمزد در بهمن ماه و همچنین افزایش بن کارت از 190 به 250 هزار تومان این اعتصاب پایان یافت.

از 15 دی ماه پس از خاتمه‌ی موفقیت‌آمیز این اعتصاب، کارگران بخش‌های مختلف ایران خودرو، نیز دست به اعتصاب غذا زده و از رفتن به رستوران و خوردن غذای کارخانه خودداری کردند. به تدریج بیش از سی هزار کارگر ایران خودرو که در بخش‌های مختلف مشغول به کارند، دراعتراض به دستمزدهای پایین وارد این اعتصاب شدند. (لازم به ذکر است که بیش از سی هزار کارگر قراردادی و حدود 20 هزار کارگر پیمانی در ایران خودرو مشغول به کارند. کارگران پیمانی ایران خودرو نیز چندی قبل دست به اعتصاب زده بودند.)

از سوی دیگر مدیریت و نیروهای حراست که این اعتصاب گسترده و یک پارچه را مشاهده کردند، دست به کار شده و بارها از طریق آقای ضیایی ، معاون مدیرعامل به کارگران وعده و وعید می‌دادند که به زودی حقوق‌ها افزایش خواهد یافت. در روز دوم اعتصاب به طور ناگهانی مدیریت اعلام کرد که سهام ترجیحی کارگران که چند سالی بود عقب افتاده بود، به کارگران پرداخت خواهد شد. (هفت هزار سهم) اما این مساله نیز در عزم کارگران در ادامه ی اعتصاب تاثیری نداشت. در روزهای بعد از طریق فرستادن پیام‌های خصوصی به کارگران و یا احضار و تذکر به بیش از 170 کارگر تلاش کردند تا آنان را از اعتصاب بازداشته و به این طریق در اعتصاب کنندگان دودلی بوجود آورند.

بر طبق گزارش‌های رسیده، یک روز پس از آغاز اعتصاب غذای کارگران، نیز تعداد زیادی نیروی پلیس در انباری در نزدیکی ایران خودرو مستقر شده بودند تا در صورتی که اعتصاب به بیرون از محل کار سرایت کرد، بتوانند با آن مقابله کنند.

رفتار مدیران مغرور ایران خودرو که در تمام سال‌ها ی گذشته با تکبر و غرور همراه بود، در روزهای اعتصاب بسیار مهربانانه و در بعضی موارد متملقانه شده بود. از سوی دیگر کیفیت غذای کارخانه در این روزها بسیار بالا رفته و بهترین غذاها تهیه می‌شود تا شاید از این طریق کارگران برای خوردن غذا تشویق شوند، اما کارگران خوردن نان و ماست و حلوا و غذاهای حاضری را که خود همراه آورده بودند ، به آن غذاها ترجیح می‌دادند و تنها پس از گرفتن قول نیمه رسمی از مدیریت مبنی بر افزایش دستمزدها تا نیمه بهمن‌ها به اعتصاب خود پایان دادند. این افزایش دستمزد به میزان 400 تا 700 هزار تومان برای رده های مختلف کارگران خواهد بود.

این درحالی است که در چند سال گذشته قیمت خودرو سه برابر شده و بعضا خبرهایی مبنی بر پرداخت پاداش های تا دویست میلیون تومان به برخی مدیران واحدهای تولیدی در این بخش از صنایع منتشر شده است اما به عنوان مثال میزان دریافتی کارگران ایران خودرو بین 700 تا یک میلیون و پانصد هزار تومان ، بسته به سابقه ، تخصص و میزان اضافه کاری متفاوت است و با توجه به این که بسیاری از کارگران به دلیل گرفتن وام‌های مختلف ، بدهی دارند، این میزان دستمزد کفاف زندگی آنها و خانواده هایشان را نمی‌دهد و بسیاری از آنان مجبورند پس از شیفت‌های سخت کاری به کارهای دیگر بپردازند.

کارگران گفته‌اند که تا 15 بهمن ماه اگر مدیریت به قولش عمل نکند بار دیگر دست به اعتصاب خواهند زد.

کانون مدافعان حقوق کارگر این پیروزی را به جامعه‌ی کارگری ایران تبریک گفته و خاطرنشان می کند که در صورت حرکت متحدانه ی کارگران ، این کارفرمایان هستند که مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.

26 دی ماه 1393

محاکمۀ مجدد بهنام ابراهیم زاده نقطۀ عطف دیگری در برخورد رژیم با زندانیان سیاسی

بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و زندانی سیاسی، پس از چهار سال و هفت ماه زندان کشیدن از دورۀ پنج سالۀ محکومیت خود، بنا به تصمیم رژیم و رأی قوۀ قضائیه مجدداً به نه سال و نیم زندان محکوم شد. بهنام در محاکمۀ مجددش به استناد ۴ مادۀ قانون مجازات اسلامی به نه سال و نیم زندان محکوم شده است، در حالی که این ۴ ماده هیچ کدام نمی توانند در مورد یک زندانی مصداق داشته باشند. جرم واقعی بهنام از نظر رژیم اسلامی دفاع از حقوق کودکان، دفاع از آزادی ها و حقوق مردم زحمتکش است. جرم واقعی بهنام از نظر این رژیم، دفاع از زندانیان سیاسی است، که حتی در دوران محکومیت، دستخوش یورش های زندانبانان و ضرب و شتم، و محروم ساختن شان از ابتدائی ترین وسایل زندگی و امکاناتی هستند که در قوانین کشور به رسمیت شناخته شده اند. در یک کلام موجز، محکومیت مجدد بهنام وسیلۀ زهر چشم گرفتن رژیم اسلامی از فعالان سیاسی و کارگری است.

درست است که محاکمۀ مجدد زندانیان سیاسی امر تازه ای نیست و در رژیم های شاهی و اسلامی هر دو اتفاق افتاده است، ولی این هاری رژیم های حاکم معمولا در دو شرایط مختلف صورت می گیرد. یکی در شرایطی که رژیم به پشتیبانی مردم کشور اطمینان دارد و در این حالت میزان خشونت و جنایاتش بی حد و حصر است؛ مانند کشتار هزاران زندانی سیاسی در دهۀ ۱٣٦۰. دیگری شرایطی که جدایی بین رژیم و اکثریت مردم رو به گسترش است، در این حالت شرایط اجتماعی بر درنده خویی رژیم حاکم تا حدی افسار می زند، اما وحشت رژیم از برآمد مبارزات تودۀ مردم موجب زهر چشم گرفتن و نسق کردن برخی از افراد به ویژه بعضی از زندانیان سیاسی می گردد. نمونۀ بهنام ابراهیم زاده از این دست است. 

بهنام ابراهیم زاده می گوید دفاع از آزادی و دفاع از حقوق کودکان و مبارزه با ستم و استبداد وظیفۀ هر انسان آگاه است. او می خواهد هر شهروندی خوراک، پوشاک و تحصیل مناسب، کار و آرامش و رفاه و در یک کلام حق آزاد زیستن داشته باشد. آری دادگاه اسلامی او را به این جرم ها محکوم به پنج سال زندان کرد و چون او بر حقانیت افکار خود باور دارد، بر سر راه و خط خود ایستاده است و برای این افکار مبارزه می کند، رژیم اسلامی او را دوباره به نه سال و نیم زندان محکوم کرده است. بهنام ابراهیم زاده تسلیم طلبی را نشانه سر فرود آوردن به حکم غیرانسانی خود می داند و راه مبارزه برای آزادی را از درون زندان انتخاب کرده است. مسئولان زندان، پلیس امنیتی و قوۀ قضائیه رژیم برای شکستن روحیۀ انقلابی او و واداشتنش به تسلیم، او را کاملا به طور غیرقانونی محاکمه کرده اند و می خواهند او را نه سال و نیم دیگر به بند بکشند. او تاوان مبارزه برای آزادی را با محرومیت از حقوق اجتماعی و زندانی بودنش می پردازد.

او که در چهارچوب تنگ سلول به بند کشیده شده و زیر انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار دارد، چه راهی برای افشای این بی عدالتی ها و ناحقی ها می تواند داشته باشد؟ او برای افشای این ستمگری ها از جان خود مایه می گذارد و با اعتصاب غذا اعتراض خود را نشان می دهد. او می خواهد با این عمل خود، توجه توده های مردم را به احکام غیرانسانی، رفتار سبعانۀ مسئولان و سرکوب آزادی و دموکراسی معطوف دارد. برای یک زندانی سیاسی وفادار به راه خود چه راهی جز این باقی می ماند؟

ما افکار عمومی و وجدان آگاه توده های مردم را به قضاوت فرا می خوانیم و از همۀ آزادیخواهان و تشکل های کارگری و فعالان سیاسی – اجتماعی دعوت می کنیم که برای مقابله با این حکم ناروا و ضد انسانی به پا خیزند و برای آزادی بهنام ابراهیم زاده و همۀ زندانیان سیاسی مبارزه کنند. دفاع از بهنام ابراهیم زاده، دفاع از آزادی و دموکراسی و ابراز تنفر از خفقان و استبداد است.

زندانی سیاسی آزاد باید گردد!      

کارگران پروژه های پارس جنوبی

جمعی از کارگران پتروشیمی های منطقه ویژه ماهشهر و بندر امام

فعالان ضد سرمایه داری گیلان

فعالان کارگری جنوب

بخشی از کارگران محور تهران- کرج

Kargaran.parsjonobi@gmail.com

قاچاق زنان ترکیه، ایران، اسرائیل*

شهناز نیکوروان

کانون مدافعان در سلسله مقالاتی که در عرصه‌های گوناگون، مطالبات جنبش کارگری دارد، سعی کرده است به زوایای مختلف فجایع و عملکرد سرمایه‌داری و تاثیرات آن در جنبش کارگری جهانی و ایران بپردازد. این بررسی‌ها نه از زاویه جامعه‌شناسی صورت می‌گیرد و نه می‌خواهد خود را به شکل آکادمیک مطرح کند. زیرا بررسی‌های آکادمیک و جامعه‌شناسانه در چارچوب تبیین وضع موجود است ولی اعضا و یاران کانون به عنوان کسانی که در عرصه اجتماعی به طور روزمره این فجایع را می‌بینند و درک می‌کنند و خواهان تغییر بنیادی این مناسبات به سود زحمتکشان هستند.

مساله قاچاق کودکان و زنان در روند خصوصی‌سازهای دو دهه گذشته بسیار فراگیر شده است و تاثیرش آن چنان روح جوامع را از درون پوسیده کرده است که اگر نتوانیم با بسیج عمومی در مقابل این عملکرد انگلی جامعه سرمایه‌‌داری بایستیم، ناگزیر خواهیم شد که ببینیم که هر روز بیشتر از روز قبل، فرزندان زحمتکشان به عنوان بردگان جنسی در درون این نهادهای مافیایی همانند گل پرپر شوند و دارندگان قدرت از جوابگویی شانه خالی می‌کنند و تنها آمار و ارقام این فاجعه در سازمان ملل بررسی می‌شود و بس. سازمان ملل متحد اعلام کرده است “دست کم دو و نیم میلیون قربانی قاچاق انسان به رغم میل باطنی‌شان برای بردگی و کار اجباری از خانه‌های خود به اماکن دیگر انتقال می‌یابند. هفتاد و نه درصد قربانیان صنعت قاچاق انسان در واقع زنان و کودکان کم سنی هستند که مورد بردگی جنسی قرار می‌گیرند. ” امری که در قرن بیست و یکم می‌توان از آن به عنوان برده‌داری مدرن نام برد. یک سازمان رسمی بین‌المللی معروف برده‌داری مدرن را این گونه تعریف می‌کند: برده‌داری مدرن شامل برده‌داری، از طریق شیوه‌هایی مانند برده‌داری (اسارت بدهی، ازدواج اجباری، و فروش یا بهره‌برداری از کودکان)، قاچاق انسان و کار اجباری است.

این مقاله به بخش کوچکی از این فاجعه عظیم می‌پردازد و قاچاق زنان را در کشورهای ایران، ترکیه و اسرائیل بررسی می‌کند، سه کشوری که مذهب رکن اصلی را در سیاست دارد.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1645

بیکاری هزاران کارگردرپی تعطیلی کارخانه های کفش دوزی

طی9 ماه اخیر مطابق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران آمار واردات کفش به لحاظ وزنی حدود 131 درصد افزایش و صادرات کفش ایرانی حدود 20درصد کاهش یافته است. این مسئله می‌تواند به معنی تعطیلی بسیاری از کارخانه های تولیدی کوچک و ورشکستگی بسیاری از کارخانه های بزرگ و بیکاری هزاران کارگر ایرانی باشد. این در حالی است که چین در مدت زمان کوتاهی که پا در اقتصاد ایران باز کرده است به خوبی توانسته موفق عمل کند.

سهم واردات کالاهای چینی روز به روز در بازار ایران به گونه ای افزایش یافته است که در حال حاضر چین در رتبه های ابتدایی واردات به ایران قرار گرفته است.چینی ها با استقبال کالاهای خود هیچگاه جایگاه خود را در بازار ایران متزلزل نمی‌بینند. چرا که بازار ایران همواره با روی باز پذیرای اجناس چینی‌ها بوده است.

اما واقعیت ماجرا این است که بنگاه های کوچک تولیدی ایرانی یک به یک با واردات بی رویه از کشورهای مختلف ناچار به تعطیلی هستند، و همین مسئله باعث شده است وقتی پای درد و دل تولیدکنندگان کفش که می‌نشینیم به این واقعیت تلخ پی می‌بریم که چینی‌ها بدون هیچ نگرانی پا در کفش ایرانی ها کرده‌اند و با این رویه بیکاری روز افزون سهم کارگران ایرانی شده است.

درکنارآمار و ارقام واردات کفش طبق گزارش های گمرک جمهوری اسلامی ایران ،ابراهیمی، دبیر شورای مشترک اتاق ایران و ترکیه ازسفارش 200 هزار کفش چینی از سوی یکی از اعضای اتحادیه کفش ،خبرداد.

*صنعت کفش به اندازی خودروسازی اشتغالزایی دارد

علی لشکری، رئیس هیات مدیره صنعت کفش ایران با اشاره به اینکه طی 8ماه گذشته به لحاظ وزنی حدود 131درصد واردات کفش داشتیم می‌گوید: در حالی که با کاهش 20 درصدی در صادرات روبرو بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به علت گران شدن چرم و مواد اولیه جوانان و کفاشان از صنعت کفاشی فاصله گرفتن و به کارهای کاذب مشغول شدند می‌گوید: گران شدن مواد اولیه باعث گران شدن قیمت کفش های داخلی شده است. اگر به طور مثال مقایسه ای بین یک کفش ورزشی ایرانی و خارجی داشته باشیم به راحتی متوجه می‌شویم که کیفیت کفش ایرانی در کفش‌های خارجی یافت نمی‌شود.

 رئیس هیات مدیره صنعت کفش ایران می‌افزاید: متأسفانه کالای ایرانی در شبکه توزیع به صورت اقساط خریداری می‌شود، اما کالای خارجی در شبکه توزیع به صورت نقد به فروش می‌رسد. بسیاری از کفش‌های وارداتی غیر شناسنامه دار و بدون گارانتی است. اما اگر کفش ایرانی به فروش برسد، خریدار در صورت عدم رضایت می‌تواند آن را عوض کند. کفش‌های داخلی شناسنامه دار هستند و در صورت بروز هر گونه مشکل فروشندگان به آنها رسیدگی می کنند. استفاده از کالای ایرانی نیازمند فرهنگ سازی است.

لشکری با اشاره اینکه نیروی انسانی در صنعت کفش به صورت خرد، خانگی و کارگاهی فعالیت می‌کند بیان می‌کند:حدود 58 درصد از واحدها در این صنعت کمتر از 9 نفر نیرو دارند و حدود 37 درصد از این واحدها بین 10 تا 50 نفر نیرو دارند.

وی به قاچاق نیز اشاره کرد و گفت: قاچاق، صنعت کفش ایران را از پای درمی‌آورد، چراکه به دلیل ورود از مبادی غیررسمی، آمار رشدش چندین برابر واردات رسمی است.کفش‌های وارداتی عمدتا از چین و مقدار کمی از ایتالیا است، البته بیشتر اوقات برند اروپایی دارد اما در واقع در آسیای شرقی تولید می‌شود؛ از امارات نیز واردات صورت می‌گیرد که البته صادرات مجدد است.

وی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از نیروی کار به صورت غیر رسمی در آمارها لحاظ نمی شوند و مربوط به واحدهای خرد هستند که نباید از آنها غافل باشیم. واحدهای تولید کفش که بین 50 تا 100 نفر نیرو دارند. همچنین تنها 500 واحد صنعتی تولید کفش کشور که از وزارت صنایع جواز فعالیت دریافت کرده‌اند در حالی که 25 هزار واحد صنفی کارگاهی خانگی و خرد در زمینه تولید کفش در ایران به صورت رسمی و غیررسمی فعالیت می کنند که از دولت انتظار می‌رود به منظور توسعه این صنعت و امر اشتغال همکاری لازم را داشته باشد.

وضعیت نامطلوب واردات بی رویه تنها برای صنعت کفش ایران پیش نیامده است، به نظر می‌رسد، بازار صنایع دستی و فرش ایرانی هم با واردات بی رویه از چین و سایر کشورها برای همیشه تعطیل شود. در حال حاضر که هیچ‌ راهکاری برای رونق تولید و کاهش واردات صورت نگرفته است و صنایع تولیدی کوچک همچنان با ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کنند و کالاهای خارجی هم در بازارهای ایران جولان می دهند، معلوم نیست کارگران بیکار ایرانی چه خواهد شد. چرا که ارتباط بین افزایش نرخ بیکاری و افزایش میزان واردات، رابطه مستقیم است.

منبع:تسنیم-25دی-بخشی ازیک گزارش

9هزارنفرازکارکنان شرکت شلومبرژه، بزرگترین شرکت خدمات صنعت نفت اخراج می شوند

شرکت شلومبرژه، بزرگترین کمپانی فعال در ارائه تجهیزات و خدمات بخش صنعت نفت روز جمعه برنامه تجدید ساختار خود را تشریح کرد. براساس این برنامه ۹ هزار پست این شرکت معادل ۷ درصد نیروی کار آن حذف خواهد شد.

به گزارش16ژانویه یورونیوز،نوسان قیمت نفت در بازار و کاهش شدید قیمت آن از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ از جمله مهمترین عوامل اجرای برنامه تجدید ساختار در این شرکت است.

پیش از این میزان سود خالص شرکت شلومبرژه افت شدید کرده بود. در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ سود خاص آن ۲۶۰ میلیون یورو بود این در حالی است که در زمان ماشبه در سال ۲۰۱۳ به رقم ۱ میلیارد ۶۶۰ میلیون یورو دست یافته بود.

بیست وششم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری27دی1393

 

- احضارمجدد 7کارگرمعدن سنگ آهن بافق !

- تجمع کارگران معدن کوشک بافق در مقابل وزارت صنعت در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

احضاریکی ازکارگران به دفتر انتظامات وزارت صنعت واخذ تعهد کتبی

- گزارش از زامیاد خودرو

- پرستاران حضور در مراسم رسمی روز پرستار را تحریم می‌کنند

- ادامه اعتصاب بیش از1000کارگرنورد لوله صفا در پی خلف وعده کارفرما

- تجمع کارگران بازنشسته کارخانه پارسیلون مقابل استانداری لرستان دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا

- خطربیکاری3000کارگرکارخانجات گیتی پسنداصفهان را تهدید می کند

- نارضایتی کارگران معدن سنگرود از شرایط انتقال به طبس

- حضور عوامل کارفرما تحت عنوان نمایندگان کارگری در مراجع حل اختلاف

- مرگ کارگر ساختمانی در محمودآباد

احضارمجدد 7کارگرمعدن سنگ آهن بافق !

7کارگرمعدن سنگ آهن بافق که دردوردوم اعتصاب بازداشت ودر تاریخ ۱۲ شهریور ماه با قرار وثیقه و وکالت آزاد شده بودنددراوایل دی ماه مجدداً به جرم اخلال در نظم عمومی و خسارت به اموال دولت و غیره، به دادگاه احضار شدند.

در حال حاضر چند ماهی از آزادی بازداشت شدگان اعتراضات کارگری می گذرد اما سرنوشت آنها در هاله ای از ابهام باقی مانده است.پرونده شکایت بر خلاف قول مسئولین مختومه نشده و ۷ نفر آزاد شده مجدد به جرم اخلال در نظم عمومی و خسارت به اموال دولت و غیره، مجدداً به دادگاه احضار شده اند.

هفته گذشته خانواده های این هفت نفر به فرمانداری مراجعه تا پیگیر وضعیت شکایت شوند اما ظاهرا نه تنها جوابی در این رابطه دستگیرشان نشده است بلکه هنوز شاکی اصلی پرونده نیز مشخص نشده است.

روزهای اول شاکی هیئت مدیره سنگ آهن و فرمانداری بافق عنوان شده بود این درصورتی است که در حال حاضر افراد نامبرده شکایت خود را پس گرفته اند و دولت به عنوان شاکی پرونده معرفی شده است. منظور از دولت دقیقا چه شخص حقیقی یا حقوقی ای هست؟

اتفاقات اخیر معدن کوشک و امضاءنشدن قرارداد۱۶ نفر از نماینده کارگرانی که درجهت احقاق حقوقشان لب به سخن گشوده اند سئوالات زیادی را بهمراه می آوردازجمله:

آیا بازماندن پرونده ها بهانه ایست برای سکوت کارگران در مقابل حق خواهی آنها؟

آیا آزادی کارگران تنها وسیله ای بود برای آرام کردن مردم و شکستن اعتراض؟

 آیا جرم این ۷ نفر و اشخاص دیگری که شاید بعدها به دادگاه احضار میشوند جز پیگیری حقوق به حق مردم بافق و کارگران بوده است؟

گوشه های ازیک مقاله مندرج دربافق فردا

تجمع کارگران معدن کوشک بافق در مقابل وزارت صنعت در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان

احضاریکی ازکارگران به دفتر انتظامات وزارت صنعت واخذ تعهد کتبی

جمعی از کارگران معدن کوشک بافق با سفر به تهران صبح امروز (27 دی) در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

به گزارش27دی ایلنا، این کارگران که با لباس کار در این تجمع اعتراضی حضور پیدا کرده‌اند به گفتند که به نمایندگی از بیش از ۲۶۰ کارگر این معدن در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدشان طی ۲ماه گذشته و همچنین بی‌توجهی کارفرما نسبت به وعده‌های داده شده در مقابل وزارت صنعت و معدن تجمع کرده‌اند.

از حاشیه این تجمع اعتراضی ی نیز گزارش می‌رسد که یکی از کارگران در حین عکس‌برداری از اجتماع کارگران ،برای ارائه توضیحات به دفتر انتظامات وزارت صنعت هدایت شده و از او تعهد کتبی اخذ شده است.

به گفتهٔ کارگران قرار است نماینده حقوقی آنان به همراه اعضای شورای کارگری این معدن جهت مذاکره با مسولین وزارت صنعت و معدن به ساختمان مرکزی این وزارتخانه مراجعه کنند.

لازم به یادآوری است بیش از ۲۶۰ نفر از کارگران معدن کوشک بافق نزدیک به ۲ماه پیش در اعتراض به عدم پرداخت ۳ماههٔ مطالبات حقوقی خود به مدت یک هفته دست از کار کشیدند. اگر چه پس از ۵ روز اعتصاب ، حقوق یک ماه از سه ماه پرداخت شد و با مداخلهٔ فرمانداری و اداره کار شهرستان بافق در مذاکره با کارفرما و دریافت وعده پرداخت حقوق معوقه‌شان تا ۲۶ آذر، کار در این معدن را در نوبت کاری صبح پنج شنبه از سر گرفتند.

یکی از کارگرانی که در تجمع امروز حضور یافته بود در این باره گفت: کارگران از 26 آذر تا کنون خطاب به دو وزیر صنعت و کار نامه نگاری کرده‌اند اما هنوز هیچ اقدامی جهت بهبود شرایط ما صورت نگرفته است.

کارگران در این نامه که توسط نماینده حقوقیشان به این نهادهای دولتی تحویل داده شد، ضمن تشریح شرایط سخت کار و بی‌توجهی کارفرما نسبت به مطالبات حقوقیشان، دلایل اعتصابشان را تشریح کرده و از مسولین خواسته‌ بودند تا هرچه سریع‌تر به وضعیت غیر انسانی و ناعادلانه‌ای که به آن‌ها تحمیل شده است رسیدگی کنند.

بنابهمین گزارش، عمده‌ترین مطالبات کارگران معدن کوشک بافق اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختی کار و حق پله و تونل، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده در معدن و همچنین استاندارد سازی سیستم‌های برق و آب و تهویه و نامناسب بودن امکانات خانه بهداشت، پرداخت اضافه کاری طبق قانون و مواردی از این دست عنوان شده بود. همچنین کارگران خواهان رسیدگی کارفرما به وضعیت پرداخت دیهٔ دو کارگر این معدن که سال گذشته در حین کار در این معدن کشته شده بودند، هستند.

گفتنی است، معدن کوشک بافق یک معدن با مالکیت خصوصی است که توسط شرکت معدن بافق (سهامی عام) اداره می‌شود و با بیش از ۳۵۰ کارگر در در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

گزارش از زامیاد خودرو

گزارش رسیده از زامیاد خودرو:

در پی اعتصاب کارگران پارس خودرو و به نتیجه رسیدن آن … و ادامه اعتصاب کارگران ایران خودرو و مالیبل مبنی بر کم بودن حقوق و دستمزد … کارگران زامیاد نیز اقداماتی انجام داده اند . که منجر به عکس العمل شدید مدیریت این شرکت شد .

در پی شایعاتی مبنی بر اعتصاب به صورت نخوردن غذا در زامیاد در ابتدا در محل غذا خوری دوربین نصب شده است .سپس مبلغی به عنوان پاداش و عنایت مدیر عامل به حساب کارگران شارژ گردید . سپس با گروهی از معترضین توسط نماینده کارگران صحبت هایی شد تا آنها را آرام کنند . که در نتیجه منجر به نوشتن نامه هایی به مدیر عامل از طرف کارگران گردید. در نهایت مدیر عامل نیز طی اعلامیه ای از کارگران خواست که در جلسه هم اندیشی در محل نمازخانه شرکت کنند. در جلسه مذکور برخی کارگران با اعتراض به وضیعت حقوق خود خواستار افزایش پایه حقوق شدند اما مدیر عامل با گلایه از کارگران آنها را به کج فهمی و طمع ورزی و غرض ورزی متهم کرد و آنها را به قناعت دعوت کرد و اخطار کرد که کارگران در صورت اخراج کار جدیدی گیرشان نخواهد آمد و باید این وضعیت را تحمل کنند. ایشان وضعیت اقتصادی شرکت را برای افزایش حقوق مناسب ندانست و تاکید کرد برخی از اقداماتی که برای تامین معیشت کارکنان انجام داده است غیر قانونی بوده و بعدا زیر سوال خواهد رفت. . در حالی که این شرکت در سال جاری سوده ترین شرکت خودرو سازی بوده است.اما میزان حقوق و مزایای کارگرانش در رتبه بسیار پایینی قرار دارد. در حالی که این جلسه نتیجه ملموسی در پی نداشت به نظر میرسد بسیاری از کارگران تصمیم به عدم حضور برای صرف وعده های غذا گرفته اند .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۱۳۹۳/۱۰/۲۷

پرستاران حضور در مراسم رسمی روز پرستار را تحریم می‌کنند

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید جامعه پرستاری کشور امسال در هیچ یک از برنامه‌های رسمی روز پرستار شرکت نخواهد کرد.

به گزارش27دی ایلنا،محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با اعلام این خبر گفت: علی رغم گذشت بیش از یک ماه از تجمع گسترده پرستاران در شهرهای بزرگ کشور هنوز هیچ اقدام مثبتی از سوی دولت صورت نگرفته است.

دبیرکل خانه پرستار ضمن بیان این که «فرصت یک ماهه جامعه پرستاری برای پیگیری مطالبات به حقشان از طریق واحد ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به پایان رسیده است»، گفت: در جریان تجمع قبلی پرستاران واحد ارتباط مردمی ریاست جمهوری معترض شده بود که چرا مطالبات‌تان را از طریق نامه نگاری و از راه حقوقی پیگیری نمی‌کنید و ما برای اینکه حقانیت مان را نشان دهیم یک ماه صبر کردیم تا واحد‌های ذیربط به وعده‌هایی که در ارتباط با پیگیری مطالبات داشتند عمل کنند اما با گذشت یک ماه نه تنها وعده‌های داده شده به انجام نرسید بلکه اقدامات اخیر وزارت بهداشت نشان می دهد به گونه ای دیگر قرار است حرفه ی پرستاری را با مشکلات جدی مواجه کنند.

وی به اجرای نظام «پرداخت مبتنی بر عملکرد» در سیستم درمانی کشور اشاره کرد و گفت: در حالیکه هنوز اصلی ترین خواسته‌های پرستاران محقق نشده، مسولین وزارت بهداشت طرح نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد را در دستور کار قرار داده‌اند که شیوهٔ اجرای آن ظلم مضاعف به جامعه پرستاری کشور است و پرستاران را از وظیفهٔ اصلی شان که مراقبت از بیمار است باز می‌دارد.

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: ما آمادگی داریم در مجامع کار‌شناسی و تخصصی ناکارآمدی اجرای این طرح را به بحث بگذاریم.

شریفی مقدم تصریح کرد: پیگیری‌های مکرر و مستمر ما در واحد ارتباطات مردمی ریاست جمهوری نشان داده که هیچگونه پیشرفتی در پیگیری مطالبات جامعه پرستاری صورت نگرفته است. انتظار ما این بود که تجمع پرستاران در مقابل نهاد ریاست جمهوری به صورت مستقیم توسط عالیترین مقام اجرایی کشور دیده شود و پیگیری‌های لازم در خصوص مطالبات به حق جامعه پرستاری از طریق این نهاد تصمیم گیر انجام شود تا بیش از این شاهد التهاب در فضای پرستاری نباشیم.

سخنگوی کمیته پیگیری مطالبات جامعه پرستاری و دبیر کل خانه پرستار در پایان با ذکر این مطلب که جامعه پرستاری همچنان پیگیر مطالبات خود خواهد بود، از عدم مشارکت پرستاران در مراسم روز پرستار در اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل بی‌توجهی مسولین تصمیم گیر، کمیته پیگیری که در حال حاضر به صورت کشوری فعالیت می‌کند، تصمیم گرفت در گام اول در برنامه‌های متعددی که به مناسبت روز پرستار در ۵ اسفند برگزار می‌شود شرکت نکند.

گفتنی است، تجمع اعتراضی جامعه پرستاری ۲۳ آذر ماه ۹۳ در اعتراض به اختلاف فاحش در پرداخت‌ها بین پزشک و پرستار در واحدهای درمانی کشور و همچنین عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به صورت همزمان در بیش از ۵ استان کشور برگزار شد. پرستاران به اختلاف بیش از ۳۰۰ برابری دستمزد خود و پزشکان معترض‌اند. آن‌ها همچنین خواستار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند.

ادامه اعتصاب بیش از1000کارگرنورد لوله صفا در پی خلف وعده کارفرما

بیش از یک هزار کارگر کارخانه نورد و لوله صفا در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۶ ماه حق بیمه‌شان دست از کار کشیدند. کارفرما پیش از این وعده داده بود مطالبات بیمه‌ای کارگران را اواسط هفته گذشته پرداخت کند.

منابع کارگری می‌گویند عملکرد کارفرما در گذشته به گونه‌ای بوده است که کارگران نمی‌توانند به ادعای او مبنی بر قسط بندی مطالبات بیمه‌ای اعتماد کنند.

به گزارش27دی ایلنا،کارگران در روزهای گذشته گفته بودند مسئولان تامین اجتماعی ساوه به آنها گفته‌اند کارفرما حق بیمه شهریور و آذر ماه امسال را پرداخت کرده است اما هنوز حق بیمه معوقه دیگر ماه‌های دو سال گذشته را پرداخت نکرده است.

این گزارش می افزاید،کارفرما روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته را روز کاری اعلام کرده بود اما کارگران در اعتراض به تعلل او در پرداخت حق بیمه‌ معوقه‌شان، این دو روز را در کارخانه حاضر نشدند.

بر اساس این گزارش، کارفرما امروز (27 دی) با نصب اطلاعیه‌ای در تابلوی اعلانات تهدید کرده است که در صورت خودداری کارگران از تولید، برای معترض اعلام غیبت می‌کند.

کارگران پیش از این قصد داشتند تا روز یکشنبه به تولید ادامه دهند اما آنطور که خودشان می گویند عصر روز چهارشنبه هفته پیش اطلاعاتی به دست‌شان رسیده است مبنی بر اینکه کارفرما در وعده‌هایش صادق نیست.

در همین حال، یک مقام آگاه در تامین اجتماعی ساوه که نخواست نامش فاش شود گفت کارفرما برنامه‌ای برای پرداخت قسطی مطالبات کارگران ندارد و تاکنون مذاکره مشخصی در این باره صورت نگرفته است.

تجمع کارگران بازنشسته کارخانه پارسیلون مقابل استانداری لرستان دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا

کارگران بازنشسته کارخانه پارسیلون خرم‌آباد برای چندمین بار مقابل استانداری لرستان تجمع کردند.

 به گزارش 27دی فارس از خرم‌آباد، ظهر امروز حدود 40 نفر از بازنشستگان کارخانه پارسیلون خرم‌آباد به منظور اعتراض در پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود مقابل درب اصلی استانداری لرستان تجمع کرده و خواستار پرداخت مطالبات خود شدند.

یکی از کارگران بازنشسته این کارخانه گفت: علی‌رغم شکایت به دادگاه و اداره کار تاکنون موفق به دریافت سنوات بازنشستگی و حقوق دو سال پایانی کار خود نشده است و بسیاری از کارگران نیز علاوه بر دریافت نکردن سنوات بازنشستگی حقوق چند سال کار خود را از سال 88 به بعد دریافت نکرده‌اند.

وی گفت:این کارگران تاکنون بیش از 10 بار اقدام به تجمع برای رسیدگی به پرداخت حقوق‌شان کرده‌اند که هر بار بدون دریافت پاسخ قانع‌کننده‌ای آنها را به دریافت حقوق خود از کارفرمای شرکت ارجاع می‌دهند.

این کارگر بازنشسته افزود: این شرکت به کارفرمای بخش خصوصی واگذار شده که به تعهدات خود نسبت به کارگران پایبند نیست و سنوات خدمتی کارگران که مطابق عرف شرکت سالانه سه ماه بوده را به یک ماه کاهش داده، اما آن را نیز پرداخت نمی‌کند.

یکی دیگر از کارگران حاضر در تجمع گفت: 130 نفر از بازنشستگان شرکت پارسیلون هنوز موفق به هیچ‌گونه حقوق و سنوات بازنشستگی خود نشده‌اند و علاوه بر آن هر کدام بین یک تا شش سال نیز از حقوق سال‌های پایانی کار خود را طلب‌کار هستند.

وی واگذاری این شرکت را به بخش خصوصی بدون در نظر گرفتن همه جوانب باعث به وجود آمدن این مشکلات دانست و خواستار رسیدگی و عادلانه و سریع به خواسته کارگران از جانب استاندار لرستان و رئیس جمهور شد.

لازم به ذکر است، این تجمع مسالمت‌آمیز تا چند ساعت مقابل استانداری ادامه داشت و نیروی انتظامی نیز جهت جلوگیری از هر گونه اغتشاشی در محل حضور یافت.

خطربیکاری3000کارگرکارخانجات گیتی پسنداصفهان را تهدید می کند

در جلسه نمایندگان کارگران و کارکنان گیتی پسند با آقای غلامعلی قادری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان مشکلات کارگری این گروه صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و درخواست شد مدیران ارشد استان برای حل مسئله گیتی پسند ورود پیدا کنند.

به گزارش خانه خبر گیتی پسند، جمعی از نمایندگان کارگری این گروه صنعتی عصر روز سه شنبه 23 دی ماه به دیدار با آقای غلامعلی قادری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان رفتند تا مشکلات خود را با بالاترین مرجع تصمیم گیری و پیگیری مشکلات کارگری استان در میان بگذارند.

در این دیدار که در محل سالن جلسات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، نمایندگان کارگری گیتی پسند خواستار پیگیری حل مشکلات این گروه صنعتی از سوی این اداره کل شدند.

از جمله مهمترین خواسته هایی که از سوی نمایندگان کارگری گیتی پسند مطرح شد می توان به درخواست بازدید مقامات استانی به خصوص استاندار اصفهان از کارخانجات این گروه صنعتی و پیگیری جدی برای حل مشکل از سوی بالاترین مقام استانی، جلوگیری از بیکار شدن نزدیک به 3 هزار نفر کارگر و کارمند در گیتی پسند، در دستور کار قرار گرفتن بحران گیتی پسند در جلسات ارشد استانی و در جریان قرار گرفتن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بحران گیتی پسند اشاره کرد.

پس از اظهارات نمایندگان کارگری گیتی پسند، غلامعلی قادری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان صحبت های صریح و از دل برخواسته نمایندگان کارگری گیتی پسند را نشان از دغدغه بالای نمایندگان کارگری دانست و افزود: گیتی پسند چندان حال و روز خوبی ندارد و اگر به مشکلات  آن رسیدگی نشود، اتفاق بدی برای این مجموعه رخ می دهد که این نه تنها برای جامعه کاری استان بلکه برای کل کشور یک نقطه تاریک خواهد بود.

یادآوری:گروه صنايع گيتي پسند، يكي از مهمترين گروه هاي توليدي كشور است كه شركت‌هاي مختلفي چون: آتي لوله سپاهان، آذين لوله سپاهان، كيمياجاويد، اصفهان چالاك، سپهرپليمر، ديناپليمر، آتي قطعه و ... را شامل مي‌شود.

در حال حاضر بالغ بر 3000 نفر در اين گروه صنعتي مشغول به كار بوده و محصولات متنوع گيتي پسند علاوه بر فروش در اقصي نقاط ايران ، به تعداد زيادي از كشورهاي خارجي صادر مي شود.

نارضایتی کارگران معدن سنگرود از شرایط انتقال به طبس

کارگرمعدن زغال سنگ سنگرود:این انتقال نیست بلکه تبعید کارگران معدن سنگرود به بیابانهای اطراف شهر طبس است.

سر انجام پس از ماه‌ها اعتراض کارگری در معدن زغال سنگ سنگرود (البرز غربی)، منابع خبری ایلنا از انتقال ۵۱ نفر از کارگران این واحد معدنی تعطیل شده از استان گیلان به یکی از کارگاه‌های تولید زغال‌سنگ در ۳۵ کیلومتری معدن پروده طبس واقع در استان خراسان جنوبی خبر می‌دهند.

به گزارش 27دی ایلنا، پس از تعطیلی این معدن هم اکنون تعداد کارگران منتقل شده به سایر واحد‌های زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به ۸۳ نفر رسیده است. کارگران منتقل شده به شرایط نامتعارف و نامناسب کاری خود در کارگاهای دور از محل زندگی‌شان معترض اند.

بنا بر این گزارش، از مجموع ۱۳۲ کارگری که قرار بود برای پر کردن سابقه بازنشستگی خود به سایر معادن زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید انتقال پیدا کنند، هم اکنون ۳۲ نفر از کارگران معدن سنگرود به معدن «گلرود» واقع در استان مازندران منتقل شده‌اند و اخیرا نیز ۵۱ نفر دیگر بعد از یک اجتماع اعتراضی یک روزه، به یک کارگاه تولید زغال سنگ در ۳۵ کیلومتری معدن زغال سنگ پرورده طبس منتقل شده‌اند.

طبق اظهارات کارگران معدن سنگرود، این انتقال بدنبال دومین جلسه بررسی وضعیت بازنشستگی کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در روز ۲۶ مهر ماه در محل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انجام شده است. در این جلسه در خصوص وضعیت بازنشستگی کارگران تصمیم گیری شده است.

نماینده کارگران معدن زغال سنگ سنگرود با ابراز نارضایتی از شرایط کارگران منتقل شده معدن سنگرود به دو واحد معدنی «پرورده» طبس و «گلرود» مازندران گفت: کارگران معدن سنگرود در شرایطی انتقال پیدا کرده‌اند که نمایندگان دولت به هیج یک از شرایط کاری که قرار بود بعد از انتقال برای آنان فراهم شود عمل نکرده‌اند.

او با بیان اینکه کارگران منتقل شده به معدن طبس انتظار داشتند از شرایط مساوی با سایر کارگران شاغل در معدن پرورده طبس برخوردار باشند افزود: بعد از ورود به معدن ما را به کارگاهی فرستادند که شرایط محیطی، بهداشتی، ایمنی این کارگاه برای کار فراهم نبود.

او گفت: آنچه باعث نگرانی کارگران شده، امکانات حداقلی این کارگاه معدنی است. این واحد فاقد شرایط استخراج زغال سنگ، ایمنی کار و امکانات بهداشتی، تاسیساتی و اقامتی است. گویا تاکنون از این واحد هیچ زغالی استخراج نشده است.

به ادعای کارگران معدن سنگرود؛ علاوه بر آنکه این کارگران منتقل شده را با یک فاصله ۳۵ کیلومتری از کارگاه اصلی معدن پرورده بکار گماشته‌اند به آنان گفته شده به هر ترتیبی که است که باید با شرایط این کارگاه تولید زغال سنگ کنار بیایند.

به گفته نماینده کارگران «این انتقال نیست بلکه تبعید کارگران معدن سنگرود به بیابانهای اطراف شهر طبس است».

او افزود: کار در بیابانهای کویری طبس برای کارگرانی که در شهر خود و کنار خانواده‌هایشان در شرایط بهتری کار کرده‌اند بسیار سخت است. «ما چگونه می‌توانیم ۴ تا ۵ سال با این شرایط کنار بیاییم

نماینده کارگران گفت: به دنبال شرایط کار مشابه آنچه در معدن سنگرود داشتیم بودیم نه اینکه ما را برای کار به جایی ببرند که از خود بی‌خبریم چه برسد از خانواده‌هایمان.

به گفته وی، وضعیت کار کارگران سنگرود در معدن طبس و گلرود به صورت ۱۵ روز کار و ۱۵ روز استراحت تعریف شده است که کارگران در ایام استراحت می‌توانند در کنار خانواده‌های خود باشند. اما بعید به نظر می‌رسد که با توجه به بعد مسافت محل کار و محل سکونت، کارگران در موعد مقرر بتوانند به دیدار خانواده‌هایشان بروند.

حضور عوامل کارفرما تحت عنوان نمایندگان کارگری در مراجع حل اختلاف

یک فعال حقوق کارگران نسبت به حضور سرپرستان کارگاه‌ها و مدیران میانی واحدهای تولیدی در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف استان خوزستان تحت عنوان نماینده کارگری انتقاد کرد.

به گزارش27دی ایلنا،وی گفت: نحوه تشکیل و انتخاب برخی از نمایندگان کارگری عضو در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف استان خوزستان با قانون کار و آیین نامه‌های مربوطه مغایر است.

او افزود: برخی از نمایندگان کارگری عضو در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف استان خوزستان یا از مدیران میانی واحدهای تولیدی انتخاب می‌شوند یا از سرپرستان کارگاه‌ها و در اصل نماینده کارفرمایان هستند.

نماینده اخراجی کارگران نگهبان مزارع شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون شوشتر تصریح کرد: حضور این افراد به عنوان نماینده کارگری در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف به نوعی به چالش کشیدن و دور زدن قانون کار است.

وی در ادامه با اشاره به پرونده خود و شمار دیگری از همکارانش در هیات حل اختلاف اداره کار شوشتر، گفت: دی ماه سال گذشته من و دو نفر دیگر از همکارانم از واحد نگهبانی مزارع شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون اخراج شدیم.

این فعال کارگری با اشاره به تایید حکم اخراج خود و همکارانش در هیات تشخیص اداره کار شوشتر در ماه‌های گذشته، گفت: هم اکنون در هیات حل اختلاف اداره کار شوشتر طرح دعوی کرده‌ایم و خواستار پرداخت حقوق ایام بلاتکلیفی و بازگشت به کار خود هستیم.

او تصریح کرد: هیات حل اختلاف باید با توجه به سابقه کار و مستمر بودن شغل‌مان بر اساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار رای به بازگشت به کار دهد و هر تصمیم دیگری مشروعیت این مرجع حل اختلاف را از بین خواهد برد.

مرگ کارگر ساختمانی در محمودآباد

یک کارگر ساختمانی در محمودآباد بر اثر سقوط از یک ساختمان چهارطبقه جان باخت.

به گزارش 27دی ایلنا، ماموران پاسگاه انتظامی سرخرود شهرستان محمودآباد شب گذشته (26 دی) در پی کسب خبری مبنی بر مرگ مرد ۳۰ ساله در یکی از مناطق مسکونی سریعا به محل حادثه عزیمت کردند.

ماموران با حضور در محل حادثه با انجام تحقیقات از شاهدان عینی دریافتند فردی به نام «حسین ـ س» ۳۰ ساله و اهل استان اردبیل، حین کار در یک ساختمان از طبقه چهارم به پایین سقوط کرده است.

بیست وهفتم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری28دی1393

- تجمع دوباره کارگران مجتمع مس خاتون آباد شهربابک مقابل فرمانداری

- صدور حکم تعلیق برای یکی از کارگران دخانیات کردستان

- تجمع ۳۰ کارگر بازنشسته مقابل تامین اجتماعی سقز

- کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد ۷ ماه حقوق معوقه دارند

عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران فضای سبزشهرداری بروجرد

- سه ماه تعویق حقوق ۲۱۰ کارگر کارخانه آریا خزر شمال

- حداقل عیدی امسال کارگران یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان تعیین شد

- کمپین آزادی معلمان زندانی ،رسول بداقی ومحمود باقری

- پیگیری مجدانه شکایت هزار کارگر از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از صندوق سازمان تامین اجتماعی + متن کامل لایحه 15 صفحه ای دکتر خلیل بهرامیان

- وزارت نیرو و شهرداری در برابر برق گرفتگی کارگران پاسخگو باشند

تجمع دوباره کارگران مجتمع مس خاتون آباد شهربابک مقابل فرمانداری

کارگران اقماری شرکت ذوب خاتون آباد بار دیگر در مقابل فرمانداری تجمع کردند. 

به گزارش 28دی بابک آنلاین، امروز(28دی)شماری از کارگران شرکتهای اقماری ذوب خاتون شهربابک دوباره در مقابل فرمانداری شهرستان تجمع کردند.

گفتنی است این افراد چهارشنبه هفته گذشته در مقابل فرمانداری تجمع کردند که بعد از حضور و پاسخگویی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری و مدیر مجتمع مس شهرستان به سوالات آنها مکان را ترک کردند

معترضین که از پاسخ این دو تن قانع نشدند صبح امروز دوباره در مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مشکل خود شدند.

درهمین رابطه:

تجمع کارگران مجتمع مس خاتون آباد شهربابک مقابل فرمانداری دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامشان!

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهربابک: اگر بخواهد کاری خلاف قانون صورت گیرد طبق قانون با شما برخورد می شود.

از ابتدای صبح امروز(چهارشنبه) شماری از کارگران شرکتهای اقماری ذوب مس خاتون شهربابک دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامشان مقابل فرمانداری شهرستان دست به تجمع زدند.

این کارگران که از پروژه های پالایشگاه ، اکسیژن، اسید، انبار کنسانتره  و کانی مس بودند علت تجمع خود را آزمون استخدامی اخیر مجتمع مس شهربابک اعلام کردند.

به گزارش24دی بابک آنلاین،یکی از این معترضان گفت: آقای سعدمحمدی مدیر عامل اسبق شرکت مس در ابتدای کار پروژه قول جذب تمام نیروها به هنگام راه اندازی شرکت را دادند و همین امر سبب شد تا 4 سال با حقوق کم به امید جذب در پروژه پالایشگاه  کار کنیم. اکنون مسئولین وقت شرکت مس خواستار ارائه مدرک کتبی از صحبتهای آقای سعدمحمدی شده اند این امر سبب شده ما دیگر به گفته های شفاهی مسئولین مس اعتماد نداریم.

اما امروز به علت عدم حمایت مسئولین شهرستان از کارگران پروژه های فوق؛ مجتمع مس برای تامین نیروی مورد نیاز این شرکت آزمونی ترتیب داده است که خیلی از این نیروها شرایط ثبت نام را ندارند.

یکی دیگر از معترضین گفت: اکثر این نیروها به امید قول مسئولین تشکیل خانواده دادند که اکنون قریب به 1500 نفر با حقوق کم زندگی می کنند. اما اکنون که شرکت آماده کار است می خواهند افراد دیگر را جذب کنند و مسئولین باید از ما حمایت کنند.

معترض دیگری گفت: مسئولین مس باید پاسخ بدهند چرا وقتی قرار است آزمون برگزار شود از نیروهای بیکار بومی جذب نمی شوند و تماما افراد غیر بودمی با حقوق 3 برابر افراد بومی جذب می شوند. به طور مثال در پروژه پالایشگاه 600 نفر مشغول به کار می باشند که 130 نفر بومی شهرستان و بقیه افراد غیر بومی هستند

وی افزود: همه ما 4 سال پیش قانونی و با نامه اداره کار به پروژه ها معرفی شده ایم.

بنابه گزارش همین منبع، میثم یزدان پناه ابوسعیدی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهربابک به همراه مهندس کمالی مدیر مجتمع مس شهربابک ظهر امروز در جمع کارگران معترض خاتون آباد حضور یافت و گفت: اگر یک ماه جلوی فرمانداری هم بنشینید تا زمانی که خسارت به اموال دولتی، توهین به اشخاص و بر خلاف نظام کاری صورت نگیرد هیچ کس با شما کاری ندارد اما اگر بخواهد کاری خلاف قانون صورت گیرد طبق قانون با شما برخورد می شود.

صدور حکم تعلیق برای یکی از کارگران دخانیات کردستان

ایلنا طی گزارشی بتاریخ28 دی از صدور حکم تعلیق برای یکی از کارگران دخانیات کردستان،خبرداد.

براساس این گزارش،این کارگر کارخانه دخانیات کردستان  به دلیل پی‌گیری مطالبات همکارانش با حکم تعلیق از کار مواجه شده است.

این گزارش می افزاید،پس از آنکه مدیریت کارخانه دخانیات کردستان حاضر نشد تا در خواست کارگران را برای بهبود وضعیت پرداخت حقوق کارگران بپذیرد، در اقدامی غیر منتظره حکم تعلیق این کارگررا صادر کرد.

تجمع ۳۰ کارگر بازنشسته مقابل تامین اجتماعی سقز

حدود ۳۰ کارگر که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده‌اند صبح امروز (یکشنبه ۲۸ دی) مقابل یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در شهرستان سقز تجمع کردند.

به گزارش 28دی ایلنا، این گروه از کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری‌شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند.

بر اساس این گزارش، سازمان تامین اجتماعی مستمری این گروه از کارگران بازنشسته را بر اساس حقوق آخرین دو سال پرداخت حق بیمه یعنی حقوق بیست و چهار و بیست و پنجمین سال کاری محاسبه کرده است.

معترضان می‌گویند سازمان تامین اجتماعی هزینه‌ای را که بابت ۵ سال زودتر بازنشسته کردن آنان دریافت کرده است در محاسبه مستمری‌شان در نظر نگرفته است.

میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه.

بر این اساس متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارت است از مجموع مزد یا حقوق بیمه شده که بر اساس آن حق بیمه پرداخت شده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار.

مستمری ناعادلانه بازنشستگان پیش از موعد

بنابه گزارش همین منبع،گروهی از مستمری ‌بگیران تامین اجتماعی که شمار آن‌ها تا حدود ۴۰ هزار نفر می‌رسد و پیش از بازنشسته شدن برابر قوانین کار و تامین اجتماعی در استخدام دستگاه‌های دولتی بودند، در فاصله سالهای ۸۶ تا ۸۹ با مصوبه دولت و مجلس از مزایای پنج سال سنوات ارفاقی استفاده کردند و پیش از موعد بازنشسته شدند.

بر اساس مقرراتی که به بازنشستگی پیش از موعد این گروه از کارگران دولت منجر شد، سازمان تامین اجتماعی در زمان صدور حکم بازنشستگی این کارگران، حق بیمه و مستمری مربوط به سنوات ارفاقی را به نرخ روز دریافت کرده است و علاوه بر آن بابت هر سال باقیمانده تا پر شدن سابقه پرداخت حق بیمه، مبلغ اضافی دیگری را که بصورت پلکانی و با ضریب ۱. ۱ محاسبه می‌شد دریافت کرده است.

براین اساس چنانچه در سال ۸۶ قرار بود تا یک کارگر شاغل در دستگاه دولتی با استفاده از این مصوبه پس از ۲۵ سال پرداخت حق بیمه بصورت پیش از موعد بازنشسته شود، دولت در مقام کارفرما می‌بایست از یکسو به نرخ سال ۸۶ معادل ۵ سال حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد و از سوی دیگر بابت همین ۵ سال مبلغ اضافی دیگری را که با ضریب ۱. ۱ و بصورت پلکانی و تصاعدی محاسبه می‌شد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کرد.

طبق گفته این گروه از بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی در شرایطی که بابت بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها همه هزینه‌های جانبی را محاسبه و از کارفرما دریافت کرده است اما در محاسبه و پرداخت مستمری آن‌ها بدحسابی و کم فروشی کرده است.

بر این اساس در شرایطی که مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی میانگین جمع حقوق بیمه پرداخت شده دو سال آخر سابقه کاری است، سازمان تامین اجتماعی مستمری این تعداد از بازنشستگان پیش از موعد را بدون محاسبه هزینه‌های مربوط به سنوات ارفاقی محاسبه کرده است.

معترضان به این شیوه محاسبه سازمان تامین اجتماعی مدعی‌اند که برابر قانون وقتی کارفرمایان آن‌ها همه هزینه‌های اضافی بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها را پرداخت کرده است دلیلی ندارد که این هزینه‌ها در محاسبه مستمری‌های آن‌ها لحاظ نشود.

بازنشستگان معترض می‌گویند مستمری آنان که بدون محاسبه ۵ سال ارفاق سنوات بازنشسته شده‌اند با یک بازنشسته معمولی که با سنوات کامل بازنشسته شده است حدود یک میلیون تومان اختلاف دارد.

این گروه از بازنشستگان با یادآوری اینکه در فاصله سالهای ۸۶ تا ۹۰ حدود ۵ هزار نفر از آن‌ها با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری توانستند سازمان تامین اجتماعی را نسبت به تغییر شیوه محاسبه مستمری‌های خود وادار سازند، می‌گویند از سال ۹۰ سازمان تامین اجتماعی در شیوه بازنگری مستمری همه بیمه شدگانی که چنین وضعیتی بازنشسته بودند تجدید نظر کرد اما در ‌‌‌نهایت از سال ۹۱ تاکنون این سازمان به استناد رای جدید دیوان عدالت اداری در محاسبه مستمری‌های آن‌ها به شیوه سابق کم فروشی و بدحسابی کرده و هزینه‌های مربوط به سنوات ارفاقی را نادیده گرفته است.

کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد ۷ ماه حقوق معوقه دارند

عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران فضای سبزشهرداری بروجرد

کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد حدود ۷ ماه است حقوق نگرفته‌اند. علاوه براین پول بیمه از حقوق این کارگران کسر می شود اما بیمه ما کامل پرداخت نمی‌شود، یعنی در طول سال فقط چند ماهحق بیمه برایشان واریزمی شود.به این کارگران هیچ گونه عیدی و پاداشی هم داده نمی شود.

 به گزارش 28دی تسنیم ، کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد سال هاست که به خاطر نگرفتن حقوق ماهیانه با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا که این کارگران همیشه بعد از چهار یا پنج ماه حقوق می‌گیرند، اما مشکل اینجاست که بعد از ماه‌ها فقط حقوق یک ماه (600 هزار تومان) را دریافت می‌کنند و این روند ادامه پیدا کرده است و این مسئله سبب شده زندگی را به سختی بگذرانند.

کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد به خاطر مشکلات مالی گله‌مندی خود را به مسئولان مربوطه ابلاغ می‌کنند اما متأسفانه تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده اند.

 محمد کارگر فضای سبز می‌گوید: چند سال است که پیمانکار بخش خصوصی با مجوز شهرداری مسئولیت فضای سبز خرم آباد را برعهده گرفته است و متأسفانه ماهیانه حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کند و بعد از پنج، شش ماه حقوق یک ماه را به ما می‌دهند.

وی با اشاره به تأخیر در گرفتن حقوق خود افزود: با زندگی متأهلی سختی‌های زیادی می کشیم و این مسئله سبب شده همیشه شرمنده زن و بچه ام باشم از طرفی هم به خاطر ترس از بیکار ماندن مجبور شده‌ام این کار را سال‌ها با این شرایط ادامه دهم.

محمد بیان کرد: به خاطر نگرفتن حقوق ماهیانه همیشه مجبور می شوم که برای گذاراندن زندگی از اطرافیانم با وعده چند ماهه قرض بگیرم تا بتوانم نیازهای خانواده ام را برآورده کنم.

وی گفت: با وجود حقوق نگرفتن به موقع، مشکل بیمه هم داریم، پول بیمه از حقوق ما کسر می شود اما بیمه ما کامل پرداخت نمی‌شود، یعنی در طول سال فقط چند ماه برای ماه بیمه حساب شده است.

مصطفی یکی دیگر از کارگران فضای سبز با اشاره به دغدغه های زندگی اش، عنوان کرد: کارگر فضای سبز هستم و همیشه با نگرفتن حقوق به موقع، در زندگی با مشکلات زیادی مواجه‌ام چرا که از یک طرف از عهده مخارج سنگین خانواده برنمی آیم و از طرف دیگر اجاره نشین هستم و با داشتن چند دانش آموز، سختی زندگی برایم چند برابر شده است.

وی افزود: اگر حقوق ما به موقع پرداخت شود، بالأخره تکلیف خود را می دانیم و همیشه بدهکار دیگران نیستیم.

آقای کوشکی یکی دیگران از کارگران فضای سبز شهرداری خرم آباد گفت: با وضعیت حقوق گرفتنمان همیشه مشکل مالی داریم و واقعا" از عهده مخارج و هزینه های تحصیل فرزندانم برنمی آیم و همیشه بدهکار مغازه دارهای محله هستم اما سوالم از مسئولان این است که با این شرایط مگر می شود هر روز نان خالی را هم از نانوایی محل قرض کرد.

وی تصریح کرد: وقتی بعد از چند ماه، حقوق یک ماه را می گیرم به طور کلی همه حقوقم را به جای قرض مردم می دهم و این چرخه ادامه دارد و نکته ای که هست اینکه ما هیچ گونه عیدی و پاداشی هم نداریم، از مسئولان تقاضا داریم به وضعیت کارگران فضای سبز رسیدگی کنند.

علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این زمینه اظهار داشت: شهرداری خرم آباد خدمات فضای سبز را به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار کرده است و کارگرانی که در این بخش شاغل هستند، 500 نفر هستند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کارگران فضای سبز فصلی کار می کنند، بنابراین نوع کار آنها هم متناسب با شرایط آب و هوا است و به نوعی تعداد این کارگران در فصل تابستان به دو برابرهم می رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: پرداخت حقوق و مزایای کارگران فضای سبز خرم آباد برعهده پیمانکاران بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد شهرداری هفت ماه حقوق کارگران فضای سبز را بدهکار است .

وی تصریح کرد: کارگران فضای سبز شهرستان بروجرد نیز با این مشکل مواجه هستند به طوری که تأمین اجتماعی جلوی حساب ها را بسته بود اما اکنون حساب باز شده است تا مطالبات تأمین اجتماعی نیز پرداخت شود.

آشتاب خاطرنشان کرد: تعداد کارگران فضای سبز شهرستان بروجرد 275 نفر است که نزدیک چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

سه ماه تعویق حقوق ۲۱۰ کارگر کارخانه آریا خزر شمال

در حالی که منابع خبری در کارخانه آریا خزر شمال واقع در شهر صنعتی نکا از سه ماه تأخیر در پرداخت حقوق ۲۱۰ کارگر این کارخانه خبر می‌دهند، مدیر عامل این واحد تولیدی ضمن تایید معوقات حقوقی کارگران، اعلام کرد به دلیل نبود سرمایه در گردش توان پرداخت به موقع حقوق کارگران را از دست داده است.

به گزارش28دی ایلنا،صدر الدین بامتی، مالک کارخانه آریا خزر شمال در این باره گفت: از سال ۸۸ که این واحد تولید کننده کیسه‌های نایلونی با ۱۷ کارگر آغاز به کار کرد سرمایه در گردش کارخانه به راحتی جوابگوی منابع مالی کارخانه بود اما بعد از گذشت چند سال با افزایش چند برابری هزینه‌ها از جمله مواد اولیه، امروز توان مالی کارخانه محدود شده است.

او گفت: سال ۸۸ برای تهیه هر کیلو مواد اولیه (مواد پتروشیمی پلی پروپیلن) هزار و ۱۰۰ تومان پرداخت می‌کردیم اما امروز این مبلغ به ۴۸۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

او مهم‌ترین عامل تعویق حقوق کارگران کارخانه آریا خزر شمال را ناشی از عدم وجود سرمایه در گردش دانست و در ادامه با بیان اینکه معوقات حقوقی کارگران یکسان نیست گفت: مجموع طلب کارگران از کارخانه حدود ۳۵۰ میلیون تومان مربوط به حقوق ماه‌های مهر، آبان و آذر است.

او افزود، علاوه بر معوقات سه ماهه اخیر، پیش از این نیز حقوق کارگران این کارخانه تا ۵ ماه به تعویق می‌افتاد.

به گفته کارفرما، برای جبران مشکلات مالی این واحد تولیدی نیاز به دریافت تسهیلات بانکی است اما وامهایی که به این کارخانه پیشنهاد می‌شود با بهره‌های بانکی بالاست و توان بازپرداخت بهره این وام‌ها را نداریم. از جانب دیگر برخی از بانکهای شهرستان برای پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان اسناد کارخانه را به عنوان ضمانت وام قبول نمی‌کنند.

به گفته رئیس هیت مدیره شرکت آریا خزر شمال، این واحد تولیدی  که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان کیسه‌های نایلونی در استان مطرح است در ۱۰ ماه گذشته با حداقل ظرفیت تولید کار می‌کرده است.

مالک کارخانه آریا خزر شمال با بیان اینکه مسئولان شهرستانی بویژه فرمانداری توجهی به مشکلات تولید کنندگان در بخش خصوصی ندارند، گفت: چند سال است که ما (تولید کنندگان) هر چه فریاد می‌زنیم هیچ مسئولی صدای ما را نمی‌شنود. آیا منطقی است که ما میلیار‌دها تومان سرمایه خود را در بخش تولید بکار بگیریم اما با سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی مسئولان سرمایه ما به زیان برسد.

حداقل عیدی امسال کارگران یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان تعیین شد

حداقل عیدی کارگران امسال یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۸۲۶ هزار تومان خواهد بود.

 به گزارش 28دی فارس، عیدی آخر سال کارگران برای سال جاری بر اساس قانون کار تعیین شد.

براین اساس حداقل دستمزد کارگران 608 هزار تومان بوده که طبق قانون حداقل عیدی 1 میلیون 216 هزار تومان و حداکثر آن 1 میلیون 825 هزار تومان خواهد بود.

سال گذشته نیز حداقل دستمزد 487 هزار تومان تعیین شده بود که بر مبنای آن کارگران حداقل 974 هزار تومان و حداکثر 1 میلیون 461 هزار تومان عیدی گرفتند.

کارفرمایان مکلف هستند که عیدی آخر سال را تا پیش از پایان سال به کارگران پرداخت کنند.

براین اساس طبق ماده واحد قانون کار کلیه کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش بپردازند . مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

تبصره1- مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یکسال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در فوق تجاوز نماید.

کمپین آزادی معلمان زندانی ،رسول بداقی ومحمود باقری

به نام خداوندجان وخرد

اینک آزادی                                                                                                              

بیش ازپنج سال ازمحبوس شدن رسول بداقی وحدودچهارسال ازآغاززندانی شدن محمودباقری دیگرمعلم شریف کشورمان می گذرد.پنج سال است که رسول بداقی بدون حتی یک روز مرخصی درزندان به سرمی بردواین درحالی است که سابقه دارترین مجرمان توانسته اندازحق قانونی مرخصی زندانیان بهره مند شوند.دخترکان معصوم رسول بداقی سال هاست که آغوش پرمهرپدرراانتظارمی کشند وفرزندان محمودباقری نیزدرحساس ترین دوران زندگی ازراهنمایی هاوحمایت های پدرمحرومند.این همه ، تنهاوتنها به جرم دفاع صادقانه ازحقوق صنفی همکاران ان هم درنظام اسلامی بسیار شگفت انگیزوتاسف آورمی نماید.لذاماامضا کنندگان زیر ، به این وسیله ،انتظار به حق خانواده های این عزیزان رابرای آزادی بی قیدوشرط آنها تایید نموده وازمسوولان می خواهیم که هرچه سریع تر شرایط لازم رابرای رهایی آن ها فراهم نمایند.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

نکته: تهیه کنندگان بیانیه  همه همکاران فرهنگی  ، فعالان صنفی ومدنی  درعرصه های مختلف اجتماعی وایرانیان آزادیخواه درسراسر کشور را به امضای این بیانیه دعوت می کنند.

لینک جهت امضا:

https://docs.google.com/forms/d/1KvTZaE7EgEmirOb9PYYnKtfZfpqJzu265U4yKHhtiN4/viewform

پیگیری مجدانه شکایت هزار کارگر از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از صندوق سازمان تامین اجتماعی + متن کامل لایحه 15 صفحه ای دکتر خلیل بهرامیان

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بهمن ماه سال گذشته و بدنبال انتشار اسناد مربوط به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از صندوق سازمان تامین اجتماعی، 1000 کارگر شاغل و بازنشسته با انتخاب هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران(جعفر عظیم زاده، پروین محمدی، شاپور احسانی راد، شیث امانی، شریف ساعد پناه و جمیل محمدی) به عنوان نماینده های خود شکایتی را با وکالت آقای دکتر خلیل بهرامیان بر علیه این چپاول از دسترنج کارگران مطرح کردند. در این راستا دکتر خلیل بهرامیان در ادامه پیگیریهای شکایت موکلین خود  لایحه ای 15 صفحه ای را به دادگاه تسلیم و  خواهان بازداشت سعید مرتضوی به عنوان متهم اصلی این پرونده شد. خبر درخواست بازداشت سعید مرتضوی از جمله خبرهای مهمی بود که طی هفته گذشته در بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاریها انعکاس ویژه ای پیدا کرد. در این میان روزنامه توقیف شده مردم امروز، روزنامه قانون و خبرگزاری ایرنا هر کدام طی مصاحبه هایی با دکتر خلیل بهرامیان به این مسئله پرداختند و بسیاری از خبرگزاریها و سایتهای اینترنتی پربیننده اقدام به انعکاس آن کردند.

لینک متن کامل: http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4157

وزارت نیرو و شهرداری در برابر برق گرفتگی کارگران پاسخگو باشند

رییس مرکز تحقیقات سوختگی از شهرداری ها و وزارت نیرو خواست تا در برابر برق گرفتگی های کارگران پاسخگو باشند.

به گزارش28دی ایرنا،دکتر «محمدجواد فاطمی» اظهارداشت: برق گرفتگی گارگران بر اثر برخورد ابزار آنان با سیم های برق عایق بندی نشده صورت می گیرد.

فاطمی افزود: سیم های عایق بندی نشده برق، طی سال، موجب ده ها برق گرفتگی و معلولیت و نقص عضو می شود که در این میان ، کارگران میلگرد به دست ، بیشترین قربانیان این برق گرفتگی ها به شمار می آیند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون دو جلسه با حضور مسوولان وزارت نیرو و همچنین مکاتباتی با شهرداری در خصوص عایق بندی سیم های برق داشته ایم و حتی از طریق معاونت ریاست جمهوری نیز این موضوع پیگیری شده که به نتیجه قطعی نرسیده است.

فاطمی ادامه داد : هنوز درباره عایق بندی سیم های برق ، تغییر جدی ایجاد نشده است و دستورالعمل مشخصی وجود ندارد تا کارفرمایان موظف شوند که سیم های برق را عایق بندی کنند.

رییس مرکز تحقیقات سوختگی اظهارداشت: سالانه 150 تا 200 تن در کشور دچار برق گرفتگی و 65 درصد آنان دچار معلولیت و قطع عضو می شوند.

وی ادامه داد:همچنین تاکنون قوانین از سوی نهادهای تصمیم گیرنده رسمی مانند وزارت نیرو و شهرداری در خصوص عایق بندی سیم های برق، اصلاح نشده است.

وی تاکید کرد: با اصلاح سیستم های ایمنی محل کار، آمار برق گرفتگی در کشور کاهش می یابد.

بیست وهشتم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری29دی1393

 

- تکذیبه ی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در مورد اطلاعیه اعتصاب عمومی کارگران

- شکایت کارفرما از ۶ کارگر سیمان سپاهان برای دریافت ۱۰ میلیارد خسارت اعتصاب

- مقرارت کار در مناطق آزاد پاسخگوی کارگران پروژ‌ه‌ای نیست

- تجمع کارگران کارخانه ماشین لنت تهران مقابل تامین اجتماعی سمنان

- ورود شورای تأمین لرستان برای بررسی دلایل اعتراض کارگران کارخانه نخ پارسیلون

-۱۰۰ کارگر شهرداری «سی سخت» ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند/ معرفی کارگران به کمیته امداد

- هفت سال انتظار کارگران پل میان‌گذر ارومیه برای دریافت سنوات خدمت

- کارگران دفتر رامپکو در ماهشهر ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند

- سی وچهارمین شماره پیام سندیکا منتشر شد

تکذیبه ی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در مورد اطلاعیه اعتصاب عمومی کارگران

چند روزی است اطلاعیه ای منتشر شده و کارگران را به اعتصاب عمومی از اول بهمن دعوت کرده است. متاسفانه در یک اقدام غیر دوستانه نام سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در اول این بیانیه آمده است.

 سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ضمن تماس با اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه اطلاع یافت چنین اطلاعیه ای را امضا ننموده اند و نام سندیکای کارگران هفت تپه را در زیر این اطلاعیه تکذیب می کنند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و سندیکای کارگران فلزکارو مکانیک از همه سایت ها و دوستداران سندیکاهای کارگری می خواهند که این تکذیبه را منتشر کنند.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۱۳۹۳/۱۰/۲۹

شکایت کارفرما از ۶ کارگر سیمان سپاهان برای دریافت ۱۰ میلیارد خسارت اعتصاب

مدیرعامل سیمان سپاهان با طرح دادخواست در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی (جزایی) دادگستری شهرستان مبارکه، خواستار محاکمه ۶ تن از نمایندگان کارگران پیمانی این کارخانه برای دریافت غرامت اعتصاب کارگران سیمان سپاهان در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال شد.

به گزارش 29دی ایلنا، «محمدصادق نادری»، «مجید امیریان»، «علی یزدانی»، «مهران جعفری»، «حسینقلی منصوریان» و «محمد علیرضایی» ۶ کارگری هستند که مدیرعامل سیمان سپاهان در شرح دادخواست خود برای ریاست دادگاه مبارکه خواستار محکومیت‌شان به پرداخت قریب به ده میلیارد ریال به عنوان غرامت اعتصاب شده است.

کارفرما در شرح این دادخواست مدعی شده است کارگران پیمانی سیمان سپاهان در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال به تحریک این ۶ نماینده کارگری تجمع کردند و کارخانه در پی برپایی این تجمعات اعتراضی، قریب به یک میلیارد تومان زیان کرده است.

مدیر عامل سیمان سپاهان علاوه بر درخواست محکومیت این کارگران به پرداخت غرامت اعتصاب، از ریاست دادگاه مبارکه خواسته است آنها را به پرداخت خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی، حق الوکاله و... محکوم کند.

این دادخواست در شرایطی در قوه قضاییه طرح شده است که کارگران می‌گویند در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال با توجه به ماده ۱۴۲ قانون کار و در اعتراض به خلف وعده کارفرما مبنی بر تبدیل وضعیت کارگران پیمانی به قرارداد مستقیم در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند.

این دادخواست از آن جهت قابل تامل است که ماده ۱۴۲ قانون کار به صراحت حق کاهش عمدی تولید را برای کارگران به رسمیت شناخته است. در این ماده قانونی آمده است: «در صورتی که اختلاف نظر در مورد مواد مختلف این قانون و یا پیمان‌های قبلی و یا هر یک از موضوعات مورد درخواست طرفین برای انعقاد پیمان جدید، منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شود، هیات تشخیص موظف است بر اساس درخواست هر یک از طرفین اختلاف و یا سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، موضوع اختلاف را سریعاً مورد رسیدگی قرار داده و اعلام نظر نماید

مدیر عامل سیمان سپاهان این دادخواست را به محتویات پرونده شکایت قبلی خود از این ۶ کارگر مستند کرده است. او پیش‌تر از این کارگران به اتهام اخلال در نظم در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی (جزایی) دادگستری مبارکه شکایت کرده بود.

در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: کارفرما دادخواست جدید خود درباره این ۶ کارگر را به اعتراف نامه‌ای که در جریان شکایت قبلی و تحت فشار روانی از آنها اخذ شده بود مستند کرده است.

کارفرما در شرح دادخواست خود خطاب به ریاست دادگاه مبارکه گفته است: «نمایندگان شرکت‌های پیمانکاری کارخانه سیمان سپاهان در تاریخ‌های ۱۹ و ۲۰ مهر ماه امسال بدون هر گونه دلیل و مجوز قانونی سایر پرسنل شرکت‌های پیمانکاری را تحریک به تعطیلی خطوط بارگیری و تجمع و اعتصاب در سطح این شرکت کرده که در نتیجه اقدامات مجرمانه مشارالیهم این شرکت قادر به ایفاء تعهدات داخلی و صادراتی خود نشده و بر اثر اقدامات مجرمانه نامبردگان، شرکت قریب به مبلغ ده میلیارد ریال از منافع ممکن الحصول محروم و متضرر مانده است که در همین ارتباط نیز شکایتی علیه نامبردگان تحت عنوان اخلال در نظم مطرح که پس از صدور کیفر خواست به شعبه ۱۰۱ کیفری ارجاع و به کلاسه ۹۳۰۹۸۳ ثبت شده است. از این رو با تقدیم دادخواست و مستندا به بند ۲ ماده ۹ قانون آیین دادرسی کیفری، تقاضای صدور حکم دایر بر محکومیت نامبردگان به پرداخت خسارت ناشی از وقوع جرم با جلب نظر کار‌شناس و به شرح دادخواست و سایر خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل و غیره را دارد

لازم به ذکر است کارفرما در حالی خواستار محکومیت نمایندگان کارگران به پرداخت غرامت اعتصاب شده است که پیش‌ از این در رابطه با اخراج محمدصادق نادری از نمایندگان کارگران پیمانی این کارخانه گفته بود اخراج آقای نادری ارتباطی با سیمان سپاهان ندارد.

شکایت کارفرما مانور تبلیغاتی است

در همین رابطه، یک وکیل پایه یک دادگستری گفت دادخواست مدیرعامل سیمان سپاهان در دادگستری مبارکه رد می‌شود چرا که وجهه قانونی ندارد.

علیرضا مقدم بیان کرد: دریافت خسارت یا بر اساس قرارداد است یا بر اساس ضمانت قهری. قاعدتا در این جور مسائل خسارت قراردادی نداریم. از طرفی کارفرما نمی‌تواند بر اساس ضمانت قهری، خسارت خود را به اعمال این ۶ کارگر منتسب کند بنابراین طرح دادخواست در این موضوع بی‌معناست.

او در ادامه با تاکید بر اینکه دادخواست مدیرعامل سیمان سپاهان مانور تبلیغاتی است، تصریح کرد: در خسارت قراردادی، بین کارگر و کارفرما قراردادی نوشته می‌شود با این مضمون که اگر کارگر کارش را برای یک روز هم تعطیل کرد به کارفرما خسارت پرداخت کند. حالا فرض کنید کارفرما باری را به انبار تحویل دهد و کارگر از بار خوب نگهداری نکند و بار آسیب ببیند. پرداخت خسارت در این حالت بر اساس ضمانت قهری است اما اثباتش اسباب دارد و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مقدم افزود: غرامت اعتصاب در دادخواست مدیرعامل سیمان سپاهان قریب به یک میلیارد تومان ذکر شده است یعنی او برای طرح دادخواست در قوه قضاییه ۳ درصد این رقم را که بالغ بر ۳۰ میلیون تومان می‌شود هزینه کرده است.

او در عین حال گفت: اگر کارفرما به جای این هزینه به مشکلات کارگران رسیدگی کند و این ۳ درصد و هزینه‌های مشابه را خرج کارگران کند قطعا نتیجه بهتری می‌گیرد.

مقرارت کار در مناطق آزاد پاسخگوی کارگران پروژ‌ه‌ای نیست

یک فعال حقوق کارگران معتقد است قوانین و مقرارت کنونی کار و تامین اجتماعی مناطق ویژه و آزاد اقتصادی پاسخگوی مشکلات کارگرانی که در ساخت و احداث پروژه‌های صنعتی این مناطق فعالیت دارند، نیست.

ناصر آغاجری در این باره گفت: در پروژه‌های صنعتی صحبت از ساخت کارخانه در میان است؛ کار در این پروژه‌ها با کار رایج در یک کارخانه و یا حتی یک پروژه معمولی عمرانی متفاوت است.

وی افزود: به عنوان نمونه بیشتر کارگران شاغل در پروژه‌های نفت و پتروشیمی را نیروهای متخصص غیر بومی تشکیل می‌دهند و محل کار این کارگران بطور معمول مناطق دور از نواحی شهری است، همچنین ساعت کار این کارگران با ساعت کاری کارگران معمولی تفاوت دارد.

وی در تشریح این تفاوت گفت: در شرایط عادی کارگران شاغل در یک واحد صنعتی در ساعت معینی از شبانه روز به وسیله سرویس حمل و نقل کارخانه، وسیله شخصی یا خدمات حمل و نقل عمومی راهی محل کار خود می‌شوند و پس از گذراندن هشت و نهایتا تا ۱۲ ساعت کار روزانه به خانه بازمی گردند.

وی ادامه داد: اما این وضعیت در مورد کارگران شاغل در پروژه‌های پتروشیمی مناطق ویژه و آزاد اقتصادی متفاوت است، تقریبا بیشتر آن‌ها دور از خانواده و در آسایشگاه‌هایی که در مجاورت محل احداث پروژه قرار دارد ساکن هستند، فعالیت روزانه آن‌ها بطور قطع کمتر از سه شیفت کار در شبانه روز نیست.

وی افزود: این شرایط کاری با هیچکدام از استانداردهای سازمان جهانی‌کار، قانون کار و حتی مقررات کار در مناطق آزاد همخوانی ندارد اما در ‌‌نهایت توجیه اقتصادی که در پشت احداث این موسسات است باعث شده است که کارگران شاغل در پروژه‌های نفت و پتروشیمی بصورتی متفاوت از سایر همکاران خود فعالیت کنند.

به گفته آغاجری هرچند در قانون کار ممکن است در مورد مسائلی همچون الزام کارفرما به احداث اقامتگاه، تهیه و توزیع غذای گرم، تامین امکانات رفاهی و ورزشی تکالیفی معین شده باشد اما واقعیت این است که اولا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل جاری بودن برخی معافیت‌های قانونی هیچ الزامی به اجرای کامل مقررات کار وجود ندارد و از سوی دیگر چون بیشتر کارگران به واسطه شرکت‌های پیمانکاری تامین خدمات نیروی انسانی مشغول فعالیت هستند و این شرکت‌ها نیز همیشه دغدغه کمبود منابع را دارند در نتیجه آنطور که باید هیچگاه به تجهیز امکانات رفاهی موجود توجهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: به طور مشخص این وظیفه حاکمیتی دولت است که به عنوان یکی از اضلاع گفتگوهای سه جانبه بر شرایط کار کارگران نظارت کند اما از یکسو دولت به عنوان کارفرمای اصلی در مشکل عدم تامین اعتبار مالی لازم نقش دارد و از سوی دیگر نیز به موجب شرایط خاص مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دولت از هرگونه مداخله در اموری که منجر به توقف روند سرمایه گذاری می‌شود منع شده است.

وی ادامه داد: مجموع این شرایط باعث شده است تا شرایط کاری کارگران شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با شرایط کاری سایر همکاران آن‌ها متفاوت تلقی شود و بنابراین ضروری است مقررات تنظیم کننده شرایط کار آن‌ها به نحوی درست مورد بازنگری قرار بگیرد.

تجمع کارگران کارخانه ماشین لنت تهران مقابل تامین اجتماعی سمنان

صبح امرو ز ۲۰ نفر از کارگران اخراجی و شاغل در کارخانه ماشین لنت تهران در سمنان، در اعتراض به پرداخت نشدن حق بیمه و تعویق ۴ماهه در پرداخت مطالبات حقوقی‌شان، در مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهرستان تجمع کرند.

به گزارش29دی ایلنا،نماینده کارگران اخراجی شرکت ماشین لنت سمنان در این زمینه گفت: این کارگران  که به نمایندگی از سایر کارگران در این تجمع حاضر شده‌اند مطالبات متعددی دارند. گروهی از کارگران که هم اکنون در این کارخانه شاغل هستند نسبت به عدم پرداخت ۴ماهه حقوقشان معترضند، برخی از کارگران که عمدتا کارگران اخراجی شرکت هستند نسبت به در نظر گرفته نشدن بیمهٔ مشاغل سخت و زیان آور از سوی تامین اجتماعی معترضند و در مرحله بازنشستگی دچار مشکل شده اند و برخی دیگر از کارگرانی که به تازگی اخراج شده اند با توجه به تعویق دوماهه در پرداخت حق بیمه نمی‌توانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

نماینده کارگران همچنین از عدم پرداخت ۲ساله حق بیمه برای کارگران اخراجی این شرکت که حکم بازگشت به کار دارند خبرداد و گفت: دوسال است که علی رغم تایید حکم بازگشت به کار در اداره کار سمنان، ما را به شرکت راه نمی‌دهند و از طرفی حق بیمه‌ای هم رد نمی‌کنند تا دفترچه‌های بیمه‌مان تمدید شود.

وی در ارتباط با مشکلات بیمه‌ای کارگران اخراجی گفت: علی رغم اینکه اداره کار قرارگرفتن کارگران این شرکت را در رده مشاغل سخت و زیان آور طی حکمی تایید کرده اما تامین اجتماعی مدعی است چون عنوان شغلی در لیست بیمه‌ای قید نشده بنابراین شرایط استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور شامل کارگران نمی‌شود، در حالیکه اهمال در زمینه عدم قید عنوان شغلی از سوی کارفرماست تا به این وسیله ۴درصد حق بیمه مشاغل سخت را به کارگران  پرداخت نکند پس کارگر در این بین بی‌تقصیر است. این در حالیست که به گفتهٔ وی همهٔ این کارگران در طرح طبقه بندی جای گرفته‌اند و حکم کارگزینی دارند.

او گفت: تامین اجتماعی پیگیری مطالبات بیمه‌ای کارگران را منوط به ارائهٔ حکم کارگزینی کرده اما چون شرکت نمی‌خواهد زیر بار هزینه برود و ۴درصد را پرداخت کند همکاری لازم را با کارگران انجام نمی‌دهد.

وی در ارتباط با وضعیت ۵ نفر از کارگران رسمی اخراجی این شرکت که در دو سال گذشته اخراج شده‌اند، گفت: مشکل بیمه‌ای دیگری که در ارتباط با کارگران اخراجی وجود دارد این است که علی رغم اینکه حکم بازگشت به کار کارگران رسمی این شرکت صادر شده اما ۲سال است شرکت اقدام به رد کردن بیمهٔ کارگران نمی‌کندو این مسئله باعث شده دفترچه‌های بیمه ما تمدید نشود. وی گفت: وقتی مشکل رابا تامین اجتماعی مطرح می‌کنیم، آن‌ها می‌گویند مشکل خودتان است و می‌توانید شکایت کنید. این درحالیست که به گفتهٔ وی ۷درصد حق بیمه از کارگران تعدیل شده توسط شرکت ماشین لنت کسر شده اما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

این کارگرادامه داد: علی رغم همکاری نهادهای ذیربط در استان سمنان پیرامون اخذ حکم بازگشت به کار کارگران اخراجی ماشین لنت، ولی مشکل اصلی کارگران مربوط به بعد از گرفتن حکم اداره کار است.

وی به مشکلات کارگران اخراجی پس از اخذ حکم بازگشت به کار اشاره کرد و گفت: پس از اینکه حکم را دریافت کردیم تازه مشکلاتمان شروع شد. یک ماه بعد از مراجعه به دادگستری حکم به شرکت ابلاغ شد و پس از آن چون شرکت پول را پرداخت نمی کند ۴ماه طول می‌کشد تا حکم توقیف اموال اخذ شود و اموال شرکت به مزایده گذاشته شود که در ‌‌نهایت باز هم مشخص نیست کارگر به حق و حقوقش می‌رسد یا خیر.

وی اضافه کرد: بعد از طی تمام این مراحل تازه باید بابت عدم پرداخت حق بیمه که جز اساسی‌ترین حقوق کارگر است بین تامین اجتماعی و شرکت سرگردان باشیم. این درحالیست که تامین اجتماعی تنها سازمانی است که خودش راسا می‌تواند در خصوص توقیف اموال شرکت و رد حقوق کارگران وارد عمل شود

اوهمچنین به عدم پرداخت ۲ماهه حق بیمهٔ کارگران تعدیل شده برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمهٔ بیکاری اشاره کرد و گفت: حدود دو ماه است که لیست بیمه از سوی شرکت رد نمی‌شود، به همین دلیل تعدادی از کارگرانی که اخیرا اخراج شده‌اند نمی‌توانند تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار بگیرند و سرگردان شده‌اند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع در این رابطه گفت: کارگران اخراجی ماشین لنت به دلیل عدم واریز بیمه از سوی شرکت سرگردان شده‌اند تامین اجتماعی از آن‌ها می‌خواهد خودشان حق بیمه را واریز کنند و سپس تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند حال سوال ما اینست که وقتی شرایط به گونه‌ای است که نه کاری داریم و نه با توجه به سن و سالمان می‌توانیم در جایی مشغول به کار شویم  چگو نه می‌توانیم حق بیمه پرداخت کنیم. گفته می‌شود کارگران اخراجی عمدتا، ۱۵ الی ۲۲ سال سابقه کار دارند.

به گفته کارگران، ۶۰ الی ۷۰ نفر از کارگران قراردادی ورسمی در دو سال گذشته به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و کاهش تولید عنوان شده، اخراج شده‌اند. ودر حال حاضر تنها ۳۵ نفر از کارگران در شرکت کار می‌کنند. 90 درصد این کارگران بالای 15 سال سابقه کار داشتند و از آن زمان تاکنون  در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها بین شرکت و تامین اجتماعی سرگردان هستند.

ورود شورای تأمین لرستان برای بررسی دلایل اعتراض کارگران کارخانه نخ پارسیلون

آخرین اخبار از سرنوشت اعتراضات اخیر کارگران کارخانه نخ حاکی از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای ارائه گزارش از شرایط کار و دلایل اعتراض این کارگران به شورای تامین استان لرستان است.

به گزارش29دی ایلنا،در جلسه‌ای که به تازگی با حضور معاون سیاسی استاندار، نماینده سازمان تامین اجتماعی و اداره کار لرستان و همچنین مسولین شرکت پارسیلون در شورای تامین استان برگزار شد، قرار بر این شده است که کمیته‌ای جهت پیگیری مطالبات کارگران پارسیلون تشکیل شود.

بنابراین گزارش، این کمیته شرایط کار و دلایل اعتراضات را بررسی می‌کند و گزارش آن را به شورای تامین ارائه می‌دهد. پس از این مرحله، شورای تامین مکلف می‌شود تا نسبت به پیگیری مطالبات کارگران و همچنین رسیدگی به مشکلات بخش صنعت سریعا وارد عمل شود.

به گفته کارگران، مطالبات کارگران پارسیلون عمدتا شامل برخورداری از بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، حمایت از کارخانه پارسیلون به عنوان نماد صنعت استان لرستان و حق برخورداری کارگران از حمایت‌های تامین اجتماعی است.

از مهم‌ترین مشکلات کارگران در شرف بازنشستگی پارسیلون، عدم احتساب ۱۰ ماه از ۱۹ ماه بیمهٔ بیکاریشان از سوی تامین اجتماعی به عنوان سنوات بیمه‌ای است که بنا بر اعلام کارگران، با پیگیری‌های انجام شده سازمان تامین اجتماعی سرانجام متقاعد شده است این ۱۰ ماه را به عنوان سنوات بیمه‌ای محسوب کند.

لازم به ذکر است، در راستای قانون حمایت از نوسازی و بازسازی صنایع نساجی به منظور رفع مشکلات موجود صنایع نساجی، کارگران کارخانه‌های نساجی برای مدتی جهت تجهیز و نوسازی کارخانه تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار می‌گیرند تا بازسازی و نوسازی دستگاهای فرسوده انجام شود. به دلیل ماهیت سخت و زیان آور بودن کار در صنایع نساجی این مدت به عنوان سنوات بیمه‌ای کارگران محسوب می‌شود. در طول این مدت، سازمان تأمین اجتماعی موظف است آن دسته از کارگران واحدهای مشمول این قانون که در دوران بازسازی و نوسازی موقتاً بیکار می‌شوند را تحت پوشش کامل بیمه بیکاری قرار دهد.

گفتنی است، جمعی از کارگران کارخانهٔ پارسیلون خرم آباد که مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند یکشنبه ۷ دی ماه، در اعتراض به پرداخت نشدن حق بیمه ویژهٔ مشاغل سخت و زیان آور در مقابل اداره تامین اجتماعی خرم‌آباد تجمع کردند. عدم واریز ۴درصد حق بیمه اضافه توسط کارفرمای شرکت پارسیلون به تامین اجتماعی موجب به تاخیر افتادن زمان بازنشستگی آنان شده است.

شرکت پارسیلون در حال حاضر ۱۷۰ نیروی رسمی و نزدیک به ۲۵۰ نفر نیروی قراردادی دارد و به عنوان یکی از باسابقه‌ترین کارخانجات در صنعت نساجی کشور شناخته می‌شود. این واحد تولیدی در سال ۸۹ به دلیل آنچه انباشت بدهی و کمبود نقدینگی عنوان شده بود دچار مشکلات بسیاری شد و به زعم کارگران در پی سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد. با پیگیری‌های انجام شده در دوسالهٔ اخیر این کارخانه مجددا احیاء شد اما مسائلی چون بدهی کلان شرکت به تامین اجتماعی و درنظر گرفته نشدن بخشی از مدت بیمهٔ بیکاری کارگران در شرف بازنشستگی به عنوان سنوات بیمه‌ای مورد قبول در مشاغل سخت و زیان آور از سو ی تامین اجتماعی، مشکلاتی را برای کارگران در آستانه بازنشستگی به وجود آورد.

۱۰۰ کارگر شهرداری «سی سخت» ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند/ معرفی کارگران به کمیته امداد

پرداخت حقوق ۱۰۰ نفر از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری «سی سخت» واقع در استان کهکیلویه و بویر احمد ۵ ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش29دی ایلنا،این کارگران که تحت مسئولیت شهرداری سی سخت در نقاط مختلف شهر به کارهای خدماتی و فضای سبز مشغول‌اند، علاوه بر حقوق اسفند ماه سال گذشته حقوق شهریور، مهر، آبان و آذر سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

به گفته این کارگران، علاوه بر تعویق ۵ ماه حقوق، کارگران حق سنوات، عیدی و  پاداش سال گذشته را نیز هنوز دریافت نکرده‌اند.

یکی از کارگران خدماتی شهرداری سی سخت در خصوص مطالبات معوقه خود و سایر همکارانش گفت: تاخیر در پرداخت حقوق قانونی کارگران خدماتی باعث شده این کارگران در شرایط سخت معیشتی قرار گیرند به طوری که در تامین مایحتاج روزانه خود ناتوان شده‌اند.

او در ادامه بیان کرد: اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت ما کارگران خدماتی آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم مدت طولانی به این وضعیت ادامه بدهیم. متاسفانه در حال حاضر این موضوع به اعتبار، منزلت و کرامت کارگران خدماتی شهرداری ضربه‌های جبران ناپذیری وارد کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری هر ۵ تا ۶ ماه یکبار به کارگران خدماتی و فضای سبز حقوق پرداخت می‌کند در ادامه گفت: شهرداری سی سخت از ۷ سال پیش حقوق کارگران را به صورت علی‌الحساب می‌پردازد، یعنی هیچ وقت ما حقوق کامل نگرفته‌ایم. آخرین حقوقی که چند روز پیش به حساب کارگران ریخته شد حقوق مردادماه بود که آنهم ناقص پرداخت شد.

این کارگر شهرداری سی سخت در بخش دیگری از سخنان خودگفت: شهرداری سی سخت بجای پرداخت کردن حقوق معوقه کارگران در اقدامی عجیب تعدادی از کارگران خدماتی که نیازمند پول بودند را برای اخذ وام ۵۰ هزار تومان به کمیته امداد معرفی کرده است. این کارگران به سبب سختی کار روزانه‌شان مبتلا به انواع بیماری‌های جسمی شده‌اند و قرار بود آنان با اخذ این وام به پزشک معالج مراجعه کنند.

این کارگر خدماتی شهرداری سی سخت با بیان اینکه کارگران با سوابق بالا (۶ تا ۱۲ سال) به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند در ادامه دلیل به تعویق افتادن حقوق کارگران خدماتی و فضای سبز را ناشی از نبود امکانات مالی در شهرداری سی سخت عنوان کرد.

او گفت: به گفته مسئولان شهرداری درآمد ماهانه شهرداری سی سخت در حدی نیست که بتواند هزینه‌های جاری شهرداری و مطالبات معوقه کارگران خدماتی و فضای سبز را پرداخت کند، به همین دلیل شهرداری به دنبال افزایش اعتبارات و کسب در آمد است.

او در این زمینه تصریح کرد: به ما گفته‌اند منابع مالی شهرداری سی سخت را چند کارخانه (سنگ شکنی و آب معدنی) تامین می‌کردند که از چند سال پیش تولیدات این کارخانه‌ها متوقف شده است.

وی افزود: در حالی شهرداری سی سخت به مشکلات کارگران زیر مجموعه خود بی‌تفاوت‌ است که این کارگران حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مزد کارگران شاغل در این کارخانه بر مبنای رقم حداقل دستمزد محاسبه می‌شود، در ادامه گفت: کارگران روزانه از ۸ تا ۱۰ ساعت کار شبانه روزی هیچ گونه مزایای جانبی همانند اضافه کاری و... برای بالا بردن مبلغ دریافتی خود ندارند.

هفت سال انتظار کارگران پل میان‌گذر ارومیه برای دریافت سنوات خدمت

با گذشت هفت از سال از گشایش پل میان‌گذر دریاچه ارومیه هنوز کارگران شاغل در این پروژه عمرانی موفق به دریافت سنوات پایان کار خود نشده‌اند.

به گزارش29دی ایلنا،یکی از کارگرانی که در زمان ساخت پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در این پروژه عمرانی مشغول به کار بود؛ گفت: نزدیک به ۳۰ کارگر هستیم که با وجود اتمام پروژه هنوز بابت سنوات پایان کار از کارفرما طلبکاریم.

وی گفت: بابت این طلب سال گذشته حدود ۱۶ کارگر این پروژه از شرکت «ایران صدرا» به عنوان مجری پروژه پل میانگذر ارومیه به اداره کار شکایت کردند‌؛ در این رابطه هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار نیز کارفرما را به پرداخت مطلبات قانونی محکوم کرده‌اند.

به گفته این کارگر سابق پل میانگذر دریاچه ارومیه، با وجود آنکه نماینده کارفرما آراء هیات‌های تشخیص و حل اختلاف را پذیرفته است اما تا این لحظه خبری از پرداخت مطالبات معوقه کارگران نیست و به همین دلیل امروز تعدادی از کارگران برای توقیف اموال کارفرما به واحد اجرای احکام اداره کار مراجعه کردند.

وی گفت: پیش از این قرار بود تا از محل فروش اموال کارگاه، مطالبات کارگران پرداخت شود اما از زمان اتمام پروژه بساط کارگاه به تدریج برچیده شده است و در حال حاضر اموال مشخص و معقولی که کارگران بتوانند توقیف کنند وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این حال کارگران شاکی امروز با مراجعه به واحد اجرای احکام اداره کار خواستار توقیف اموال خود شدند.

پل میانگذر دریاچه ارومیه که ۱۷۰۹ متر طول دارد و بر روی دریاچه ارومیه احداث شده‌ است و قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری محسوب می‌شود، این پل دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را به هم متصل می‌کند.

کارگران دفتر رامپکو در ماهشهر ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند

منابع خبری در منطقه آزاد ماهشهر از طولانی شدن تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران شاغل در دفتر شرکت پیمانکاری رامپکو در ماهشهر خبر می‌دهند.

به گزارش29دی ایلنا، گفته می‌شود این کارگران که تعداد آن‌ها ۱۰ نفر است از حدود ۵ ماه پیش تاکنون مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.

 

از قرار معلوم این کارگران با قراردادهای سه ماهه در استخدام مستقیم شرکت رامپکو هستند و به دلیل تاخیری که در پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها به وجود آمده‌ است هم اکنون با مشکلات مالی مواجه شده‌اند.

در همین رابطه یکی از مسئولان شرکت رامپکو در تهران گفت: تاخیر پنج ماهه در پرداخت کارگران این شرکت بعید است.

وی بابیان اینکه پرداخت کارگران پروژه‌ای ممکن است تا ۲۰ روز هم به تاخیر بیافتد افزود: در مورد صحت وضعیتی که ظاهر برای کارگران دفتر ماهشهر پیش آمده است پیگیری خواهیم کرد.

شرکت رامپکو یکی از پیمانکاران فعال نیروی انسانی است که اجرای پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی مناطق نفت و گاز فعالیت دارد.

سی وچهارمین شماره پیام سندیکا منتشر شد

پیام سندیکا ؛ پیام آور سندیکاهای کارگری ایران در دو نسخه چاپی و الکترونیکی منتشر شد .

در این شماره می خوانید:

سرپیام

اطلاعیه راه اندازی سایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

5 آذر روز جهانی لغو خشونت علیه زنان پُر طنین باد!

مراجعه و تجمع رانندگان شرکت واحد در مقابل شورای شهر و شهرداری تهران

همچنان در راه دفاع از منافع کارگران ایستاده ایم!

نامه دبیر اتحادیه نیروی کار پروژه ای به وزیر نفت

اخبار کارگری

اخراج 1109 کارگر همزمان با تلاش دولت برای تغییر قانون کار

سیزدهمین کنگره بین المللی کارگران حمل و نقل

گفتگو با رییس سندیکای زنان کارگر نساجی های بنگلادش

کارگران و زحمتکشان و سرمایه داران از منظر دولت

تغییرشرایط بیمه کارگران ساختمانی با قانون اساسی مؽایر است

همه راه ها به “رم” ختم می شود!

آموزگاری که رسالت آموزگاریش را انجام داد !

اعتراض به برنامه های اقتصادی و اجتماعی ضد کارگری

برگی از قانون

منوچهر مصلح، مبارز استوار و فداکار جنبش کارگری سندیکایی

” هیئت تحریریه ” و ” روابط عمومی ” سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

لینک نشریه: http://sfelezkar.com/?p=489#more-489

بیست ونهم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com